بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

چرا دعای ما مستجاب نمی شود؟

مذهبی



بنام خداوند مهرورز




امیرالمؤمنین على علیه السلام روز جمعه در کوفه سخنرانى زیبایى کرد.

 

و در پایان سخنرانى فرمود: اى مردم ! هفت مصیبت بزرگ است که باید از آنها به خدا پناه ببریم :

 

1- عالمى که بلغزد

 

۲- عابدى که از عبادت خسته گردد

 

3- مؤمنى که فقیر شود

 

4- امینى که خیانت کند

 

5- توانگرى که به فقر درافتد

 

6- عزیزى که خوارگردد

 

7- فقیرى که بیمار شود



 


در این وقت مردى برخواست و عرض کرد: یا امیرالمؤ منین ! خداوند در قرآن مى فرماید: ((ادعونى استجب لکم )): مرا بخوانید(دعا کنید) تا دعایتان رامستجاب کنم . اما دعاى ما مستجاب نمى شود؟

 

 حضرت فرمود: علتش در هشت مورد است :

 

یک : این که خدا را شناختید، ولى حقش را آن طور که بر شما واجب بود

 

بجا نیاوردید، از این رو آن شناخت به درد شما نخورد.

 

دو : به پیغمبر خدا ایمان آورید ولى با دستورات او مخالفت کردید و

 

شریعت او را از بین بردید! پس نتیجه ایمان شما چه شد؟

 

سه : قرآن را خواندید ولى به آن عمل نکردید و گفتید: قرآن را به گوش

 

و دل مى پذیریم اما به آن به مخالفت برخواستید.

 

چهار: گفتید ما از آتش جهنم مى ترسیم در عین حال با گناهان و

 

معاصى به سوى جهنم مى روید.

 

پنج : گفتید به بهشت علاقه مندیم اما در تمام حالات کارهایى انجام

 

مى دهید که شما را از بهشت دور مى سازد. پس علاقه و شوق

 

شما نسبت به بهشت کجاست ؟

 

شش : نعمت خدا را خوردید، ولى سپاسگزارى نکردید.

 

هفت : خداوند شما را به دشمنى با شیطان دستور داد و فرمود:

 

"ان شیطان لکم عدو فاتخذوه عدوا": شیطان دشمن شماست ،

 

پس ‍ شما او را دشمن بدارید! به زبان با او دشمنى کردید ولى در

 

عمل به دوستى با او برخاستید.

 

هشت : عیبهاى مردم را در برابر دیدگانتان قرار دادید و از عیوب خود

 

بى خبر ماندید (نادیده گرفتید) و در نتیجه کسى را سرزنش مى کنید

 

که خود به سرزنش سزاوارتر از او هستید.

 

با این وضع چه دعایى از شما مستجاب مى شود؟ در صورتى که شما

 

درهاى دعا و راه هاى آن را بسته اید پس از خدا بترسید و عملهایتان

 

را اصلاح کنید و امر به معروف کنید و نهى از منکر نمایید تا خداوند

 

دعاهایتان را مستجاب کند.

 

 

 

 

ادامه مطلب ...

وصیت امام علی (ع) به فرزندانش

مناسبت ها



بنام خداوندمهرورز


دل را ز شرار عشق سوزاند علی(ع)


یک عمر غریب شهر خود ماند علی(ع)


وقتی که شکافت فرق او در محراب


گفتند مگر نماز می خواند علی(ع) . . .



ای حسن و حسین! شما را سفارش می‌کنم به ترس از خدا، و این که دنیا را نخواهید، هر چند که دنیا پی شما بیاید. و دریغ مخورید بر چیزی که به دستتان نیاید. حق را بگویید و برای پاداش (آن جهان) کار کنید. با ستمکار بجنگید و ستمدیده را یاری کنید.

شما و همه فرزندانم و کسانم و آنها را که نامه من به دستشان می‌رسد، سفارش می‌کنم به ترس از خدا و نظم در امور و آشتی با یکدیگر؛ که من از جد شما شنیدم که می‌گفت:« آشتی دادن میان مردم بهتر است از سال‌ها نماز و روزه.»

