بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

فلسفه وقت نماز

مذهبی



امیر الومنین در این باره می فرماید :


یک نفر یهودی خدمت پیامبر اسلام آمد و از فلسفه ی وقتهای نماز سوال کرد و گفت : ای محمد (ص) به چه علت نمازهای پنجگانه در پنج وقت مخصوص بر امت تو واجب شده است .


آن حضرت چنین فرمود : ای یهودی بدان و آگاه باش تا علت آن را برایت بیان کنم و بعد چنین اظهار داشت :


وقت نماز ظهر :


هنگامی که خورشید وسط آسمان قرار می گیرد داخل دایره و حلقه ای می شود . وقتی داخل آن دایره شد تمام جهان هستی مشغول به ذکر و تسبیح خداوند عالم می شوند . آن ساعت (اول ظهر ) ساعتی است که خداوند بر من درود می فرستد و از این جهت خداوند نماز ظهر را بر امت من واجب گردانید


بعد فرمود : این ساعت ساعتی است که در قیامت جهنم را می آورند و هیچ مومنی نیست که در این ساعت مشغول رکوع یا سجود یا قیام و نماز باشد مگر اینکه خداوند جسد او را بر آتش جهنم حرام می گرداند .

 

 

وقت نماز عصر:


باز آن حضرت فرمود : چون در این ساعت (عصر ) حضرت آدم (ع) از شجره منهیه خورد خداوند متعال او را از بهشت بیرون نمود . از این جهت به ذریه و فرزندان او نماز عصر را تا روز قیامت واجب نمود و همان نماز را هم بر امت من واجب کرد و در بین نمازهای واجب این بهترین نماز است .


پس از آن فرمود : خدا به من دستور داده که نماز عصر را بیشتر حفظ کنم و آن ، نماز وسطی است که به حفظ آن تاکید فروانی شده است .


قرآن در این باره می فرماید : نمازها را حفظ کنید به خصوص نماز وسطی را (سوره بقره )


وقت نماز مغرب:


بعد فرمود : اما مغرب ساعتی است که خداوند توبه آدم را پذیرفت . فاصله مابین خوردن از شجره منهیه تا پذیرفته شدن توبه آدم را حدود 333 سال و 4 ماه از سالهای دنیا بوده که این مقدار یک سوم از روز قیامت است .


قرآن مجید روز قیامت را مطابق 1000 سال این دنیا می داند (در سوره سجده )


موقع مغرب هنگامی که توبه آدم قبول شد او سه رکعت نماز یک رکعت برای جبران خطای خود و یک رکعت برای جبران جبران خطای همسرش حوا و یک رکعت به خاطر قبول شدن توبه اش به جای آورد . خداوند هم به این علت سه رکعت نماز مغرب را بر امت من واجب کرد .


بعد فرمود : هنگام مغرب دعای انسان مستجاب می شود و خداوند در این ساعت به من دستور دعا و ذکر و تسبیح داده است . قرآن در این باره چنین می فرماید :


پس خدا را هنگام شامگاه و صبحگاه تسبیح و ثنای گویید (تا سعادت ابدی یابید )(سوره روم )


وقت نماز عشا:


همچنین در مورد نماز عشا فرمود : چون قبر تاریک و روز قیامت تاریک است خداوند به من و امتم دستور داد که این نماز (عشا) را برای روشنی قبر و قیامت انجام دهیم . هیچ قومی نیست که به سوی نماز عشا رود مگر اینکه جسدش بر آتش دوزخ حرام می شود و این نماز را خداوند برای پیامبران قبل از من نیز واجب کرده بود .


وقت نماز صبح:


اما در مورد نماز صبح فرمود : خداوند به من دستور داد که نماز فجر را قبل از آن که خورشید طلوع کند و کفار و مشرکان برای آن سجده کنند بخوانم . آن نمازی است که ملائکه شب و روز بر آن شهادت می دهند . ( زیرا نماز صبح اگر در اول وقت خوانده شود فرشتگان مراقب شب آن را در پرونده اعمال مربوط به شب و فرشتگانروز در پرونده مر بوط به روز ثبت و ضبط می کنند

مناهج الشارعین صفحه 50-53

نظرات 15 + ارسال نظر
ترمه دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:57 ق.ظ http://boghcheterme.persianblog.ir/

کاش غم و غصه هم قیمت داشت

مجانی است، همه می خورند!

کاش روی دهانمان کنتوری نصب می شد

و جریمه غصه ها را به حساب آنان می ریختیم

غصه نخوریم مردم!

سیاست مدارها هم روزی بزرگ می شوند و به مدرسه می روند

و دنیا مثلِ گلِ مصنوعی قشنگ می شود

هر چیز مجانی که ارزشِ خوردن ندارد!

ترمه دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:57 ق.ظ http://boghcheterme.persianblog.ir/

کم نیستند شادی ها، حتی اگر بزرگ نباشند...

چه آسان تماشاگر سبقت ثانیه هاییم و به عبورشان می خندیم

چه آسان لحظه ها را به کام هم تلخ می کنیم

و چه ارزان می فروشیم لذت با هم بودن را

چه زود دیر می شود و نمیدانیم که:

فردا می آید شاید ما نباشیم!

