بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

آسیب های فضای مجازی

من نوشت




با سلام وسپاس از تمام دوستانی که همیشه مطالب مرا همراهی می کنند و مخصوصا در پست (عفاف وحجاب) زحمت کشیدند و نظرات سازنده خود را بیان کردند.

 

تمام کامنتها برایم ارزشمند ومحترم است فقط در جواب بعضی، مسائلی به ذهنم می رسد که می نویسم.

 

روزه داری و عبادت در این روزهای گرم را خدا قوت می گویم و هم چنین تبریک ویژه بمناسبت میلاد مولایمان امام حسن (ع) که میلاد کریم اهل بیت (ع) در ماه رحمت خدا یکی از حسن تصادف های روزگار است و بهانه ای است برای عنایت بیشتر خدای مهربان به ما !

 

چند نکته در مورد آسیب فضای مجازی به ذهنم رسید که دیدم حیف است در تکمیل بحث آورده نشود :

 

اینترنت یک ابزار در دست ماست و نحوه استفاده ماست که می تواند خیر و شر آن را رقم بزند.

 

شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک ، گوگل پلاس ، تویتر و...امکان ارتباط گسترده و انتقال حجم زیاد اطلاعات را در زمان کوتاه به ما می دهند ولی در عین حال بیشتر ابزار خودنمایی و دوست یابی عده ای شده است که با پوششهای نامناسب عکس می گذارند و عده ای که حرفهای بدتر از آن در زیرش به عنوان تایید می گذارند .

ضعف الطالب والمطلوب (هم این طلب کنندگان ناتوان هستند وهم آن مطلوب ) سوره حج  آیه 73

 

اتاقهای گفتگو که می تواند عده زیادی از قشر تحصیل کرده وصاحب اندیشه رابا امکان گفتگوی سازنده  بهم  پیوند دهد (چیزی که در عالم واقع جایی برای آن نیست که قابل استفاده برای عموم باشد ) تا سطح چت روم های معمولی می تواند تنزل پیدا کند که در عمومی آن حرفهای مبتذل و بی ارزش و در خصوصی هم حرفهایی که از شرم سرخ

می شوی . چرا؟

 

چون در عالم واقع روابط آدمها مطابق شخصیت و فرهنگ وعلایق آنها در فضای محدود ی که شامل اعضای خانواده و فامیل و دوست وهمکار و... شکل می گیرد ولی در فضای مجازی این تقسیم بندی ها رعایت نمی شود و هرکس با هر فرهنگ وسن و تحصیلات با دیگران مساوی است آن هم در داشتن یک اسم مجازی !

 

گروههای اینترنتی به اعضای خود امکان استفاده از مطالب متنوع علمی و اجتماعی و دینی و...و ارسال و مشارکت در پست ها را می دهند ولی

اولا: اغلب برارسال های کاربران کنترل کمی صورت می گیرد و براحتی هر کس می تواند فضای گروه را مسموم کند.

 

دوم: هدف اصلی بالا بردن آمار بازدید کننده و تبلیغ وفروش محصولاتشان است تا کار فرهنگی .

 

سوم :بیشتر به پاتوقی برای شوخی وارتباطهای بی هدف کاربران تحت عنوان پیامهایی که در صفحات خصوصی هم 

می گذارند شده این موضوع را می توانید بامراجعه به این گروها چک کنید که بالاتری بازدید مربوط به مطالب سرگرمی وطنز وعاشقانه است.

 

البته در گروههای مذهبی کنترل بیشتری صورت می گیرد و این عوارض کم تر است ولی صفر نیست.

 

وبلاگها هم یکی از ابزارهای مجازی برای انتشار عقاید شخصی و علایق از طریق نوشته ، عکس و موسیقی است .

 

استفاده بد از وبلاگها 2 نوع است :

1- محتوای وبلاگ که می تواند در حد هرزنامه های اینترنتی و عکسها و موسیقی های  بی ارزش  پایین بیاید.

