بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

روانشناسی زن ومرد (قسمت 5)

مقایسه روانشناختی زن ومرد

 در حقیقت دریافت انسان به دوطبقه اصلی تقسیم می شود.یک طبقه از دریافت perception

است که به درک یا ادراک ترجمه شده است.طبقه دیگر دریافت انسانی است undrestanding

که فهم ترجمه شده است.

درک پدیده بسیار پیچیده ای است که نیاز به لوازم متعددی دارد:

1-برای وقوع یک (درک)خاص باید محرکه ای وجود داشته باشد.مثلا:برای درک بینایی باید از یک شی نوری بتابد.

2-برای انجام عمل ادراک یک گیرنده حساس لازم است.گوش -چشم -پوست وبینی گیرندگان ما هستند.

3-مسیر سالمی باید بین مغز وگیرنده وجود داشته باشدکه عمل ادراک بدرستی صورت بگیرد.

4-برای یک ادراک درست باید مغز سالم داشته باشیم.


مقایسه ادراک در دوجنس


1-مقایسه ادراک شنوایی


خانمها چنان توان بالایی در ادراک شنوایی دارند که از هر صد محرکه صوتی تمام آنها را می شنوند.در این زمینه یک تحقیق در سالن بزرگ ارکستر صورت گرفت. حدود 250 ساز مختلف زده می شد.تعدادی میولن می نواختند -تعدادی ویولون سل وتعدادی فلوت وسازهای دیگر زهی وبادی وکوبشی.آقایانی که رهبر ارکستر بودند تعدادی از سازها را نمی شنیدند.در حالیکه خانمها از میان سی فلوت می فهمیدند کدامیک خارج می زند!

اگر خانمها تمام صدای یک ارکستر را بشنوند آقایان یک دهم آنها را می شنوند.

این نشنیدن آقایان به علت ضعف شنوایی نیست بلکه بدین علت است که انسان در مغز یک پالایه یا صافی دارد که تمام صداها از آن صافی رد می شود وصدای مطبوع ما ازآن پالایه عبور می کند وما می شنویم.این پالایه شنوایی در مغز خانمها خوب کار نمی کند از این رو خانمها تمام صداها را می شنوند وآقایان تنها صداهای انتخاب شده را می شنوند.


تاثیر قدرت شنوایی در زندگی خصوصی:

ما در برابر هر ادراک صوتی پاسخی داریم که طبعا مقداری از انرژی مارا صرف خود می کند.این شنیدن وپاسخ دادن به تمامی مارا خسته می کند.این تعدادزیاد محرکه ها وشنیدن وپاسخ دادن حالت عصبی nervus ایجاد می کند.

از همین جاست که پی می بریم زن موجودی عصبی است زیرا همه صداها ومحرکه های صوتی را می شنود ودر بسیاری از موارد توان وامکان پاسخ به تمامی محرکه ها را ندارد.

در زندگی شخصی خانمها تمام صداهای دیگران را می شنوند وآنها را نیز فراموش نمی کنند.از این رو از آقایا ن می خواهم که در برابر خانمها با نهایت دقت ومراقبت رفتارکنند.

نکته دیگر تفاوت زن ومرد در نوع ادراک است.زنان ادراک جزئی دارند ومردان ادراک کلی.

اگر موضوع شنیدار یک سمفونی بتهون باشد مردان کل موسیقی رادرک می کنند .اما زنان نواخت ویولن -ویولن سل -نوع فلوتها و..رادرک می کنند.

پس زنان در این مرحله نیز انرژی بیشتری تلف می کنند بیشتر خسته می شوند که به عصبی شدن آنها کمک می کند.


2-مقایسه ادراک بینایی


قدرت بینایی خانمها نیز همانند قدرت شنوایی قویتر از مردان است.

در یک تحقیق صد هزار نفر مرد وزن را که از نظر سن وسواد وفرهنگ مشابه بودند وارد یک سالن کردند و از آنها خواسته شد که آنچه در سالن بوده است را بنویسند.نتیجه بسیار جالب بود .خانمها در مورد آن سالن در حدود 100تا130 صفحه مطلب نوشتند وآقایان در حدود چند خط!

خانمها در مورد ابعاد سالن -صندلیها -پرده وتریبون وتابلو به تفصیل نوشتند وآقایان به اینکه (سالنی بود که در آن می شود سخنرانی کرد)بسنده کردند.

در زمینه رنگ شناسی هم آقیان یا بسیاری از رنگها را نمی بینند یا آنها را با هم یکسان می بینند.

خانمها چون همه چیز بویِژه جزئیات را می بینند همه چیز در نظر آنها معیوب وناقص است.(علت ایراد گیریهای زیاد خانمها)


3-مقایسه ادراک بویایی

بچه های کوچک بیشتر از بزرگترها در حس بویایی قدرتمند هستند.ما در 24 ساعت اول زندگی در حواس5 گانه بیشترین توان خود را داریم.هر چه سن بیشتر می شود قدرت بویایی کمتر می شود.در واقع قدرت بویایی مادر هم از ابتدای بارداری روبه افزایش می رود.علت این افزایش هم این است که خداوند خواسته مادر بتواند فرزند خود را با بو تفکیک کند.بدین ترتیب بویایی هسته آغاز ارتباط بین مادر ونوزاد را تشکیل می دهد.

تحقیقات نشان می دهدکه قدرت بویایی مردان ضعیفتر از زنان است.

در مورد شناخت وتفکیک بوهای مختلف یک آزمون جالب مقایسه مردان وزنان در عطر فروشی ها است.در آنجادقت کنید که خانم ها در یک فضای محدود چند عطر را می بویند واز یکدیگر تشخیص می دهند ویکی از آنها را انتخاب می کنند اما آقایان در تفاوت بین عطر یاس ومیخک مشکوک می شوند!

در همینجا نکته شایان توجهی را یاد آوری می کنمکه آقایان در روزهای اول نامزدی انواع عطریات خانمها وتعویض آنها را بخوبی درک می کنند .اما سالها بعد از ازدواج همان آقایان هیچ عطری را درک نمی کنند.این تفاوت بسیار مهم سرنخی از یک داستان مفصل ومکرر است که برای ما عادی شدهاست. در واقع مردان از کاستی دقت رنج می برند .امادقت به چه نکته ای؟دقت تنها مشمول نکته ای است که ما آن را دوست می داریم.اگر دوست داشته باشیم -دقت هم می کنیم.بسیاری از مشکلات هم حل می شود. در حقیقت زیر بنای تمام مراتب زندگی دوست داشتن است.


4-مقایسه ادراک چشایی


توان چشایی وشناخت وتقکیک مزه ها از یکدیگر در خانمها قوی تراز آقایان است.

در زندگی زناشویی همین ادراک چشایی بسیار مهم است.شاید این سوال در ذهن بسیاری از خانمها باشد که چرا آقایان که از سر سفره برمی خیزند هیچ کلامی یا تشکری یا نظری نمی گویند.یکی از دلایل دقت کم آنها در حس چشایی است ودلیل دوم اینکه سرعت زیاد غذا خوردن عملکرد حس چشایی را پایین تر می آورد.

اما برای پیشگیری از نومیدی ایشان باید اضافه کنم تحقیقات عملی نشان داده که اگر آقایان اندکی دقت بکار برند در ادراک حسی توفیقات خوبی بدست می آورند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد