بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

رجعت(1)

مهدویت


بسم الله الرحمن الرحیم



«شیعه نیست کسی که ایمان به رجعت نداشته باشد...» (1)


رجعت در لغت یعنی بازگشت، در اصطلاح به این معناست: «بازگشتن مرده به زندگی.»

رجعت پیش از قیامت اتفاق می افتد یعنی در دوران قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف). جالب است بدانید که یکی از نامهای قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز قیامت است. این نامگذاری به خاطر شباهت های متعددی است که قیام ایشان با قیامت کبری دارد. بیان این شباهت ها باشد به وقت دیگری، برویم سر رجعت!

سابقه ی رجعت

رجعت در تاریخ بارها اتفاق افتاده است. کمی که فکر کنید یادتان می آید:

1.یادتان هست قوم بنی اسرائیل اصرار داشتند که خدا راببینند؟ حضرت موسی (علیه السلام) 70 نفر از بهترین قوم لجوجش را برگزید و خداوند فرمود بگو بر کوه نظر کنند. وقتی آنها تجلی خداوند بر کوه را دیدند همه مردند! البته حضرت موسی (علیه السلام) بیهوش شدند. خداوند آنها را که برگزیدگان قوم بودند و متنبه شده بودند، به زندگی بازگرداند. (2)

2.گاو بنی اسرائیل که معرّف حضورتان هست؟ گوشت او را به بدن مقتولی زدند تا زنده شود و نام قاتلش را فاش کند. رجعتش کجا بود؟ مقتول مرده است دیگر، زنده شد و اعتراف کرد. (3)

3.حضرت عزیر (علیه السلام) یکی از پیامبران الهی بودند. ایشان در دهی به خواب ابدی فرو رفتند. خداوند برای آنکه به ایشان نشان بدهد که چگونه مردگان را زنده می کند، او را پس از صد سال زنده کرد و بعد او به چشم خود زنده شدن الاغش را دید و برخی از مردم. (4)
نمک این ماجرا هم به این است که وقتی حضرت عزیر از خانه بیرون آمدند 50 ساله بودند و همسرشان باردار بود و وقتی به خانه بازگشتند فرزند 100 ساله اش در را به رویش باز کرد!

4.معجزه ی حضرت ابراهیم (علیه السلام) هم نوعی رجعت است. همان معجزه که او، گوشت چند پرنده را با هم مخلوط کرد و بعد آنها را به نام صدا زد، مثلا گفت: «خروس!» و گوشت و پوست خروس به اذن خداوند به هم متصل شد و خروس زنده شد. این هم رجعت است، رجعت حیوانات. (5)

5.معجزه ی حضرت عیسی (علیه السلام) زنده کردن مردگان بود! ایشان بارها و بارها این کار را جلوی چشم مردم انجام دادند. (6)

گفتیم که یادتان می آید! شاید اسم رجعت کمی نا آشنا باشد ولی مصادیق و نشانه هایش را بارها در تاریخ خوانده ایم و می دانیم.

یک پرسش!

چه کسانی بازمی گردند؟


دو گروه از انسان ها به زندگی بازمی گردند برخی به زور و برخی به اختیار خودشان(7)


نخست: گروهی از کافران.



این گروه، سردسته ی کافران، مشرکان، منافقان و فاجران هستند. یعنی کافر خالص اند. این گروه به زور به دنیا برگردانده می شوند تا در دادگاه عدل امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) محاکمه شوند. هر چند آنها در عذاب برزخی اسیرند، ولی وعده ی خداوند است که از کافران در همین دنیا انتقام به عمل خواهد آمد.


«والله لا یخلف المیعاد.»


دوم: گروهی از مؤمنان.


هنگامی که حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام خود را آغاز می کنند، خداوند کریم، به مؤمنان خالصی که به دلایلی رشد و بالندگی آنها در دنیا متوقف شده است اجازه بازگشت می دهد. برخی از این مومنان به شهادت رسیده اند و به همین دلیل نتوانسته اند به کمال مطلوب خود در دنیا برسند. برخی نیز به دلایل دیگر مثلاً وجود ظلم و ستم نتوانسته اند مراتب کمال را طی کنند. آنها به اختیار خودشان بازمی گردند.




این مؤمنان حق دارند بمانند و از نعمتهای بهشت لذت ببرند یا بروند و در رکاب امام بجنگند. برخی از آنها که طاقت تحمل مرگ دوباره را ندارند بازنمی گردند ولی بسیاری به سپاه امام ملحق می شوند همان گونه که خواسته بودند:

«الّلهم اِن حالَ بَینی وَ بَینَهُ المَوت الّذی جَعَلتَهُ عَلی عِبادَک حَتماً مَقضیّاً فَاَخرِجنی مِن قَبری مؤتِزِراً کَفَنی شاهِراً سَیفی مُجرَّداً قَناتی مُلبّیاً دَعوةَ الدّاعی فِی الحاضِرِ وَ البادِی»

(خدایا اگر بین من و او مرگ فاصله انداخت، مرگی که حتماً اتفاق می افتد، مرا از قبرم بیرون بیاور کفن پوش، با شمشیر آخته، آزاد شده از بند، لبیک گویان دعوتش چه در شهر باشم چه در صحرا...)

ان شاءالله ادامه دارد....

-=-=-=-=-=-=-

پی نوشت:

1.مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 53، صص 92 و 121؛ به نقل از امام صادق (علیه السلام)

2.خادمی شیرازی، محمد، رجعت، ص 102
3.همان، ص 104
4. همان، ص 111
5.همان، ص 114
6.همان، ص 117
7.تفسیر برهان، ج2 ص408

نظرات 14 + ارسال نظر
ری را پنج‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 01:29 ب.ظ

سلام با تشکر از مطلب انتخابی شما. یه پیشنهاد دارم برای بحث و مناظره راجع به این موضوع. لطفا بخش نظرات را باز بذرید تا بدون تایید نظرات نمایش داده بشه تا بتونیم یه مناظره منطقی و عقلانی بر اساس مستندات داشته باشیم. چطوره؟

سلام
بخش نظرات بازه واز بحث منطقی استقبال می کنم.
موفق و پر تلاش باشید.

محجوبه پنج‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 03:08 ب.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا رحیم
سلام
ممنون از پست خوبتان
سربلند نزد حق باشید
اللهم عجل لولیک الفرج

سلام دوست عزیزم
تشکر از حضور سبزت. همیشه برقرار باشی !

دریا پنج‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 03:44 ب.ظ http://azjensebaranam.blogsky.com

سلام رها جان
چه زیبا و پر مفهوم بود معنای رجعت...
قربون قدمهای امام زمان که حضورش و ظهورش روزی باعث ارامش دلهای ما خواهد شد...فدای مهربونیاش.........
مرسی عزیز که با این مطالب روح ما رو تازه میکنید.........

سلام دریا جان
تشکر از همراهی وهمدلیت عزیزم. موفق وشاد باشی !

ری را پنج‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 09:32 ب.ظ

با سلام و تشکر مجدد.

۱. با عنایت به بحثهای کلامی آقایان اینطور استنباط میشه که در رجعت معاد جسمانی وجود خواهد داشت و در واقع یاران امام زمان در صورت فوت حتی پس از سالها ... اجسادشان دوباره جمع گشته و سپس زنده خواهند شد.

۲. در تمامی داستانهای قرآنی حتی آنهایی که نبش قبر شده اند در صورتی که قرار بوده بعثت روحانی برایشان اتفاق بیوفتد (شبیه آنچه هر صبح برای هر انسان تجربه میشه) اجساد سالم و بی کاست بوده اند.

۳. مثالهایی که شما زدید نمونه هایی از خوابهای طولانی است که حتی خرس ها در زمستان تجربه میکنند و انسان هم در لابراتوارها می تواند با منجمد ساختن همنوع خود، او را برای سالهای آینده حفظ کنه

۴.من هر چه گشتم نمونه ای از معاد جسمانی برای انسان قبل از قیامت نیافتم و استنباطم این است که این پدیده در ظرف قوانین و سنن الهی که در حال حاضر در عالم هستی برقرار است نشدنی است مگر در بستر معجزه که آن هم نیاز به وجود پیامبری بعد از پیامبر خاتم است و جستجوی های بنده همگی دلالت بر نفی بازگشت مجدد به دنیا می باشد!

