مالی-اقتصادی
مهمترین کار یک وبسایت، جمعآوری اطلاعات
علاقهمندان است. سایت را میتوان به آهنربایی تشبیه کرد که آدرس ایمیل هر
فرد علاقهمند به فعالیت سایت را جذب و برای استفادههای بعد ذخیره
میکند.
هدف
نهایی هر سایت تجاری، ایجاد فروش است. برای این کار دو راه وجود دارد:
فروش میتواند در داخل سایت انجام شود یا میتواند خارج از سایت اتفاق
بیفتد. وقتی فروش در داخل سایت اتفاق میافتد، وبسایت تمامی فرایند فروش
را هدایت میکند.
تمامی فرایند بهصورت آنلاین و در سایت اتفاق میافتد.
در
این مدل، وبسایت شما درواقع یک فروشگاه آنلاین است. در سایت، فهرست و
قیمت محصولات و خدمات ارائه میشود. در این مدل معمولا توقع داریم که در
چند بازدید اولیه فروش را انجام دهیم. این مدل فروش برای محصولات با قیمت
نسبتا پایین امکانپذیر است.
اگر
مدل ما طوری است که فروش در خارج سایت اتفاق میافتد، توقع نداریم فروش
بهصورت آنلاین اتفاق بیافتد. در این مدل، سایت بهعنوان دستگاهی برای
تولید اطلاعات افراد علاقهمند بهکار میرود. سپس در خارج از سایت عملیات
بازاریابی ادامه پیدا میکند تا به فروش منجر شود. پیگیری مراحل معمولا از
طریق فکس، تلفن، نامه یا حتی ملاقات حضوری ادامه پیدا میکند.
در
بسیاری از کسبوکارها تنها میتوان از مدل دوم استفاده کرد. یعنی
نمیتوان توقع داشت تمامی مراحل در سایت اتفاق یبفتد و مراحل فروش در خارج
از سایت ادامه پیدا میکند. باید قبول کنیم که فروش هر محصولی در سایت و
بهصورت آنلاین امکانپذیر نیست. مثلا اگر کار شما فروش مبلمان، کت و
شلوار، پارچه، اتومبیل و... است نمیتوانید توقع خرید آنلاین داشته باشید.
کاربر شاید تا پارچهای را لمس نکند برای خریدش اقدام نکند. پس آیا
وبسایت برای این کسبوکارها غیرقابلاستفاده است؟ خیر.
همانطور
که صحبت کردیم در این موارد میتوانید از مدل دوم استفاده کنید و مراحل
بعدی فروش در خارج از سایت ادامه پیدا کند. بنابراین با صحبت درباره سایت و
بازاریابی اینترنتی بلافاصله بهفکر فروشگاه آنلاین نیفتید. سایت
میتواند اطلاعات افراد علاقهمند را جمعآوری کند و ما با روشهای آفلاین
بازاریابی بر این علاقهمندان را ادامه دهیم. بنابراین مراحل بازاریابی
اینترنتی چنین است:
1. ایجاد ترافیک موثر
2. ایجاد ارتباط دوستانه که با جمعآوری اطلاعات بازدیدکننده آغاز میشود
3. تبدیل بازدیدکننده به مراجعهکننده سایت با ارسال ایمیل و هدایت به سایت
4. تبدیل مراجعهکننده به خریدار با ارائه پیشنهاد فروش
5. پیگیری منظم برای خریدهای بیشتر بهصورت آنلاین و آفلاین
ادامه مطلب ...