 

به خاطر خدا مراعات حال یتیمان را بکنید. آنان را گاه گرسنه و گاه سیر نگه ندارید و نزد خود ضایع شان نکنید؛ و همسایگان تان را دریابید که پیامبر شما سفارش آنها را بسیار می‌کرد، چندان که گمان بردیم برای آنان ارثی معین خواهد نمود. و به خاطر خدا قرآن را ارج بنهید؛ مبادا دیگران در عمل به احکام آن بر شما پیشی گیرند؛ و به خاطر خدا به نماز اهمیت دهید که ستون دین شماست؛ و به خاطر خدا تا زمانی که زنده اید، خانه‌ی او را خالی مگذارید که اگر حرمت آن را نگاه ندارید، به عذاب خدا گرفتار خواهید شد؛ و به خاطر خدا در راه خدا به مال و جان و زبان‌هایتان جهاد کنید. با هم متحد باشید، به هم بخشش کنید و مبادا از هم روی برگردانید.

 

امر به معروف و نهی از منکر را وا مگذارید که در غیر این صورت، بدترین افراد، حکمرانی شما را بر دست گیرند و آن گاه هر چه نفرین کنید، خدا از شما نپذیرد. ای پسران عبدالمطلب! چنین نشود که بگویید امیرمؤمنان را کشته‌اند و به این بهانه دست‌هایتان را به خون مسلمانان بی‌گناه آلوده کنید. بدانید جز قاتل من کسی نباید بابت خون من کشته شود. اگر من از این ضربه‌ی او از دنیا رفتم، او را تنها یک ضربه بزنید و دست و پا و دیگر اندام او را مَبُرید که از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که می‌فرمود:« از بریدن اندام مرده بپرهیزید، هر چند سگ هار باشد.»


آداب افطار


مناسبت ها

بنام خداوند مهرورز



هنگام افطار و لحظه باز کردن روزه، آن هم روزه ای که به امر پروردگار گرفته بودیم، یکی از قشنگترین لحظات محسوب می شود، و آداب فراوانی برای افطار آورده شده، که در اینجا به برخی از آنها اشاره می گردد.

 

 

1- مقدم داشتن نماز مغرب بر افطار.

 

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: مستحب است، روزه دار اگر توانایی دارد، ابتداء، قبل از افطار نمازش را بخواند. (وسائل 10/150).

 

امام باقر (علیه السلام) فرمودند: اگر میل تو به افطار و غذا خوردن، تو را از نماز باز می دارد، ابتدا افطار کن، تا دور شود از تو وسوسه های نفس ملامت گر. (و هنگام نماز با فراغ بال و آرامش نماز بخوانی).

 

امام باقر (علیه السلام) فرمودند: در ماه رمضان، ابتدا نماز بخوان، سپس افطار کن، مگر با گروهی باشی، که آنها منتظر افطارند. ( یعنی: اگر آنها ابتدا افطار می کنند، تو با آنها مخالفت نکن).

 

بر این اساس، استحباب خواندن نماز قبل از افطار، دو مورد استثنا دارد، طاقت و صبر نداشتن روزه دار، و وقتی گروهی منتظر ما باشند.

 

هر مومنی برادر مۆمن خود را شبی از ماه رمضان افطاری دهد، خداوند برای او پاداش آزاد کردن سی بنده مۆمن در راه خدا را، می نویسد و در برابر هر کدام، (مهمانان افطاری) دعایی مستجاب را نیز دارد



  ادامه مطلب ...

داستان واقعی جوان کارگر وگوهرشاد خاتون

مذهبی

بنام خداوند مهرورز



گوهر شاد  یکی از زنان باحجاب بوده همیشه نقاب به صورت داشته و خیلی هم مذهبی بود. او می خواست در کنار حرم امام رضا (ع) مسجدى بنا کند .