5. بنده شیعه بودن خود را از دست کسی دریافت نکردم که به واسطه جمله کسی از جنس خاک از من سلب شود صرفا به خاطر نپذیرفتن خط و خطوط فکری خاص که نمیدانیم یافتنی بوده یا بافتنی

یه خواهش: امید است بیان این نظرات و دریافت پاسخ ها را بدور از حیثیتی ساختن و تعصبات قلبی و نیاکانی انجام دهیم

سلام
من هم بابت ایجاد یک فضای بحث از شما تشکر می کنم.
در مورد اینکه معاد وبازگشت ما جسمانی است یا روحانی بین فلاسفه از قدیم اختلاف بوده تا اینکه جناب ملاصدرا معاد جسمانی را اثبات کردند .
در مورد این مثالهایی که زدید هم تعجب می کنم شما که مطالعه قرآنی دارید باید فرق بین خواب ومرگ را بدانید!
داستان اصحاب کهف با اینکه بیشتر از سیصد سال طول کشید خواب بود نه مرگ ولی در مورد عزیر خداوندجان او و الاغش را گرفت و بعد از زنده شدن چون باور نمی کرد قطعه های استخوان پوسیده الاغ به امر خداوند بهم پیوستند و حیوان جان گرفت .
در تک تک مثالهای رجعت هم که آمده مساله زنده شدن بعد از مرگ آمده نه خواب مخصوصا حضرت عیسی (ع) که مردگان را زنده می کرد. می تونید به قرآن مراجعه کنید ومطابقت بدهید.
در ثانی شما معتقدید که وقوع معجزه نیاز به پیامبر دارد . در حالیکه ما شیعیان معتقدیم مقام امام از خیلی از پیامبران بالاتر است . برای مثال حضرت ابراهیم (ع) اول به پیامبری مبعوث شدند وبعد به مقام امامت رسیدند. پس اختیارات امام هم از پیامبران بیشتر است پس قدرت معجزه را دارند همان طور که مثالهای فراوانی از معجزات ایشان را از زمان حیات تا حتی بعد از شهادتشان شاهد بودیم.
تازه مساله رجعت هم به امر وقدرت پروردگار انجام می گیرد مثل مساله ظهور نه اینکه معجزه امام باشد.

ری را جمعه 18 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 12:13 ب.ظ

با تشکر از فرصتی که ایجاد شده که زوایای تفکر و منطق خود را بتراشیم!

۱.در مورد تعریف زنده یا مرده بودن در موجودات هنوز علم به تعریف جامع و واحدی نرسیده. و صرفا از طرق غیر مستقیم به وجود روح در بدن یک موجود اعتراف کرده اند. به طور مثال ضربان قلب در بسیاری موارد کاربرد داشته و در برخی موارد در مرگ مغزی و پایین آمدن سطح هوشیاری نمی توان گفت که ملاک مناسبی است . حتی در تحقیقاتی که انسانها را منجمد می کنند و تمام علائم حیاتی را از او می گیرند و باز در یک سیکل برگشتی او را زنده می سازند نمی توان هیچ ملاک قاطعی برای مرگ و زندگی قائل شد و صرفا در علم پزشکی به این مرحله بیهوشی و در سطح پیشرفته تر کما گفته می شود و در بین عوام به آن خواب گفته می شود. بهر صورت اگر شما تعریف جامعی در جایی دیده اید منو راهنمایی کنید.

۲. اتفاقا در آیات قرآن بیشتر بر شباهت خواب و مرگ اشاره شده تا انسانها هر روزه معاد را تجربه کنند تا بلکه ایمان بیاورند به روز واپسین. اگر در آیات به تفاوت اشاره شده لطفا منو راهنمایی کنید چون من حافظ کل قرآن نیستم و در این زمینه ادعایی ندارم.

۳. اینکه جایگاه کسی بالاتر باشه و یا اختیارات کسی بیشتر باشه لاجرا باعث ایجاد توانایی خاص در کسی بشه از بعد زمینی کاملا مطرود است.
مثال: وزیر بهداشت از تمامی جراحان مغز و قلب در ایران جایگاه بالاتری دارد ولی مهارت آنها را در عمل ندارد. ولی از آنجایی که میدانم منظور شما هم چیز دیگری است پس لازم است مدرکی مستدل برای وجود و لزوم معجزه درامام بیاورید.

۴. مساله پیامبر خاتم بودن یعنی چه؟! بنا بر گفته شما یک امام حتما یک پیامبر است ولی یک پیامبر لزوما امام نیست.
بحث تکمیلی : در اعتقاد برخی از شیعیان امام مقامی از سوی خداوند است برای رساندن کلام خدا در عین اینکه در عمل به آن کلام ملزم است. و در واقع یعنی پیامبری که به حرفش عمل می کند

۵. ایمان واقعی به خداوند بزرگ صرفا ممکن دانستن تمام غیر ممکن ها برای خداوند نیست بلکه یه مومن واقعی می داند که در ظرف سنت های الهی برخی غیر ممکن ها برای شان خداوند وجود دارد.

سلام
خواهش می کنم منم اطلاعاتم محدوده ومثل شما جویای حقیقت !
در ضمن هیچوقت نگفتم امام پیامبره .!
اکثر انبیا مقام نبوت داشتند وعده ای خاص مقام امامت ونبوت وامامان ما هم با اینکه مقامشان از تمام انبیا بجز حضرت خاتم (ص) بالاتر بوده پیامبر نبودند. اینکه مقام امامت چه مقامی است وچه اختیاراتی دارد مربوط به بحث امام شناسیه که در اینجا نمی گنجه .
اما می خوام از این فرصت محدود استفاده کنم ویک مطلبی را عنوان کنم که ان شاالله راهگشا باشد.
دربحث تفکر وتحقیق درباره دین که این همه سفارش شده باید بدون پیش فرضهای مادی و علمی و فرهنگی و... باشه یعنی ما بخواهیم دین را باعلل مادی یا مسائل علمی توجیه کنیم.
در این وادی اگر بخواهیم ره صد ساله را یک شبه طی کنیم و به معرفت و شناخت ( که به نظرم هدف از خلقت ما ست ) برسیم باید با خضوع ونهایت خشوع از خدا بخواهیم که ظرف فکرمان را پر کندواز امامان معصوم در این راه مدد بگیریم . چه بسیار کسانی که درس نخوانده به جایی رسیدند مثل شیخ رجبعلی خیاط و چه کسانی که با سالها درس خواندن در حوزه ودانشگاه به جایی نرسیدند.

رهروعشق جمعه 18 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 04:50 ب.ظ

تشکر از حضورت دوست مهربانم !

ری را جمعه 18 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 08:37 ب.ظ

کوتاه سخن اینکه رجعت با توصیفاتی که گفته میشه مستلزم معاد جسمانی است که همگی می دانیم قبل از قیامت نشدنی است.
حالا آقای چاوز جزء شان است یا نه که چه کسی خبر دارد! مگر انتخاب شدن یک چوپان در حکومت مصر به عنوان یک پیامبر بزرگ در ظرف قوانین می گنجد. بهر صورت تا امروز آنچه شنیده ایم از اقایانان دینمدار این است که نباید نشاید ...فقط و فقط شخصی سازی های بیمورد است

به این آدرس مراجعه کنید مطلب خوبی درباره رجعت گفته .
http://asmane-entezar.blogfa.com/post-18.aspx
به هر حال هدفم متقاعد کردن وبه زور مطلبی را اثبات کردن نیست بلکه زدن یک جرقه و استارت در اذهان است . بقیه راه با طالبش !

ری را شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:00 ق.ظ

پیرو بحث های اخیر یه خبر جالب خواندم

جنازه چاوز پس از مراسم رسمی امروز دوباره به مدت یک هفته در معرض نمایش عمومی قرار می گیرد تا پس از آن مومیایی و در موزه نگهداری شود.

یعنی جسد او متلاشی نمیشه و شاید در موضوع رجعت حق با آقای رییس باشد

نمی دونم شما چه علاقه ای دارید که مرگ چاوز رابه این موضوع ربط بدید!حرفهای رئیس هم به خودش مربوطه ما دینمان را از قرآن و اهل بیت می گیریم نه اشخاص !

زیتون شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:02 ق.ظ http://zatun.blogsky.com/



محسن قرائتی نیز در واکنش به پیام تسلیت احمدی نژاد و طرح کردن مساله رجعت گفت: کسی در گوشه ای از دنیا می میرد و کسی هم از گوشه دیگر دنیا تسلیت می گوید و می‌نویسد«که من اطمینان دارم که او از عباد صالح است و او به همراه مسیح و مهدی موعود خواهد آمد» شما چکاره هستید که این حرفها را بر زبان می آورید، کسی که دستش را از دست مراجع خارج کند دچار این غفلت ها خواهد شد.

رییس ستاد اقامه‌ نماز که در بیستمین سالروز تأسیس کانونهای فرهنگی هنری مساجد قم که در مدرسه امام خمینی(ره) برگزار شد سخن می گفت ادامه داد: بر این اساس، امام زمان که برای ظهور ۳۱۳ یار می خواهد ، به گفته این آقا یکی از آن ۳۱۳ نفر مشخص شده که کیست، این نشان می دهد وقتی انسان از ریل کتاب الله و عترت خارج شود به کجا خواهد رفت.

وی خاطر نشان کرد: دین حساب و کتاب دارد، کسی حق ندارد از این صحبت ها کند و به طور مثال بگوید ظهور نزدیک است و یا مراد از یمانی مقام معظم رهبری و یا مراد از دجال فلانی است، این اشتباه است رسیدن به این مطالب نیاز به یقین دارد.

قرائتی یادآور شد: وقتی شما چیزی را می پسندید و از روی سلیقه شخصی حرفی را می زنید، نباید به صورت عمومی ابراز کنید، ما باید دین را از کتاب الله و عترت بگیریم.

وی ادامه داد: این پیام که از تلویزیون پخش شد، من به عنوان یک معلم قرآن باید بگویم که اینها منکر است و هر کس از این حرفها بزند دستش را از دست مراجع برداشته است، آدم برای یک لقمه نان نباید ساکت باشد و چشمش را از روی خیلی چیز ها بردارد.

=====================
احمدی نژادگفته چاوز حزب اللهی واقعی بود !
من عکسش رادرنت دیده بودم دوتا خانم بادی گاردو او بود که فقط شورت می پوشیدند واودستش را به گردن انها حلقه میکرد
بدبخت رزمندگان ما که سالها خون دل خوردن مجروح شدند هیچ کدام با امام زمان نمی ایند چاوزمی اید !!

سلام
چه تشابهی با کامنت قبلی !
راستش سرچ کردم ومتن اصلی پیام تسلیت وصحبتهای آقای قرائتی را هم دیدم.حرفتون درسته نباید درباره مسائل دینی واعتقادی اظهار نظرهای شخصی وسلیقه ای بکنیم.

ری را شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 02:11 ب.ظ

من نمی خوام ربط بدم فقط میگم نباید اینقدر به آقای رییس (صرفا به خاطر رییس بودنش) گیر داد. همین. اصلا چه دلیل محکمی دارید که چاوز آن مرد نباشد؟! مگر موسی آدم نکشت؟ مگر عیسی بی پدر به دنیا نیامد یا به قول امروزی ها شاید اوهم رجبعلی خیاط دیگری باشد اگر یادتان باشد در کوفه شناسی قبل تر ها گفتم که مردمان کوفه ولایت و ریاست هیچ کسی را نخواهند پذیرفت و از آن روز این روزها را به انتظار نشستم.خوشبختانه رای من کسی دیگری بوده و ازین روست که خانه نشین شدم. این خبر را در ادامه برای شما و دیگر دوستان می گذارم!




آیت‌الله یزدی با اشاره به پیام تسلیت رئیس‌جمهور برای درگذشت چاوز و مطرح شدن مساله رجعت وی گفت: به ایشان نصیحت مشفقانه داریم که در مدت باقیمانده آرامش کشور را حفظ کرده و از اظهار نظر درباره مسائل دینی خودداری کند.

آیت‌لله محمد یزدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس و خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک ایام نوروز گفت: امیدواریم که برای همه مردم و مسلمانان ایام به خوبی و خوشی برگزار شود و همان‌طور که گفته شده احترام ایام فاطمیه که هم‌زمان با ایام فروردین است نیز رعایت شود.


وی در ادامه با اشاره به جمله معروف «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست» بیان کرد: این جمله مربوط به شهید مدرس است و حضرت امام نیز چندین بار این مسئله را ذکر کردند و البته این جمله را چند گونه می‌توان تفسیر کرد.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یک تفسیر این جمله این است که دیانت و سیاست از هم جدا نیست و این برداشت عموم مردم است و مقصود این است که دین و سیاست با هم هستند.


وی با اشاره به اینکه دشمنان اسلام از سال‌ها پیش دنبال جدایی دین از سیاست بودند و در این زمینه توطئه‌چینی می‌کردند گفت: در کشور ما نیز این مسئله را دنبال می‌کردند و حتی برخی از روحانیون باور کرده بودند که بهترین روحانی کسی است که به سیاست کاری نداشته باشد.


آیت‌الله یزدی در خصوص تفسیر درست از این جمله گفت: نظر قریب به اتفاق روحانیون حوزه‌های علمیه این است که سیاست نمی‌تواند در دیانت نقش داشته باشد بلکه سیاست یکی از منابع تصمیم‌گیری‌های دینی به شمار می‌رود، چرا که منابع دینی ما وحیانی است و ما به منابع دیگر توجه نداشته و در اعتقادات و فروعات عملی منابع وحیانی مربوط به خداوند و پیامبر خداست.


وی ادامه داد: سیاست نمی‌تواند منبع دینی باشد، البته اینکه امام فرموده‌اند زمان و مکان در استنباط و اجتهاد تأثیر دارد به معنای نحوه استفاده برخی از روایات و ادله است.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در نظام جمهوری اسلامی از اصول مسلم این است که سیاست باید در چارچوب دیانت باشد و اگر این سخن را در فرم قانونی ببریم و بخواهیم در قوانین حاکم کشور آن را مورد استفاده قرار دهیم به اصل چهارم قانون اساسی می‌رسیم که می‌گوید در نظام جمهوری اسلامی هر تصمیمی باید با موازین شرعی تطبیق داشته باشد و برای کنترل کردن این مسئله نهادی به عنوان شورای نگهبان تصمیمات دولت، مجلس و دیگر بخش‌ها که جنبه‌های قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری دارند را مورد کنترل قرار می‌دهد.


وی با بیان اینکه باید سیاست در چارچوب دیانت مورد استفاده قرار گیرد ادامه داد: دیانت در حقیقت منبع سیاست است و تصمیم‌گیران سیاسی و مدیران کشور باید از منابع دینی استفاده کرده و بر اساس منابع دینی تصمیم بگیرند و همه تصمیم‌گیری‌ها که در زندگی عامه مردم و مدیریت کشور نقش دارد باید در چارچوب اصول دیانت صورت گیرد.


آیت‌الله یزدی گفت: هر مسئولی در این نظام وقتی اظهاراتی را مطرح می‌کند باید در این چارچوب سخن بگوید و نمی‌تواند از این چارچوب خارج شود.


وی با تاکید بر اینکه هر کسی نمی‌تواند در مسائل دینی اظهار نظر کند گفت: فلسفه حوزه‌های علمیه این است که بتواند منابع دینی را بررسی کرده و احکام و عقاید شیعی را تشریح کرده تا تصمیم‌گیران بتوانند در این چارچوب عمل کنند.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر کسانی در امور سیاسی و اجتماعی کشور بخواهند در بخش‌های قانون‌گذاری، اجرا و قضا اقدامی انجام دهند باید چارچوب حرکت آنها بر مبنای احکام اسلام باشد.


وی با تاکید بر اینکه هر مطلب تخصصی را باید از متخصصان گرفت و نباید نظر افراد غیر متخصص در یک زمینه از رسانه‌های عمومی منتشر شود افزود: در علوم انسانی که حساس‌تر و دقیق‌تر است باید از متخصص نظر گرفت و غیر متخصص نباید نظر دهد.


آیت‌الله یزدی گفت: آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور محترم در مواردی در مسائل اعتقادی اظهار نظر کرده و یا برخی اعتقادات را دارد که این اعتقادات از مسلمات شیعه است و ایشان خودشان را از شیعیان درجه یک می‌دانند.