 

2-قسمت نظرات :

 در قسمت نظرات واقعا بعضی کامنت ها باعث تاسف است . نمی دانم از کی مد شد که به نامحرم بگوییم (تو) وندیده ونشناخته برایش کامنتهای احساسی بگذاریم و یا شوخی کنیم؟

 

شاید چون رابطه ما با یک کاربر مجازی دیگر در هیچ یک از نقشهای تعریف شده جامعه نمی گنجد .نه همکار ، نه همکلاس ، نه فامیل و همسایه ، نه خریدار وفروشنده ! هیچکدام ! ما تعریف یک واژه جدیدیم ، همفکر !( در محدوده وسیع از فکرهای بد وپرت وپلا تا فکرهای خوب و اندیشه های زیبا )

 

حالا با این (هم فکر) می توانیم محترمانه صحبت کنیم ، اندیشه هایمان را آزادانه بگوییم و بحث کنیم و از کشف معنای تازه در زندگی لذت ببریم .به شرط اینکه در کلام مثل دنیای واقعی حریم ها را رعایت کنیم و از حرفهای احساسی بپرهیزیم . که در این صورت ذره ذره به کام خود شرنگی ریختیم که نتجه اش فقط و فقط تباهی فکر و روان ماست.

 

و سخن آخر این کلام نورانی امام علی (ع) که می فرمایند:

 

أعینونی بورع و اجتهاد و عفّة و سداد


مرا به اجتناب از آنچه حرام است وبه کوشش در فرائض و واجبات الهى و به کفّ نفس از حاجت و تملّق از اهل دنیا و  به سعى در آنچه راه صحیح و درست است یارى کنید.

 

آداب مهمانی

اخلاقی



توصیه های عارف بالله اسماعیل دولابی






زیارتت ، نمازت ، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد ، نماز بعد ، ذکر بعد و عبادت بعد حفظ کن  .

کار بد، حرف بد ، دعوا وجدال و ... نکن  و آن را سالم به بعدی برسان . اگر این کار را بکنی ، دائمی می شود .

دائم در زیارت ونماز وذکر و عبادت خواهی بود.

گذشته که گذشت ونیست ، آینده هم نیامده و نیست .

غصه ها مال گذشته و آینده است . حالا که گذشته و آینده نیست ،پس چه غصه ای ؟ تنها حال موجود است که آن هم نه غصه دارد ونه قصه . مرگ را که بپذیری ، همه غم ها و غصه ها می رود و بی اثر می شود.

وقتی با حضرت عزرائیل رفیق شوی ، غصه هایت کم می شود .

آمادگی موت خوب است نه زود مردن ! بعد از این آمادگی ، عمر دنیا بسیار پر ارزش خواهد بود.

ذکر موت ، دنیا را در نظر کوچک می کند و آخرت را بزرگ .

حضرت  امیر (ع) فرمود : یک ساعت دنیا را به همه آخرت نمی دهم . آمادگی باید داشت نه عجله برای مردن.

اگر دقت کنید ، فشار قبر وامثال آن در همین دنیا قابل مشاهده است . مثل بد اخلاق که خود ودیگران را در فشار می گذارد.

هر وقت غصه دار شدید ، برای خودتان وبرای همه مومنین و مومنات از زنده ها ومرده ها و آنهایی که بعدا خواهند آمد استغفار کنید.

غصه دار که می شوید گویا بدنتان چین می خورد و استغفار که می کنید ، این چین ها باز می شود.

ما در دنیا و آخرت مهمان خدا هستیم . آداب مهمانی را باید رعایت کرد.





عفاف وحجاب در زندگی مجازی

اجتماعی


بهانه این پست سالگرد قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب رضاخان  و روز عفاف و حجاب است.

از دوستان گرامی خواهشمندم که برای پر رنگ شدن عفاف وحجاب در زندگی مجازی نقطه نظرات سازنده خود را بیان کنند .




باید فکری کرد. این فضای مجازی یک هو آمد؛ بدون این که برایش فکر کرده باشیم؛ بدون این که مبانی اش را بدانیم؛ بدون این که برای زندگی در آن ایده داشته باشیم. فضای مجازی برای ما شده است وادی تیه؛ پر از آدم سرگردان. آدم هایی که تا دیروز نمی توانستند با هم رابطه داشته باشند، امروز کلماتشان کنار هم آمده است. بعید می دانم کسی باشد که تلاش کرده باشد، تمام رابطه را خلاصه کند در کلمات سیاه رنگ. این جا تناسخ است. آدم ها توی کلماتشان حلول کرده اند. کلمه ها احساس دارند، شادند، غمگین اند. زندگی مجازی، بسیاری از مرزهای زندگی واقعی را شکست، به بهانه ی این که کسی آدم های پشت این کلمات را نمی بیند. اما واقعیت چیز دیگری است. زندگی مجازی دیگر مجازی نیست. پشت همه ی کلماتی که نوشته می شود، آدمی نشسته است؛ مرد یا زن، دختر یا پسر.

 

ادامه مطلب ...

چت کردن با نامحرم

مذهبی


از نظر اسلام در حفظ حریم در ارتباط با نامحرم فرقی بین محیط واقعی و محیط مجازی نخواهد بود وارتباط در محیط مجازی همانند خلوت دو نامحرم است وچون کسی به آنجا راه ندارد ، بنابراین محل اشکال است. البته با توجه به احکام و متون اسلامی اگر خوف افتادن به حرام و قصد لذت بردن در میان نباشد، اشکالی وارد نیست . در تشخیص خوف و قصد لذت انسان خود مهمترین قاضی خویش است و از وضع خویش آگاه است .

باید توجه داشته باشیم گاه در شروع ارتباط با نامحرم هیچ قصد و احساس گناهی در میان نیست ولی چه بسا همین هم صحبتی ها غرایز جنسی افراد را تحریک کرده و یک الفت و محبت شهوانی بین مرد و زن ایجاد می شود واین نقطه ی آغاز انحراف و فساد است. بنابراین بر هر مسلمانی لازم است در برابر شکسته شدن مرزهای شرعی ایستادگی کند وچنانچه قصد بالا بردن آگاهی های خود را دارد ترجیحا به همجنسان خود مراجعه کند.


شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم


با توجه به اینکه اینترنت تبدیل به زبانی رایج، علی الخصوص بین جوانان شده است،یکی از مهمترین مسائلی که این روزها جامعه ما را تهدید می کند، شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم است.

البته ارتباط در این فضا (چت کردن) فی نفسه اشکالی ندارد اما در صورتی که مفسده داشته باشد و یا باعث گناه شود جایز نیست. چون شیطان وعده داده است بین دو نامحرم حاضر شود و تا آن دو را به گناه نکشد دست برندارد. به نظر می رسد پرداخت هرچه بیشتر و جامع تر به این موضوع از ضرورت های جامعه امروز علی الخصوص در دانشگاه ها و محیط های مذهبی می باشد چرا که با عباراتی نظیر اینکه ؛فضای مجازی ادبیات مخصوص به خود را دارد و رعایت آداب برخورد حضوری را در آن لزوم نمی دانند ، بسیاری از انحرافات شکل گرفته است .


احکام ارتباط با نامحرم در فضای مجازی


برای آگاهی از احکام ارتباط با نامحرم و در راس آنها چت کردن در فضای مجازی نظر خوانندگان را به سوالاتی که در این زمینه مطرح شده و در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی طبق فتوای مراجع تقلید به آنها پاسخ داده شده است جلب می کنیم:


*آیا چت کردن با دختر حرام است؟


به نظر آیت الله مکارم با توجّه به این که این گونه ارتباط ها غالباً منشأ مفاسدى مى‏شود، جایز نیست. (۱)

پى نوشت :
۱- آیت الله مکارم ، استفتائات جدید، ج‏۳، ص: ۲۵۷ ،س ۶۸۳٫و ج۱، س۸۱۹ وج ۲، س ۱۰۴۹ .


*آیا چت کردن با جنس مخالف گناه دارد؟


چت کردن با نامحرم، در صورتی که نیاز و ضرورت در بین باشد و ارتباط چت بدون قصد لذت و بدون حرف های تحریک کننده و به مقدار ضرورت باشد، اشکال ندارد.