به همه کارگران و معماران اعلام کرد دستمزد شما را دو برابر مى دهم ولى شرطش این است که فقط با وضو کار کنید و در حال کار با یکدیگر مجادله و بد زبانى نکنید و با احترام رفتار کنید. و اخلاق اسلامى و یاد خدا را رعایت کنید . او به کسانى که به وسیله حیوانات مصالح و بار به محل مسجد می‌آورند علاوه بر دستور قبلى گفت سر راه حیوانات آب و علوفه قرار دهید و این زبان بسته ها را نزنید و بگذارید هرجا که تشنه و گرسنه بودند آب و علف بخورند . بر آنها بار سنگین نزنید و آنها را اذیت نکنید . اما من مزد شما را دو برابر مى دهم ..

گوهرشاد هر روز به سرکشی کارگران به مسجد میرفت؛ روزى طبق معمول براى سرکشى کارها به محل مسجد رفت بود، در اثر باد مقنعه و حجاب او کمى کنار رفت و یک کارگر جوانى چهره او را دید . جوان بیچاره دل از کف داد و عشق گوهرشاد صبر و طاقت از او ربود تا آنجا که  بیمار شد و بیمارى او را به مرگ نزدیک کرد. چند روزی بود که به سر کار نمی رفت0 و گوهر شاد حال او را جویا شد . به او خبر دادند جوان بیمار شده لذا به عیادت او رفت..

چند روز گذشت و روز به روز حال جوان بدتر میشد. مادرش که احتمال از دست رفتن فرزند را جدى دید تصمیم گرفت جریان را به گوش ملکه گوهرشاد برساند .وگفت اگر جان خودم را هم از دست بدهم مهم نیست. او موضوع را به گوهرشاد گفت و منتظر عکس العمل گوهرشاد بود. ملکه بعد از شنیدن این حرف با خوشرویى گفت: این که مهم نیست چرا زودتر به من نگفتید تا از ناراحتى یک بنده خدا جلوگیرى کنیم؟ و به مادرش گفت برو به پسرت بگو من براى ازدواج با تو آماده هستم ولى قبل از آن باید دو کار صورت بگیرد . یکى اینکه مهر من چهل روز اعتکاف توست در این مسجد تازه ساز . اگر قبول دارى به مسجد برو و تا چهل روز فقط نماز و عبادت خدا را به جاى آور. و شرط دیگر این است که بعد از آماده شدن تو . من باید از شوهرم طلاق بگیرمحال اگر تو شرط را مى پذیرى کار خود را شروع کن.

  ادامه مطلب ...

منزل خدا

بنام خداوند مهرورز


ﺍﻟﻮ ﺳﻼﻡ ﻣﻨﺰﻝ ﺧﺪﺍﺳﺖ؟

ﺍﯾﻦ ﻣﻨﻢ ﻣﺰﺍﺣﻤﯽ ﮐﻪ ﺁﺷﻨﺎﺳﺖ ...

ﻫﺰﺍﺭ ﺩﻓﻌﻪ ﺩﻟﻢ ﺍﯾﻦ ﺷﻤﺎﺭﻩ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ

ﻭﻟﯽ ﻫﻨﻮﺯ ﭘﺸﺖ ﺧﻂ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﯾﮏ ﺻﺪﺍﺳﺖ ...

ﺷﻤﺎ ﮐﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﯾﺪ ﭘﺎﺳﺦ ﺳﻼﻡ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ

ﺑﻪ ﻣﺎ ﮐﻪ ﻣﯿﺮﺳﺪ٬ ﺣﺴﺎﺏ ﺑﻨﺪﻩ ﻫﺎﯾﺘﺎﻥ ﺟﺪﺍﺳﺖ؟

ﺍﻟﻮ....

ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﻗﻄﻊ ﻭ ﻭﺻﻞ ﺷﺪ!

ﺧﺮﺍﺑﯽ ﺍﺯ ﺩﻝ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﮐﻪ ﻋﯿﺐ ﺳﯿﻢ ﻫﺎﺳﺖ؟؟؟

ﭼﺮﺍ ﺻﺪﺍﯾﺘﺎﻥ ﻧﻤﯿﺮﺳﺪ ؟ﮐﻤﯽ ﺑﻠﻨﺪ ﺗﺮ٬

ﺻﺪﺍﯼ ﻣﻦ ﭼﻄﻮﺭ؟ﺧﻮﺏ ﻭ ﺻﺎﻑ ﻭ ﻭﺍﺿﺢ ﻭ ﺭﺳﺎﺳﺖ؟

ﺍﮔﺮ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﯿﺪﻫﯽ ﺑﺮﺍﯾﺖ ﺩﺭﺩ ﺩﻝ ﮐﻨﻢ ...

ﺷﻨﯿﺪﻩ ﺍﻡ ﮐﻪ ﮔﺮﯾﻪ ﺑﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﺭﺩ ﻫﺎ ﺷﻔﺎﺳﺖ !

ﺩﻝ ﻣﺮﺍ ﺑﺨﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺧﻮﺩ ﺗﺎ ﺳﺒﮏ ﺷﻮﻡ٬

ﭘﻨﺎﻫﮕﺎﻩ ﺍﯾﻦ ﺩﻝ ﺷﮑﺴﺘﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺷﻤﺎﺳﺖ ...

ﺍﻟﻮ٬ ﻣﺮﺍ ﺑﺒﺨﺶ٬ ﺑﺎﺯ ﻣﺰﺍﺣﻤﺖ ﺷﺪﻡ٬

ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺯﻧﮓ ﻣﯿﺰﻧﻢ٬ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ...

ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﺧﺪﺍﺳﺖ!...

سخنان پیامبر خدا (ص) بمناسبت فرارسیدن ماه رمضان

مناسبت ها



سید قدس سره در «اقبال» از کتاب «بشارة المصطفی لشیعة المرتضی» با استناد آن به «حسن بن علی بن فضال» از امام رضا از پدرانش، از امیرالمؤمنین درود و سلام بر آنان روایت نموده که که حضرت فرمودند: رسول خدا (ص) روزی برای ما سخنرانی نمود و فرمود:

 

«مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و بخشش گناهان نزدیک است؛ ماهی که نزد خدا برترین شبها و ساعتهای آن بهترین ساعتهاست؛ ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده و شما را در این ماه از کسانی قرار داده اند که شایسته کرامت خدا هستند. نفس کشیدن شما در آن تسبیح و خوابیدنتان در ان عبادت و عمل شما در آن مقبول و دعای شما در آن مستحبات است. پس با نیتهایی راست،‌ و دلهایی پاک از خدا بخواهید شما را موفق به روزه آن، و خواندن کتابش نماید. بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه بزرگ محروم شود.


 yaspic.ir aks moteharek ramezan 22 عکس های متحرک ویژه ماه رمضان 93


با تشنگی و گرسنگی خود در آن، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را بیاد آورید. به فقیران خود صدقه بدهید؛ بزرگان خود را در آن احترام کنید؛‌ کوچکترها را مورد رحمت خود قرار دهید و صله رحم بجا آورید. زبانهای خود را حفظ کرده، دیدگان خود را از آنچه نگاه به آن حلال نیست، نگهدارید. با یتیمان مردم مهربانی کنید تا با یتیمان شما مهربانی شود. به درگاه خداوند از گناهان خود توبه کنید. هنگام نماز دستهایتان را با دعا بطرف او بلند کنید؛ زیرا این وقت بهترین اوقات است و خداوند در آن هنگام با نظر رحمت به بندگانش نگاه کرده و هنگامی که از او بخواهند و با او مناجات نمایند،‌ جواب آنان را می دهد. و اگر او را صدا بزنند،‌ به آنان لبیک می گوید. و اگر دعا کنند، دعایشان را مستجاب می کند.