وی بیان کرد:‌ امام زمان(عج) که ایشان سخنان خود را با نام آن حضرت شروع و ختم می‌کند در این کشور یک نایب زنده، حاضر، مدیر و مدبر دارد که تصمیم‌گیرنده است؛ کسی نمی‌تواند بگوید تابع امام زمان(عج) هستم ولی از نظرات ولی فقیه بالفعل تبعیت نکند.


عضو خبرگان رهبری خطاب به رئیس جمهور گفت: شما که همیشه اسم امام زمان(عج) را می‌برید، مراجع عظام نمایندگان امام زمان(عج) و ولی امر و فرمانده کل قوا نایب امام زمان(عج) هستند، تصمیم ایشان تصمیم امام زمان(عج) است.


وی تصریح کرد: اظهار نظرهایی که ایشان داشته و دارند گاهی منشأ نگرانی‌هایی است که حتی دوستان و علاقمندان را نگران می‌کند و در این زمینه در حوزه‌های علمیه و جامعه مدرسین در این خصوص بحث شده و نگرانی‌هایی مطرح شده است، چون سفارش موکد ولی امر این است که در شرایط کنونی کشور را آرام نگه داریم کسانی که ولایی هستند سعی می‌کنند مطالب اختلاف‌انگیز و سوژه‌های خاص را دست دوست و دشمن ندهند و آرامش کشور را در آستانه انتخابات حفظ کنند.


آیت‌الله یزدی گفت: ایشان در جریان فوت آقای چاوز رئیس جمهور ونزوئلا تسلیت نامه مفصلی نوشتند که این امر طبیعی و عرفی است و رئیس جمهوری که فوت شده امتیازاتی داشته است و گاندی هم شخصیتی بود که هندوستان را از چنگ انگلستان خارج کرد و ماندلا هم در آفریقا به دفاع از حقوق سیاه پوستان پرداخت و این امتیازات انقلابی و ‌آزادی خواهی موجب می‌شود که از این شخصیت‌ها در حد امتیازات ایشان تجلیل شود.


وی یادآور شد: با این وجود اینکه یک انقلابی آزادی‌خواه را در ردیف شخصیت‌های بالای دینی قرار داده و تعبیراتی مطرح کنیم مبنی بر اینکه وی همراه حضرت عیسی(ع) و حضرت ولیعصر(عج) باز می‌گردد و کارهای خودش را انجام می‌دهد جای سئوال دارد.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شما درباره رجعت که یکی از اصول مسلم شیعه است چقدر مطالعه کردید؟ بحث رجعت از نظر منابع و فروعات دارای حساسیت ویژه‌ای است.


وی با اشاره به اینکه چاوز یک مسیحی کاتولیک بوده است ادامه داد: نظر آنها این است که حضرت عیسی(ع) کشته شده و در دین مسیحیت نیز این مطلب وجود ندارد که رجعت صورت می‌گیرد.


آیت‌الله یزدی گفت: وقتی درباره یک مطلب حساس و قابل بحث که اطلاعات شما درباره آن کافی نیست در این شرایط کشور اظهار نظر می‌کنید موجب می‌شود که حساسیت‌هایی به وجود بیاید.


وی با اشاره به بخشی از پیام احمدی‌نژاد که گفته است « تردید ندارم که او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح (ع) و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد» بیان کرد: این سخنان اختلاف‌انگیز است و در حوزه‌های علمیه مورد گفت‌وگو و اظهار نظر است.


رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: ایشان وقتی در فرودگاه از هواپیما پیاده شدند در نخستین جملات گفته‌اند «خداوند، حضرت مسیح و انسان کامل یار ملت‌ها هستند و چاوز عمیقاً به این حقایق ایمان داشت».


وی اظهار کرد: در جلسه دیروز جامعه مدرسین برخی از اعضای خیلی ناراحت بوده و می‌گفتند که چرا حوزه باید در برابر این سخنان ساکت باشد و اظهار نظر نکند و ما باید به وظیفه دینی خود عمل کنیم و برخی دیگر هم نظر متوسط داشتند.