ترمه دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 02:00 ق.ظ http://boghcheterme.persianblog.ir/

یادمن باشد فردا دم صبح جور دیگر باشم بد نگویم به هوا، آب ، زمین مهربان باشم، با مردم شهر و فراموش کنم، هر چه گذشت خانه ی دل، بتکانم ازغم و به دستمالی از جنس گذشت ، بزدایم دیگر،تار کدورت، از دل مشت را باز کنم، تا که دستی گردد و به لبخندی خوش دست در دست زمان بگذارم یاد من باشد فردا دم صبح به نسیم از سر صدق، سلامی بدهم و به انگشت نخی خواهم بست تا فراموش، نگردد فردا زندگی شیرین است، زندگی باید کرد گرچه دیر است ولی کاسه ای آب به پشت سر لبخند بریزم ...(فریدون مشیری)

ღ☆*زنگ انشا*☆ღ دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 06:13 ق.ظ http://zangensha.ir/

سلام عزیزم صبحتون بخیر و شادی
خوشحالم ازین همه پشتکار و همت مرحبا
برای شما آرزوی موفقیت می کنم
هرجا باشید عزیزید و دوست داشتنی
بهرحال ممنونم گلم
روز خوش

ღ☆*زنگ انشا*☆ღ دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 06:14 ق.ظ http://zangensha.ir/

چقدر بعضی خاطره ها دوست داشتنی هستند…
دوست داری ساعت ها و ساعت ها فکر کنی و به یادت بیاوری…
مثل خاطره ی خانه قدیمی مادربزرگ
گلدان شمعدانی …
حوض پر از ماهی..
کودکی…
یاد روزهای خوب زندگی….

ღ☆*زنگ انشا*☆ღ دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 06:14 ق.ظ http://zangensha.ir/

آهنگ های خدا همیشه زبیاست.
گوش کن… صدای طبیعت را…
صدای رودخانه.. صدای یک پرنده…
صدای تپش قلبت… چه دلنواز نواخته شده اند!!!
تار دلتان نزد خداست…..
می خواهم از خدا که بزند بهترین پود ها را بر تار وجودتان و بسازد ترانه ای زیبا از سرنوشتتان ...

rღسپهریღ دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 10:19 ق.ظ http://r-bluesky.blogfa.com/

[گل]
گمان می برم که اگر خداوند

صد هزار گونه خنده می آفرید

اما رسمِ اشک ریختن را نمی آموخت،

قلب حتی تابِ دَه روز تپیدن را هم نمی آورد!



"نادر ابراهیمی"


[گل]

rღسپهریღ دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 10:26 ق.ظ http://r-bluesky.blogfa.com/

[گل]
پرنـــده در صدای خوشش

رنج و درد و ماتـــم نیست

پرنده اهلِ شِکــوه و اهلِ گلایه و غــم نیست

خوش به حالِ هوایش و خوش به حالِ دلش

و خوش به حال پرنـــده

که مثلِ آدم نیست



"مجتبی کاشانی"
[گل]

rღسپهریღ دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 10:31 ق.ظ http://r-bluesky.blogfa.com/

[گل]
...صفای تو اما گلی پایدار است

بهشتی همیشه بهار است

گلِ مهرِ تو در دل و جان

گلِ بی خـــــزان

گلِ تا که من زنده ام ماندگــار است



"فریدون مشیری"


[گل]

rღسپهریღ دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 10:35 ق.ظ http://r-bluesky.blogfa.com/

[گل]
اسمِ بازیِ من و خدا زندگی ست

هیچ چیز، مثلِ بازیِ قشنگِ ما عجیب نیست

بازی ای که ساده است و سخت،

مثلِ بازیِ بهار با درخت

با خدا طرف شدن کارِ مشکلی ست،

زندگی

بازیِ خدا و یک عروسکِ گِلی ست!



"عرفان نظر آهاری"
[گل]

یــــــاســـــــــ دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 06:53 ب.ظ http://banooye-irani.persianblog.ir/

ممنون از مطلب مفیدتون.

محجوبه دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 07:37 ب.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا کریم
سلام بر شما عزیز
بسیار بسیار پست نابی گذاشتید . اتفاقا من مدتی است که داشتم سخنرانی های سر وقت نماز از حاج آقا سعادت فر (شاگرد آیت الله بهجت ) رو گوش می دادم . همین روایت رو بیان و تفسیر می کردند .
پیشنهاد می کنم شمام گوش کنید .

رستگار باشید
اللهم عجل لولیک الفرج

زینت یار چهارشنبه 28 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:32 ب.ظ http://mbmontazerim.blogfa.com/

نماز اول وقت یه چیز دیگه هست

ترمه پنج‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:27 ق.ظ http://boghcheterme.persianblog.ir/

خدایا اجازه هست؟ منم شاگرد کوچیکه کلاس دنیا شاگرد کوچیکه که بازیگوشه و گاه گاهی های شیطنت به سرش میزنه و خطا میکنه و تو همیشه بر خطاهاش قلم عفو می کشی و اونو می بخشی شاگرد کوچیکه که همیشه تکالیفش ناقصه! اجازه هست یه چیزی بگم به خاطر تمامی خوبی ها بخشش ها لطف ها و .... شکر. اجازه هست بگم خیلی دوستت دارم!

ترمه پنج‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 01:27 ق.ظ http://boghcheterme.persianblog.ir/

جوانی نزد شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی آمد و گفت: سه قفل در زندگی ام وجود دارد و سه کلید از شما می خواهم. قفل اول اینست که دوست دارم یک ازدواج سالم داشته باشم. قفل دوم اینست که دوست دارم کارم برکت داشته باشد. و قفل سوم اینکه دوست دارم عاقبت بخیر شوم. شیخ نخودکی فرمود: برای قفل اول، نمازت را اول وقت بخوان. برای قفل دوم، نمازت را اول وقت بخوان و برای قفل سوم، نمازت را اول وقت بخوان. جوان گفت: سه قفل با یک کلید؟ شیخ نخودکی فرمود: نماز اول وقت، شاه کلید است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد