بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بیماری خاموش

من نوشت





اگر( پوکی استخوان) به صورت پنهان و آرام ستون بدن مارا هدف می گیرد و در حالیکه به ظاهر  سالم هستیم سالها درد وعوارض آن گریبانگیرمان می شود   ، (بی تفاوتی ) هم بیماری خاموش جامعه امروز ماست.

به طوریکه شاید بارها و بارها از کنار هم رد شویم ، حتی سلام و احوالپرسی کنیم و یا از این بالاتر  سالیان سال با هم زندگی کنیم و لی کمتر به این فکر کنیم که برای رفع کاستی  و عیبهای هم کاری انجام دهیم.

شاید از اینکه عیبهای دیگران را در کاغذ رنگی بپیچیم و به آنها هدیه دهیم می ترسیم ، و نمی دانیم که کتابی یا کلامی یا نوشته ای ممکن است زندگی یک نفر را زیر ورو کند.

شاید از طول کلمه (امر به معروف و نهی از منکر ) می ترسیم و بخاطر همین سکوت می کنیم.

سکوت همیشه دوست داشتنی است چون فکر پشت آن و حرف پشت آن پنهان است .

و ما می خواهیم همین طور دوست داشتنی بمانیم برای همین زحمت اینکه عیب و کاستی برادر ، خواهر ، همسر و دوست و...را گوشزد کنیم نمی کشیم.

در حالیکه فطرت ما جویای خوبی ها و نیکی ها است و طاقت دیدن کژیها را نداریم پس نقشه راه را بر عکس می رویم و عیب دیگران را پشت سرشان می گوییم ، آن وقت بازار غیبت ودروغ و تهمت و... رواج پیدا می کند.

شاید خودمان را کوچکتر از آن می بینیم که دیگران را نصیحت کنیم و خوب و بد را به آنها تذکر دهیم و نمی دانیم که حرکت بسوی خیر و نیکی مثل فرو رفتن در لجن زار گناه و تعفن مسری است و شروع این حرکت نیک سر  آغاز رشد و شکوفایی ما هم می شود.

امام با قر (ع) فرمودند :

خداى تعالى به شعیب پیامبر وحى فرمود که: من صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم کرد: چهل هزار نفر بدکار را، شصت هزار نفر از نیکانشان را. شعیب عرض کرد: پروردگارا! بدکاران سزاوارند اما نیکان چرا؟ خداى عزوجل به او وحى فرمود که: آنان با گنهکاران راه آمدند و به خاطر خشم من به خشم نیامدند. (کافى، ج5،)


پس همگی به فکر دوست ، خانواده و رهگذر کنارمان باشیم که ناگهان ( خیلی زود دیر می شود.)



نمونه هایی از امر به معروف صحیح



دور و بر ما یعنی خود ما !

روان شناسی



من و شما با چه چیزی محیط پیرامونمون رو درک می کنیم؟

 حواس پنج گانه.

لمس می کنیم. می بینیم. می شنویم. گوش می کنیم. می چشیم.

آیا حواس پنج گانه قادر به درک همه چیز هست؟

دوستان عزیز آنچه که ما می تونیم با حواس مون درکش کنیم بهش می گیم "متراکم" یا "پر تراکم".

مثلا من میتونم تخته ی کلاس رو ببنم و حسش کنم پس تخته از نظر علم فیزیک متراکم یا پرتراکم است. ولی هیچ کدوم از ما نمی تونیم هوا رو ببینیم پس هوا از نظر علم فیزیک کم تراکم است. الان من دارم به چیزی فکر می کنم آیا کسی از شما می تونه فکر من رو ببینه؟

پس فکر من کم تراکم است.

 

یه قانونی داریم به نام "قانون جذب".


قانون جذب میگه که هر کم تراکمی به دنبال جذب پر تراکم مشابه خودش می گردد. خوب طبق قانون جذب وقتی من به ماشین فکر می کنم (فکر من کم تراکم است) خود ماشین (پرتراکم است) را جذب می کنم.


 

ادامه مطلب ...

فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر



معجزه حضرت زهرا  (س)-حرام بودن آتش بر فاطمه  



روزی عایشه بر فاطمه  وارد شد، در حالی که آن حضرت برای حسن و حسین  با آرد و شیر و روغن در دیگی غذای حریره درست می کرد. دیگ بر روی اجاق و آتش می جوشید و بالا می آمد و فاطمه آن را با دست خود هم می زد.