آیت‌الله یزدی ادامه داد: در جلسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پس از گفت‌وگوهای فراوان قرار بر این شد که در یک مصاحبه محدود به طور اجمال این مطالب را گوشزد کرده و یک نصیحت مشفقانه داشته باشیم و بگوییم اطلاعات دینی شما کم بوده و تحصیلات عمومی دارید و باید در شرایط اجتماعی سیاسی کنونی پیرو نظرات ولی امر و مراجع باشید، وقتی از حوزه و مراجع فاصله بگیریم این لغزش‌ها پیش می‌آید.


وی با اشاره به دفاع برخی افراد از این مسئله در نهاد ریاست جمهوری گفت:‌ ما درباره مسائل مختلف به طلبه‌های جوان که پر احساس هستند می‌گوییم ولی امر فرموده‌اند که آرامش را حفظ کنیم ولی وقتی یک مسئله دینی مطرح شود چه پاسخی باید بدهیم؟


عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه رجعت از مسائل اعتقادی و اصیل است تصریح کرد: بنده به عنوان عضوی از جامعه مدرسین می‌گویم که ایشان نباید در مسائل مذهبی اظهار نظر کرده و از بیان شعارهایی که در مسائل مذهبی مربوط می‌شود خودداری کند، چرا هر روز کاری می‌شود که به مقدار وجهه و حیثیتی که بوده نیز ضربه می‌زند.


وی ادامه داد: اصل دیانت و سیاست درست است و معنا کردن آن مهم است و شرایط سیاسی نمی‌تواند دین را جابه‌جا کند؛ اگر قرار بود که مسائل سیاسی دین را جابه‌جا کنند امروز چیزی از دین باقی نمانده بود.


آیت‌الله یزدی خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: در اجراییات موظف هستید از ولی امر اطاعت کرده و مراجع عظام را مورد توجه قرار دهید.


وی بیان کرد: به ایشان نصیحت مشفقانه داریم که در مدت باقیمانده آرامش را حفظ کرده و از بیان مسائل اختلافی خودداری کنید، بپذیرید که اطلاعات دینی لازم را ندارید و اگر لازم بود بپرسید

سلام
در جواب این کامنت طولانی !!!! باید بگم که نگاهم به آدمها خاکستریه نه سیاه نه سفید. هر آدمی استعدادهای منحصر بفرد خودش رادارد و خطاها وضعفهایی منحصر به فرد !
همه ما ممکنه درباره وقایع اطرافمون قضاوتهایی کنیم که درست یا غلط باشه . اما در دو مورد خیلی باید دقت کنیم .
۱- وقتی که دارای مقام سیاسی یا اجتماعی هستیم واین اظهار نظر در جامعه وبعضا در جهان بازتاب داره نه یک فرد معمولی که نظرش فقط برمحیط اطرافش تاثیر می گذاره !
۲- وقتی که داریم درباره مساپل دینی واعتقادی نظر می دیم که حتما باید با دلیل و سند حرف بزنیم نه احساسی !

وجیهه شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:28 ب.ظ http://hastiya1.blogfa.com/http://

سلام و خداقوت

سلام وخیر مقدم به شما دوست گرامی !

زهرا شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 10:32 ب.ظ

سلام رهاجان
عاشق مبحث رجعت هستم
ممنون از مطلب خوبی که گذاشتی
و ممنون که میخوای این مطلب رو ادامه بدی
و باز هم ممنون بابت این کامنتها و جوابها

سلام زهرا جان
ممنون که یادی از دوست قدیمی ات کردی . جای شما در این بحثا خالیه !

زهرا یکشنبه 20 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 02:10 ب.ظ

رها جان
اگرچه نظرهام گاه به گاه است
اما یادت ابدی ست

یاد شما هم همیشگیه دوست عزیز!

گمنام دوشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 04:49 ب.ظ http://yousofe-zahra.mihanblog.com

قطاری سوی “خـــــــــدا” میرفت ..

همه مردم سوار شدند ..

به بهشت که رسیدند همه پیاده شدند و فراموش کردند که مقصد “خدا” بود نه بهشت....!!!!!!!!!!!

مولای یا مولای انت المولی و انا العبد و هل یرحم العبد الی المولی
التماس دعای فرج

سلام
واقعا این انتخاب خیلی سخت تر از انتخاب بین بهشت وجهنمه !
تشکر از حضورتون و موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد