روان شناسی
اگر فکر کردید با تهیه یک برنامه کاری و با تعیین زمان های آنها توانستید زمانتان را واقعا مدیریت کنید، سخت در اشتباه هستید ! زیرا مدیریت زمان به همین سادگی ها که فکر میکنیم نیست…
تقریبا 13 ساعت در هفته صرف گشت و گذار در اینترنت، مفهومی برای “مدیریت زمان” نمیتواند پیدا کند. زیرا یک سری افسانه از قدیم درباره مدیریت زمان بوده که باید آنها را فراموش کنید تا بتوانید به صورت واقع بینانه مدیریت زمان داشته باشید.شما در این مقاله 5 افسانه مدیریت زمان راجع به مدیریت زمان میخوانید.
شاید بعضی از آنها تبدیل به واقعیت شما شده باشد و عمیقا به آن باورکرده باشید، اما این مقاله سیستم باور شما را هدف قرار گرفته تا واقعیت ها را بهتر ببینید.
چرا هیچکس واقعا نمیتواند زمانش را مدیریت کند؟
5 افسانه مدیریت زمان
(که همین الان باید آنها را فراموش کنید...)
افسانه #1 :
مهم ترین چیز در این دنیا “زمان” است | خب سخت در اشتباهیم… مهم ترین چیز باید بهره وری باشد نه صرفا “زمان”-ی که با آن کارها را می سنجیم.
مانند سلامت بودن در برابر رژیم گرفتن است. شما میتوانید هرچقدر که خواستید رژیم بگیرید، اما معلوم نیست آیا سلامتی تان را حفظ میکند یا نه. زیرا مانند دو خط موازی اما جدای از هم هستند، در بعضی شرایط میتوانند بر هم منطق شوند، در بعضی شرایط میتوانند از هم فاصله بگیرند.
افسانه #2 :
باید در حداقل زمان، حداکثر کارهای را انجام دهید | برای بهره وری، تعهد بیش از حد ،نه تنها مفید نیست ! بلکه میتواند کاملا کارها را خرابتر کند.
اگر هیچ تعهدی نسبت به تصمیمی که گرفتید نداشته باشید، تقریبا “مدیریت زمان” چیزی جز یک واژه نخواهد بود. اما، تعهد بیش از اندازه، میتواند خطرساز باشد. اگر رئیس تان مکررا در حال افزایش بار کاری تان است تا در کمترین زمان بیشترین کارهای را انجام دهید، احتمالا وقتش رسیده شکایتتان را اعلام کنید. زیرا نه تنها باعث میشود بهره وری تان کاهش بیابد، بلکه تعهدتان را نسبت به مدیریت زمان از شما صلب خواهد کرد.
افسانه #3 :
یک سیستم عمومی خوب، میتواند مشکل زمان همه را حل کند | اگر منتظر یک دستور از دنیای خارج باشید، احتمالا هزاران هزار پند و اندرز و نصیحت خواهید شنید که چطور زمانتان را مدیریت کنید.
اما در عوض، اگر خودتان بخواهید دست به کار شوید، بهتر است به جای زمان، به خروجی کارهایی که انجام میدهید فکر کنید، آیا این کار جواب میدهد؟ آیا انجام این کار من را به هدفم نزدیک تر میکند؟
George R.R. Martin نویسنده سریال تلوزیونی پرمخاطب A Game of Thrones برای اینکه در هنگام نویسندگی توسط شبکه های اجتماعی، صندوق ایمیل و … دچار حواس پرتی نشود از یک ماشین تایپ 50 ساله استفاده میکند تا بیشتر بر روی نوشتن متمرکز باشد، تا واژه ی “مدیری زمان“
افسانه #4 :
باید یک تغییر انقلابی انجام شود | برای اینکه بهترین استفاده را زمانتان ببرید، لازم نیست برنامه تمام هفته تان را زیر و رو کنید !
کافیست چند نقطه اهرمی که بیشترین تاثیر را بر روی کل زمانتان دارد را پیدا کنید و با چند تغییر کوچک استفاده از زمانتان را بهینه کنید. برای مثال، کافیست بعد از بیدار شدن از خواب، لیست کارهایی که قرار است انجام دهید را بنویسید، سپس مهم ترین آنرا انتخاب کنید، آنرا به ابتدای لیست انتقال دهید، مجددا از بقیه کارها مهمترین را انتخاب و گزینه دوم انتقال دهید و … تا کارهایتان را از مهم ترین به کم اهمیت ترین کارها اولویت بندی کنید، سپس اولین کاری که باید انجام دهید، تمام کردن وظیفه شماره 1 است. همین.
ناخودآگاه با انجام کار شماره 1، بار مسئولیت از روی دوش شما برداشته میشود زیرا مهم ترین کار روزتان را انجام دادید. سپس خواهید دید چقدر دیگر کارها انجام آنها آسانتر شده.
افسانه #5 :
مدیریت زمانتان به شما بستگی دارد | خیر، فقط برنامه شما، به شما بستگی دارد، اما زمانتان… اینطور نیست.
سازمان ها و شرکت ها، موانع زیادی بر سر راه شما قرار میدهند اگر بخواهید از روی برنامه خودتان پیش بروید. اگر کار شما در یک سازمان ،شرکت، گروه ،اجتماع … است، احتمالا زمان شما فقط مختص به شما نیست. برنامه گروهی که در آن قرار دارید نیز باید در محدوده زمانی شما دخالت کند.
برای این منظور بهتر است قبل از برنامه ریزی برای خود، در مجموعه ای که هستید، تحقیق کنید، کارهای چطور انجام میشود؟تصمیمات توسط چه اشخاصی گرفته میشود؟ و چطور گرفته میشود؟ و بعد شروع به برنامه ریزی کنید.
منبع :پروژه سوخت جت