اگر ارتباط با قصد لذت جنسی باشد و یا حرف های تحریک کننده گفته شود و یا مفسده ای ایجاد کند، حرام است.
هم چنین ارتباط عادی با نامحرم درصورتی که ضرورت در بین نباشد، با توجه به این که هر نوع ارتباط دختر و پسر نامحرم، چه از طریق شبکه اینترنت و چت و چه از راهای دیگر غالبا منشأ فساد است، جایز نیست.
تجربه های مکرر نشان داده که رابطه های دختران و پسران دام های شیطان است و پیامد های منفی دارد. هم چنین صحبت کردن های غیر ضروری با نامحرم از مناسب ترین جایگاه های نفوذ شیطان است. ممکن است ناخود آگاه انسان را به روابط غیر اخلاقی سوق دهد.(۱)
پی نوشت:
۱- سؤال از دفتر آیت الله خامنه ای.


آیا چت کردن با دختر اشکال شرعی دارد؟


به صورت یک حکم کلی، چت کردن همانند دیگر صورت های صحبت کردن زن و مرد یا دختر و پسر نا محرم، اگر مفسده‏اى نداشته باشد و خوف وقوع در حرام نباشد و از روى شهوت صورت نگیرد، اشکالى ندارد.(۱)

بنابراین نظر، گفتگو از طریق اینترنت یا تلفن اگر مفسده ای نداشته باشد، اشکالی ندارد . ولی اگر حرف های شهوی مطرح شود ، یا از گفتگو و چت کردن شهوت ، تهییج شود ،جایز نیست و باید از آن پرهیز شود .
اما برخی مراجع در خصوص چت فتوا به حرمت داده و گفته اند: با توجه به اینکه ارتباط و نامه نگاری دختر و پسر نامحرم، چه از طریق شبکه اینترنت و چت و چه از راهای دیگر غالبا منشأ فساد است ،جایز نیست . چت کردن با نامحرم بدون ضرورت اشکال دارد و گناه است.(۲)

پى نوشت‏ها:
۱-توضیح المسائل مراجع , ج ۱ ،مسئله ۸۸۹٫
۲- آیت الله مکارم ،استفتا آت ،ج ۳،ص۲۵۷، س ۶۸۳؛
احکام بانوان، ص ۱۹۵،
آیت الله بهجت ،استفتاآت ،ج۴ ،سوال 5302


*آیا چت کردن نوشتاری با نامحرم حرام است؟


فتوای آیت الله اراکی را در باره چت کردن نوشتاری با نامحرم نیافتیم. لیکن چت کردن با جنس مخالف اشکال دارد، این گونه ارتباط خالی از مفسده نیست (۱). غالبا پیامدهای منفی به همراه دارد، مگر اینکه مقدمه ازدواج باشد یا ضرورت دیگری در بین باشد که در این صورت به مقداری که جهت ازدواج لازم است، و به مقداری که ضرورت باشد و مفسده نداشته باشد ،اشکالی ندارد .

پی نوشت :
۱ . سؤال تلفنی (۷۷۴۶۶۶۶-۰۲۵۱) از دفتر آیت الله خامنه ای .


*چت کردن با جنس مخالف در بحث دینی ومذهبی مثلا حجاب بدون هیچ قصدی گناه است؟

با توجه به این که ارتباط دختر و پسر نامحرم، بدون ضرورت چه از طریق تلفن و موبایل باشد یا از طریق شبکه اینترنت و چت و چه از راهای دیگر باشد، غالبا منشأ فساد است و جایز نیست و اگر صحبت ها تحریک کننده باشد ، حرام است.  تجربه های مکرر نشان داده که رابطه های دختران و پسران دام های شیطان است و پیامد های منفی هم دارد . هم چنین صحبت کردن های غیر ضروری با نامحرم از مناسب ترین جایگاه های نفوذ شیطان است. ممکن است ناخود آگاه انسان را به روابط غیر اخلاقی سوق می دهد.
البته اگر برای ارتباط و صحبت کردن با نامحرم ضرورتی در بین باشد ، مانند: سؤال کردن مسائل شرعی از نامحرم و امثال این مورد، و قصد لذت و شهوت هم در بین نباشد و مفسده هم نداشته باشد، اشکال ندارد ؛ ولی به شرط آن که این نوع ارتباط نیز دوام دار نباشد (۱).
پی نوشت:
۱-  آیة الله بهجت ،استفتائات ، ج۴ ، سؤال ۵۲۹۸ و ۵۲۹۹ – ۵۳۰۲ .