 

مردم! شما زندانی اعمال خود می باشید، با استغفار خود را آزاد کنید. پشتهایتان را از گناه سنگین است با طولانی نمودن سجده های خود آن را سبک نمایید. بدانید خداوند به عزت خود سوگند خورده است که سجده کنندگان و نمازگزاران را عذاب نکند و در روزی که مردم برای پروردگار جهانیان بر می خیزند، آنان را با آتش نترساند.


 yaspic.ir aks moteharek ramezan 22 عکس های متحرک ویژه ماه رمضان 93

  ادامه مطلب ...

آرامش

ادبی



بنام خداوند مهرورز



وقتی کلامی را جاری کردی ارتعاشی می سازی


و ارتعاش تو موجی می سازد در دل مخاطب !


گاهی این موج می تواند...


... کسی را به زیر برد و گاه... به اوج.!


اولین کسی که به همراه این موج به بالا یا به پایین میرود خود تو هستی !


مگذار موج کلامت تو را به نزول سوق دهد ...


اگر نمی دانی نگو !


اگر می دانی به بهترین شیوه بگو!


باید همواره زیبا ترین هایت را بر زبان آوری !


حتی به هنگامه ی خشم !


آنچه را که کلام تو جاری میسازد ..


همه ی آنچیزی است که تو در آن لحظه هستی!


بگذار تا فقط خوبیهایت جاری شود ...


از انعکاس تیرگیها بر آینه ی دل مخاطبت واهمه داشته باش ...


چرا که این تیرگیها گسترش می یابد..


پس تو به نوبه ی خودت مگذار که جهان تیره و تار شود..!



همیشه زیباترین ها را جاری کن!


جهنم مکانی جغرافیایی در جایی نیست بلکه حالتی از روح ناراضی است..


رضایت درون یعنی بهشت.


"آرامش"هنر نپرداختن به مسائلی است که حل کردنش سهم خداست ..


لحظه هایتان لبریز از آرامش....


فقر یعنی اینکه ...

اجتماعی



اولین جمله ای که ما دراول دبستان می آموزیم چیه؟


"بابا آب داد" بابا نان داد"


درسته؟


می دانید اولین جمله ای که انگلیسها در دبستان یاد می گیرند چیه؟


"من می توانم بخوانم و بنویسم "


بدانیم که اولین جمله ای که ژاپنیها در اول دبستان یاد می گیرند


"من باید بدانم"


و این است که ما همیشه چشممون به دست پدر است.


کار از ریشه خراب است و

این یعنی


"فقر"


فقـر فرزند جهل وبیسوادیه.


فقر اینه که گوشی موبایلت اپل باشه و سه تا دندون خراب توی دهنت باشه، 


فقر اینه که روژ لبت زودتر از نخ دندونت تموم بشه؛


فقر اینه که هزار تا جوک"لری و ترکی و رشتی "و "یه توپ دارم قلقلیه "رو از حفظ باشی،


اما تاریخ کشور خودت رو ندونی؛


فقر اینه که وقتی کسی ازت میپرسه در ۳ ماه اخیر چند تا کتاب خوندی برای پاسخ نیاز به فکر کردن و شمردن نداشته باشی..

جوابت یه کلمه باشه ."هیچی"


فقر اینه که توی خیابون آشغال بریزی و از تمدن و تمیزی خیابونهای اروپا تعریف کنی؛


فقر اینه که ماشین چهارصد میلیون تومانی سوار بشی و قوانین رانندگی و حقوق شهروندان رو رعایت نکنی؛


فقر اینه که دم از دموکراسی بزنی ولی ، تو خونه بچه ات جرات نکنه از ترست بهت بگه که بر حسب اتفاق قاب عکس مورد علاقه ات رو شکسته؛


فقر اینه که ورزش نکنی و به جاش برای تناسب اندام از غذا نخوردن و جراحی زیبایی و دارو کمک بگیری؛


فقر اینه که در اوقات فراغتت به جای سوزاندن چربی های بدنت بنزین بسوزانی؛


فقر اینه که کتابخانه خونه ات کوچکتر از یخچالت باشه؛  


فقر اینه که به جای کمک به یه آدمی که نیازمند کمکه، موبایلت رو دربیاری و ازش فیلم و عکس بگیری؛

 

فقر اینه که ....