عایشه با اضطراب و نگرانی از نزد او بیرون آمده ، نزد پدرش ابوبکر رفت و گفت : ای پدر! من از فاطمه چیز شگفت آوری دیدم ، و آن این که دست به درون دیگی که بر روی آتش می جوشید برده ، آن را به هم می زد.

گفت : دخترکم ! این را پنهان کن که کار مهمی است .

این خبر به گوش پیامبر اکرم (ص) رسید، بر بالای منبر رفت و حمد و سپاس الهی را به جای آورد، سپس فرمود:

همانا مردم دیدن دیگ و آتش را بزرگ شمرده و تعجب می کنند. سوگند به آن کسی که مرا به پیامبری برگزید، و به رسالت انتخاب فرمود، همانا خدای عزوجل آتش را بر گوشت و خون و موی رگ و پیوند فاطمه حرام کرده است ، فرزندان و شیعیان او را از آتش دور نمود، برخی از فرزندان فاطمه دارای رتبه مقامی هستند که آتش و خورشید و ماه از آنها فرمان برداری کرده در پیش رویش جنیان شمشیر زده ، پیامبران به پیمان و عهد خود درباره او وفا می کنند زمین گنجینه های خودش را تسلیم او نموده ، آسمان برکاتش را بر او نازل می کند.

وای ، وای ، به حال کسی که در فضیلت و برتری فاطمه شک و تردید به خود راه دهد، و لعنت و نفرین خدا بر کسی که شوهر او، علی بن ابی طالب را دشمن داشته به امامت فرزندان او راضی نباشد. همانا فاطمه ، خود دارای جایگاهی است و شیعیانش نیز بهترین جایگاهها را خواهند داشت . همانا فاطمه پیش از من دعا می کند و شفاعت می نماید و شفاعتش می نماید و شفاعتش علی رغم میل کسانی که با او مخالفت می کنند، پذیرفته می شود فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر،



ص 152.http://www.ghadeer.org

حفظ فاصله

زناشویی


دکتر جان گری، نویسنده کتاب مردان مریخی زنان ونوسی می‌گوید: مردها مانند کش هستند؛ زمانی که عقب‌نشینی می‌کنند قبل از اینکه مثل فنری برگردند تا اندازه‌ای می‌توانند کش بیایند؛ مثال کش، استعاره کاملی برای درک چرخه نزدیکی و صمیمیت مرد است که شامل نزدیک شدن، عقب‌‌نشینی و دوباره صمیمی‌شدن است. در واقع میل عقب‌نشینی در مردها غریزی است و نمی‌توان آن را یک تصمیم یا انتخاب دانست، حتی می‌توان گفت زمانی که مردی همسر زنی است هر از گاهی نیاز دارد که عقب‌نشینی کند تا بتواند دوباره صمیمی شود. وقتی شوهرتان مدتی خود را از شما دور می‌کند سعی نکنید خودتان را به او بچسبانید چرا که مرد شما برای به کمال رساندن استقلال یا خودمختاری خود عقب‌نشینی می‌کند ولی نگران نباشید وقتی کاملا به عقب کشیده شود بلافاصله مانند فنر نزد شما باز می‌گردد.یادتان نرود که اگر مردی فرصت عقب‌نشینی پیدا نکند فرصت نخواهد یافت که قویا آرزوی نزدیک شدن به شما در او تقویت شود!!!!


غواصان حبیب

اجتماعی





آن روزهای پاییزی در منطقه اجاقلو بچه ها در اوج گمنامی واخلاص شرایطی سخت وباور نکردنی را تحمل می کردند .وقتی در ساحل به طرف بالای رودخانه می رفتیم تا وارد آب شویم ، اغلب پا برهنه بودیم. به دسته ها کفش غواصی داده بودند اما به تعداد نبود. مثلا به دسته 35 نفری فقط 10 جفت داده بودند که بچه ها به نوبت می پوشیدند. امروز یکی ، فردا یکی دیگر ! تازه این کفش های غواصی به پای بعضی از بچه ها اندازه نبود ، چون آن ها هم مثل کفش معمولی اندازه وشماره داشت . به این ترتیب ، لباس وکفش غواصی بر تن اغلب بچه ها که نوجوانان کم سن وسال بودند ، زار می زد.

می دیدم بعضی بچه ها کفش ها را که می پوشیدند با نخ می بستند که از پایشان کنده نشود. با این شرایط در حالتی که مجبور بودیم مسیر پیاده را پای برهنه واغلب به حالت دو طی کنیم ، خار وخاشاک وساقه های خشک گیاهان به پای بچه ها فرو می رفت . معمولا ساعاتی که استراحت داشتیم بچه ها سوزن بر می داشتند و خارها را از پایشان در می آوردند .........


 

ادامه مطلب ...

قدرت جذب

روان شناسی



هیچ رویدادی در زندگی ما تصادفی شکل نمی گیرد! طبق قانون جذب رویداد هایی جذب زندگی ما می شوند که ما حواس مون رو به اون رویداد جلب کردیم.



قدرت جذب در حسی است که در فکر ما نهفته است.


وقتی میگی "خسته نباشین" چی رو جذب می کنیم؟ خستگی رو وقتی میگی "به مشکلاتت فکر نکن" چی رو جذب می کنیم؟ مشکل رو وقتی به یکی میگی "نیمه پر لیوان رو ببین!"، دقیقا داری بهش میگی به نیمه ی خالی لیوان فکر کن! این غلط ترین توصیه است! نیمی از لیوان پر از آب است و نیمی از لیوان پر از هواست! ما باید بگیم همه ی لیوان رو ببین! اصلا خالی وجود نداره! وقتی میگن نیمه پر لیوان رو ببین، ذهن تو خودکار داره کشیده میشه به جذب دردسر!

"عصبانی نشو"
"عجله نکن"
"با قیچی بازی نکن"
"دیر نکنی ها"
همه ی اینها یعنی جذب دردسر!

این ها باعث میشه که ما چیزی رو جذب کنیم که بهش تمایل نداریم.
من و شما باید یاد بگیریم به جای اینکه ذهن مون رو درگیر چیز هایی بکنیم که نمی خواهیم، ذهن مون رو معطوف کنیم به چیز هایی که می خواهیم
.
ما چیزی رو جذب می کنیم که فکر ما روی اون متمرکز شده باشه و متاسفانه فکر ما معمولا روی منفی ها متمرکز است.
اما تا اینجا من گفتم که حضور آدم ها در زندگی من و شما اتفاقی نیست! حالا می خوایم بگیم هیچ رویدادی در زندگی ما تصادفی شکل نمی گیرد! طبق قانون جذب رویداد هایی جذب زندگی ما می شوند که ما حواس مون رو به اون رویداد جلب کردیم.
 
ادامه مطلب ...

عید مبعث مبارک !

مناسبت ها






گوشه اى ازاخلاق عظیم پیامبر گرامى اسلام صلى الله و علیه و آله




روزهایى بس شیرین و به  یاد ماندنى و تاریخ ساز پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله را نمى توان با الفاظ و سخنان ناقص انسانهاى ناقص  توصیف و تعریف کرد.
آن حضرت هرگز در این واژه ها نمى گنجد و فراتر از آن است. انسان  کاملى که تمام افلاک و موجودات را خدا به خاطر او آفرید واگر ایشان نبودند، هیچ چیز نبود. «لولاک لما خلقت الافلاک» و الا انسانى که تا قاب قوسین أو أدنى بالا رفت و به جایى رسید که  جبرئیل آن ملک مقرب و واسطه وحى الهى به آنجا هرگز نرسد و با صراحت  به او عرض کرد: اگر یک مو بالاتر روم به نور تجلى  بسوزد پرم. ولى رسول الله رفت و به جایى رفت که نه در خرد آید و نه بر ورق نگاشته شود و نه حتى در وهم وخیال! اوست کسى که  خدایش درباره  اش فرمود: «و انک لعلى خلق عظیم» پس مابه جاى  اینکه حرفى بزنیم که نه آغازش و نه انجامش ما را به جایى  مى رساند چرا که جز خدایش و برادرش کسى او را نخواهد شناخت  «یا على ما عرف الله الا انا و انت و ما عرفنى الا الله وانت و ما عرفک الا الله و انا» پس روا است که لب فرو بندیم وسخن کمتر گوئیم.
بیائیم در این سخن ربانى که پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله را داراى منشى سترگ واخلاقى عظیم معرفى مى کند بیاندیشیم و از زبان روایت نمى از این  اقیانوس پرفیض برگیریم، و ازرسول الله الگوى زندگى بگیریم که قرآن فرمود: «و لکم فى رسول الله اسوه حسنه».