راهکارها


در فرهنگ دینی، اسلام به ما توصیه می کند، روابط دختر و پسر در حد ضرورت باشد و فرد روح و ذهن خود را از این گونه امور آزاد گرداند؛ هنگامی هم که فرد به سن رشد و بلوغ می رسد، با مشورت بزرگان و خانواده، مقدمات امر مقدس ازدواج را فراهم ساخته، و محبت های صادقانه خویش را در کانون گرم خانواده بارور سازد و بقیه ذهن خویش را از شهوات منصرف و به کارهای عقلایی و شرعی مشغول شود.

علت اینکه چرا اینقدر در مورد این مسائل سفارش شده، این است که یکی از غرایز قوی در انسان شهوات جنسی است که اگر طغیان و سرکشی کند، کنترل آن ناممکن یا مشکل خواهد بود.
بروز و ظهور و غلبه غریزه ی شهوانی هم در انسان به صورت پلکانی و تدریجی هست، و به تعبیر قرآن کریم شیطان از طریق سیاست گام به گام به هدف خودش میرسه.


وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ


بررسی و ریشه یابی بسیاری از گناهان و جنایات که هر روز در جوامع مختلف رخ می دهد نیز نشان دهنده همین موضوع است که از مسائل ناچیز و عادی آغاز شده اند.
جلوگیری از وسوسه های شیطانی در ابتدای امر و قدم اوّل آسان است چون هنوز موقعیت شیطان و غرایز شهوانی ضعیف است، ولی اگر فردی در قدم اول از شیطان و هوی و هوس تبعیت کند، موقعیت خود را در مقابله با آنها تضعیف نموده و باعث تقویت نیروهای شیطانی و غرایز شهوانی خواهد شد. و در آن صورت مقاومت مشکل تر خواهد شد. به عبارتی همیشه پیش گیری راحت تر از درمان است.
به همین جهات اسلام در مبارزه با انحراف از زمینه های آن نیز جلوگیری به عمل آورد، مثلاً مردها را از نشستن در جای زن قبل از سرد شدن، نهی نمود.
و یا به زن ها دستور داده در برخورد با نامحرم نرمی و ملاطفت نشان ندهند.
پیام قرآن، آزادى از هر قید و بند و عبودیتى، جز عبودیت خداوند متعال است و این، معنایى وسیع دارد که هر کس به سنت و سیره عملى اسلام دقت کند، و آن را با سیره ظلمى که تمدن غرب در بین افراد جامعه و طبقات آن اعمال مى کند، مقایسه نماید، به خوبى درک مى کند که اسلام، بشر را آزاد و تمدن غرب او را اسیر هوا و هوس و جاه طلبى ها کرده است.
دین مبین اسلام، نیازها و غرایز انسان را به صورت قانونمند و معقول به سوى روش هاى صحیح، راهنمایى و با هر عاملى که به شخصیت و کرامت انسان ضربه بزند، مقابله کرده است. از جمله غرایز طبیعى انسان، خواسته جنسى اوست که دین اسلام در بین مکتب هاى مختلف، روشى معتدل و معقول براى هدایت این غریزه به راه صحیح و درستـ ارایه کرده است.
انشاءالله خداوند متعال به همه ما توفیق عنایت کند تا با بصیرت و آگاهی و عدم توجیه و عذر تراشی، عامل به وظایفمون بوده و جزء بندگان پرهیزکار او باشیم./


منبع: سایت جهان و مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی/حریم یاس


کبوترانه

من نوشت






خدایا !


باز رمضان آمد  و تو دام محبتت را برای کبوترهای عاشق گستردی !

کاش این بار دل من هم به دام  مهرت اسیر گردد !

که دلخسته کوی تو را میل پریدن به سر کوی دگر نیست

و دلخوش است به دانه ای که هر روز تو برایش می پاشی !



فضیلت ماه رمضان



نامه دردمندانه حجت الاسلام قرائتی درباره مهجوریت قرآن/ ناله هدهدی نزد سلیمان‌ها

مناسبت ها






در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن از سوی مفسر قرآن و رئیس ستاد اقامه نماز حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، نامه سوزمندانه و در خور تأملی به فرهنگیان قرآنی جامعه به ویژه مبلغین و دلسوزان قرآن نوشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن نامه به شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ناله
آیا می‌دانید...
خدمت سروران گرامی
سلام علیکم

طبق معمول هر سال همین که به ماه رمضان نزدیک می شویم دقایقی از وقت شما را راجع به مهمترین مسئله می گیرم و از اینکه کار قرآن به جایی رسیده که باید مثل من این حرفها را بزند (که از دهانم بزرگتر است) شرمنده‌ام.


1. آیا می‌دانید که در همه مساجد در شب قدر دعای شریف جوشن کبیر و عزاداری و مراسم قرآن سر گرفتن بحمدالله برگزار می شود اما چرا در شب قدر که شب نزول قرآن است تفسیر رنگی ندارد؟


2. آیا می‌دانید سرگرم شدن به چاپ و صوت و تجوید و ظاهر قرآن بیش از توجه به محتوای قرآن است؟


3. آیا می دانید به ما دستور داده اند که هر گاه فتنه های زیاد مانند پاره هایی از شب تار به شما روی آورد به قرآن پناه ببرید؟ (فَإِذَا الْتَبَسَتْ‏ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّع)‏


4. آیا می دانید بعضی به اسم این که دین از سیاست جداست به صدها آیه سیاسی بی توجهی می‌کنند؟


5. آیا می دانید آن مقدار که در متون آموزش و پرورش و دانشگاه کلمات عربی را تزریق می کنند کارساز نیست و فارغ التحصیلان ما نمی توانند اکثرا یک صفحه قرآن را بی غلط بخوانند؟


6. آیا می دانید بعضی به خیال اینکه قرآن از فهم بشر بالاتر است و فهم آن مخصوص اهل بیت است از تدبر در آن می ترسند، با اینکه خداوند دستور به تدبر داده است و در حدیث می خوانیم: من زعم ان کتاب الله مبهم فقد هلک و اهلک راستی اگر قرآن را نمی‌توان فهمید پس چگونه به ما دستور داده اند روایات را بر قرآن عرضه کنیم و اگر ضد آن بود آن روایات را به دیوار بزنیم؟

 

ادامه مطلب ...

راه تبدیل ناکامی به کامیابی

اجتماعی


خوشبختانه و البته بر خلاف تصور موجود ، دین ، آموزه های فراوانی در حوزه مهارت های زندگی دارد. آموزه هایی که یا دیده نشدند و یا به درستی فهم نشدند. به جهت جایگاه مهمی که رضامندی از زندگی در تکامل معنوی دارد ، اولیای دین آموزه های فراوانی را به پیروان خود آموخته اند. رسول خدا در کنار تعالیم قدسی و ملکوتی خود، مهارت های زندگی را به پیروان خود و حتی کسانی همانند امام على(ع)، ابوذر غفاری و دیگران مى آموزد. امام على (ع) نیز مهارت های زندگی را به یاران خود مى آموختند. از بقیه معصومین نیز همین مسأله ثبت است. حتی فراتر از این، قرآن کریم نیز در این زمینه آموزه های مهمی دارد. بنابراین یکی از دغدغه های دین، رضامندی از زندگی است و یکی از رسالت های آن آموزش مهارت های زندگی کردن به پیروان خویش است. متأسفانه این بخش از آموزه های دینى کمتر مورد توجه واقع شده و یا اصلاً مورد توجه قرار نگرفته اند.


عوامل رضایت از زندگی


احساس کامیابى عامل اساسى در شادکامى و رضامندى است. شادکامى و خرسندى هنگامى پدید مى آید که انسان تصور کند هر آنچه را مى خواسته به دست آورده و هر آنچه را باید داشته باشد ، دارد (کامیابى). در طرف مقابل، احساس ناکامى عامل اساسى در ناخرسندى و نارضایتى است. وقتى انسان احساس کند که آنچه را مى خواسته به دست نیاورده (ناکامى در دست یابى) و یا آنچه را داشته، از دست داده (فقدان) و یا به آنچه نمى خواسته دچار شده است (حادثه)، نالان و بى تاب مى گردد، لب به شکایت مى گشاید، در تنگنا قرار مى گیرد، ناتوان گشته و ناامید مى گردد. مجموعه این ویژگى ها، نشانگر نارضایتى فرد از زندگى است.
ناکامى مالى را به وسیله «درک داشته ها»، ناکامى معنایى را به وسیله «معنایابى» و ناکامى انتظارات را به وسیله «هماهنگى انتظارات با واقعیت ها» مى توان به احساس کامیابى تبدیل کرد.
بنابر آنچه گفته شد یکى از مهم ترین عوامل نارضایتى از زندگى، «احساس ناکامى» است. ریشه احساس ناکامى چیست؟ منشأ احساس ناکامى امور متعددى مى تواند باشد که در این بحث به چند مورد آن اشاره مى کنیم:


الف) محرومیت مالى.


گاهى انسان به خاطر ندارى و محرومیت، دچار احساس ناکامى مى گردد. وقتى انسان احساس کند که چیزى ندارد تا با آن زندگى کند، به احساس ناکامى دچار مى شود. این قسم، «ناکامى مالى / دارایى» نامیده مى شود.


ب) بى معنایى زندگى.


گاهى ناکامى به این دلیل است که زندگى معنایى ندارد. کسانى که معنایى براى زندگى نمى یابند و نمى دانند که چرا باید زندگى کنند ، دچار احساس ناکامى مى شوند . هر چند ثروتمند و دارا باشند. این قسم را « ناکامى معنایى » مى نامند.


ج) برآورده نشدن انتظارات.


در پاره اى موارد، احساس ناکامى به دلیل برآورده نشدن انتظارات است. اگر انسان از زندگى دنیا انتظاراتى داشته باشد و این انتظارات برآورده نشوند، دچار احساس ناکامى مى گردد. این قسم، «ناکامى انتظارات» نامیده مى شود. چگونه مى توان به احساس کامیابى دست یافت؟ عوامل کامیابى به تناسب عوامل ناکامى شکل مى گیرند. ناکامى مالى را به وسیله «درک داشته ها»، ناکامى معنایى را به وسیله «معنایابى» و ناکامى انتظارات را به وسیله «هماهنگى انتظارات با واقعیت ها» مى توان به احساس کامیابى تبدیل کرد و از این طریق به احساس رضامندى دست یافت. [1]




[1] . منبع : کانون اندیشه جوان-مهدی خیر اللهی

 


 

حجابم مال خدا ، بی حجابی مال خودت


هیـــسسسسسسسسس!
 وقتی میشنوی میگن اُمُل!

وقتی میشنوی میگن کلاغ سیاه..وقتی میشنوی میگن چادرنشین.. ســکوت نشانه ے وقــار و آرامشِِ توست...

چادُر یا جادُر!؟ بہ نظر می رسد تلفظ اصلی و صحیحِ چادر، جادُر بوده است!


جادُر "یعنی جای درّ و گوهر"



نه پاهایم 10 سانت از زمین بالاترند نه موهایم 10 سانت از سرم بالاترند، من اینجا روی زمین زندگی میکنم! در جایی که من زندگی میکنم، فقط ارزشهایم مرا بالا می کشاند، نه پاشنه کفش ، و نه کلیپس مو..!!
هوا که گرم می شود ....بله؛ کار خانم ها سخت تر است، خب گرمشان می شود، بیچاره ها گناه دارند!!
پس آیا جواز می دهید این را که ما می بینیم این روزها...یکی موهایش را به باد داده و دیگری دست هایش را به بیعت شیطان سپرده و دیگرتر آنقدر آرایش کرده که آدم نمی داند مانکن بوده آدم شده یا آدم بوده و مانکن شده؟؟
هوا گرم است؛ خیلے هم گرم!
رنگ مشکے گرما را جذب مے کند.
مے پرسد: حالا حتما باید چادر سرت کنے؟ آب پز نمے شے توے این گرما؟؟؟

مے گوید: اگر چادر سرم نکنم، بیشتر گرمم مے شود!

نگاه ها، گناه ها، داغ تر است.
نمے فهمد چه مے گوید. زهرخندے مے زند!

*کارے ڪہ برخاسته از عشق باشد، تحمل سختے اش هم شیرین است.


خدایمــآن ، ممنونیــمـ از شُمــا که در دُنیــآیت ،

نقش بــآنوی نجیب و پــاکدامن را به مــآ دادی
و رسـالت دین را بر دوش چــآدرمان گذاشتی ...
باشد که باشیم
و همــآنطور که می خواهـی نقشمـآن را اجرا کُنیــم ...
پند نوشت :: حجاب را از روے محبت به خدا انتخاب کن. نه از ترس جهنم.

آن وقت با تمام وجود مے فهمے، تحمل گرماے هوا، چه نسیم خنکے را نوازنده ے روحت خواهد کرد...


تمامـ ِ رنگ های دنیــا روسیاه مـﮯ شوند!

وقتـﮯ سیاهـﮯ ِ چادرم ، قد عَلم مـﮯ کند!
چـﮧ خوب مـﮯ دانستند قدیمـﮯ تـر هآ:
 "بـالاتـر از سیاهـﮯ رنگـﮯ نیست "
.....................................

http://asemane-tabdar.blogsky.com/

کیمیا


در سفری که امام خمینی(ره) برای زیارت به مشهد مقدس رفته بودند امام در

صحن حرم امام رضا (ع) با سالک الی الله حاج حسنعلی نخودکی مواجه

می‌شوند. امام امت (ره) که در آن زمان شاید در حدود سی الی چهل سال

بیشتر نداشت وقت را غنیمت می شمارد و به ایشان می‌گوید با شما

سخنی دارم.حاج حسنعلی نخودکی می‌گوید: من در حال انجام اعمال هستم،

شما در بقعه حر عاملی (ره) بمانید من خودم پیش شما می‌آیم.


تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

بعد از مدتی حاج حسنعلی می‌آید و می‌گوید چه کار دارید؟

امام (ره) خطاب به ایشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا (علیه‌السلام) کرد

و گفت:تو را به این امام رضا، اگر (علم) کیمیاداری به ما هم بده؟

حاج حسنعلی نخودکی انکار به داشتن علم(کیمیا) نکرد بلکه به امام (ره)

فرمودند:اگر ما «کیمیا» به شما بدهیم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا

کردید آیا قول می‌دهید که به جا استفاده کنید و آن را حفظ کنید و در هر جایی

به کار نبرید؟

امام خمینی (ره) که از همان ایام جوانی صداقت از وجودشان می‌بارید، سر به

زیر انداختند و با تفکری به ایشان گفتند: نه نمی‌توانم چنین قولی به شما

بدهم.

حاج حسنعلی نخودکی که این را از امام (ره) شنید روبه ایشان کرد و فرمود:

حالا که نمی‌توانید «کیمیا» را حفظ کنید من بهتر از کیمیا را به شما یاد

می‌دهم و آن این که:


تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید

 بعد از نمازهای واجب یک بار آیه الکرسی را تا

«و هو العلی العظیم»می‌خوانی.

و بعد تسبیحات فاطمه زهرا سلام الله علیها را می‌گویی.

و بعد سه بار سوره توحید «قل هو الله احد» را می‌خوانی.

و بعد سه بار صلوات می‌گویی: اللهم صل علی محمد و آل محمد

و بعد سه بار آیه مبارکه: وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ

لا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ

جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا ؛


(سوره طلاق آیه 2 و 3) (هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد، و هرکس بر خداوند توکل کند کفایت امرش را می‌کند، خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند، و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است.)

را می‌خوانی که این از کیمیا برایت بهتر است.


http://bmalek.blogfa.com/

خار

ادبی - هنری





هرجا که سرزدم همه در مرز بودن است

کو مرز تازه ای که فراتر ز بودن است

پروانه  وار بال و پر گُر گِرفته ام
پروانه عبور من از مرز بودن است

خاموش می شویم و فراموش می شویم
ما را اگر که وسوسه در سر ز بودن است

کو عمر خضر ، رو طلب مرگ سرخ کن
کاین شیوه جاودانه ترین طرز بودن است

هان ای گیاه هرزه که با لاله همدمی
رو خار باش خار به از هرزه بودن است



قیصر امین پور