جمله  هایى کوتاه در منش و روش زندگى حضرت بیان مى شود که هم  برکت است و پر مایه برکتى است و هم برنامه به زیستى وخدا پسندانه:



1) آن قدر حضرت متواضع و فروتن بودند که متن روایت او را«خاضع الطرف» مى نامد یعنى به زمین نگاه مى کردند و سر را کمتر بالا مى بردند، این چنین با وقار و متین... با ادب و فروتن. چنان  در برابر خالقش خاضع و خاشع بود که بیشتر سرفرود مى آوردند و کمتر سر را بلند مى کردند چرا که خدا را حاضر و ناظر مى دیدند و لحظه  اى  بلکه کمتر از لحظه  اى هم از یاد و ذکر خدا غافل نبودند.



ادامه مطلب ...

رازهایی درباره مردان

زناشویی


سؤالاتی هستند که بیشتر اوقات در ذهن تمامی زن ها وجود دارد؛ سؤالاتی درباره رابطه شان با مردان، اینکه چرا خیلی اوقات بدون وجود هیچ نوع مشکل خاصی با هم دعوایشان می شود و دچار اختلاف می شوند. اینکه مثلا چرا مردها نمی توانند آنطور که باید احساسات آنها را درک کنند، چرا بی خودی عصبانی می شوند و عکس العمل هایی غیر قابل پیش بینی نشان می دهند و سؤالاتی از این قبیل. درک مردها و داشتن تعامل بهتر با آنها مستلزم دانستن ۳ راز بزرگ درباره ویژگی های مغزی احساسی آنهاست؛ این ۳ راز همان هایی هستند که باعث می شوند فکر کنیم مردها موجودات پیچیده ای هستند اما اشتباه نکنید شما به راحتی می توانید مردتان را پیش بینی کنید چون او خیلی ساده تر از آن است که تصور می کنید.


● راز شماره یک


چرا مردها احساس می کنند همیشه باید حق با آنها باشد؟

به منظور درک این معما در مورد مردان باید به شرایط تعلیم و تربیت آنها در دوران کودکی نگاهی بیندازیم. مردها اینگونه آموزش دیده اند که باید دنیای بیرون را تحت کنترل کامل خود داشته باشند و همیشه به موفقیت دست پیدا کنند و در عوض به دنیای درونی خود که شامل افکار و احساساتشان است، کمتر توجه نشان بدهند. به پسربچه های کوچک گفته شده که ارزش آنها به کارهایی است که انجام می دهند و همچنین به موفقیت هایی است که به آنها دست پیدا می کنند. مثلا به آنها گفته اند که تو مرد این خونه ای و باید به مادرت در همه کارها کمک کنی.

 
بر همین اساس پسربچه ها به این نتیجه می رسند برای اینکه پسرهای خوبی باشند باید کارها را درست انجام دهند. آنها بزرگ می شوند و در نهایت به این نتیجه می رسند باید اعتمادبه نفسشان را بر اســـاس موفقیت هــا و دستیابی هایشان بسنجند، یعنی اعتمادبه نفس و موقعیت هایشان را با هم یکسان می گیرند.

 
نکته مهم: مردها غالبا به سختی می توانند بگویند متاسفم. معذرت خواهی از طرف آنها به این معناست که کار اشتباهی کرده اند و اینکه خیلی بد هستند.

 
▪ راه حل چیست؟

 
۱ از به کار بردن الفاظ و عباراتی که باعث احساس بی کفایتی در نامزد یا همسرتان می شود، خودداری کنید، او را سرزنش و محکوم نکنید، با دیگران مقایسه اش نکنید، راجع به شخصیت، قابلیت و توانایی هایش نظر ندهید، شخصیتش را زیر سؤال نبرید و صرفا احساسات خود را بیان کنید و حتما بگویید به او اعتماد دارید.

 
۲ مرد زندگی تان را «تأیید» و از قابلیت ها و توانایی هایش تعریف کنید، هرگز نمی توانید تصور کنید مردها تا چه حد به تعریف و تحسین نیازمندند، ممکن است این نیازشان را فاش نکنند یا حتی آن را انکار کرده یا ممکن است طوری وانمود کنند که از این کار خوششان هم نمی آید اما به این قبیل واکنش ها اعتنا نکنید و این را بدانید که مردها واقعا به تعریف و تمجید شما احتیاج دارند.

 
▪ تفاوت زن ها و مردها

 
زن ها از اشتباه نمی ترسند

 
ممکن است تصور کنید اشتباه کردن یا نکردن اهمیت چندانی ندارد. خود من هم اشتباه می کنم. اما وقتی کسی پیشنهادی می دهد یا نصیحتی می کند، ناراحت نمی شوم. به خاطر داشته باشید تفاوت از اینجا آغاز می شود که پسرها و دخترها در کودکی به طرزی کاملا متفاوت آموزش دیده اند. به دخترهای کوچک آموزش می دهند در آینده شغلشان این است که اوضاع را بهتر و شرایط را اصلاح، پدرشان را خوشحال تر، خودشان را زیباتر و خانه را مرتب کنند بنابراین اگر زنی اشتباه کند، اینطور فکر می کند که چطور می توانم جبران کنم؟ چطور اوضاع را بهتر کنم؟ اما در مورد مردها اینگونه نیست.

  

ادامه مطلب ...

درمان بیماری راضی کردن دیگران!

روان شناسی





نمی شود همیشه همه از شما راضی باشند. بالاخره یک روزی، یک جایی، یک نفری پیدا می شود که همینطور بی دلیل، عشقش می کشد که حتی نوع حرف زدن شما هم روی مخش باشد و راهی ندارد که بتوانید راضی اش کنید. نوع نارضایتی اش منطقی نیست که شما بخواهید منطقی حلش کنید. پس همان بهتر که برخلاف همیشه بنشینید و صورت مساله را پاک کنید و دائم به دنبال تایید این و آن نباشید.


این یک بار را به جای اینکه طرفین ماجرا «شما» و «نظر دیگران» باشید، «خودتان» باشید و «نظر خودتان». آن وقت وجدانتان را قاضی کنید و پیش بروید. شاید وسواس «مهم بودن نظر دیگران» از سرتان افتاد. فکر هم نکنید این حرف ها برای ارتباط با آدم های غریبه یا آنهایی است که فقط در محیط های کاری و … باهاشان سر و کار دارید، در قسمت های قبل گفتیم که این عادت اشتباه حتی در ارتباط با نزدیکترین آدم ها از مادر گرفته تا همسر، دردسر درست می کند.

تعجب نکنید اگر شنیدید دلیل یک طلاق، نه خشونت و خیانت، که زیادی مهربان بودن و انتظار محبت دیدن زیادی بوده! مراقب باشید و اگر موضوع بحث هستید، درمان را شروع کنید.


برای جواب دادن وقت بخرید


عادت بله گفتن ناخواسته را متوقف کنید. هر وقت با درخواست دیگران روبرو شدید، به جای اینکه فورا به آنها جواب بله بدهید، اول سعی کنید جواب دادنتان را به تاخیر بیندازید و فرصت فکر کردن به خودتان بدهید تا بتوانیدانتخاب هایتان را بشناسید و حتی به نتایج هر کدام هم بیندیشید.


ادامه مطلب ...

به فکر مهدی (عج) نیستیم! (1)

مهدویت


* صرف پیدا کردن و دیدن حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف مهم نیست


صرف پیدا کردن و دیدن حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف مهم نیست، آقایی گفته بود: شاید شما هم به خدمت آن حضرت مشرّف شده اید و خیلی ها مشرّف شده اند. اگر مشرّف شدید، به آن حضرت نگویید که: «از خدا برای من زن، خانه، دفع فلان بیماری و یا امراض خصوصی و... بخواه»، زیرا این ها چندان اهمیت ندارد. هم چنین آقای دیگری گفت: در اعتکاف مسجد کوفه آن حضرت را در خواب دیدم که به من فرمودند: «این هایی که به این جا (مسجد کوفه) آمده اند، از مؤمنین خوب هستند، ولی هر کس حاجتی دارد و برای برآورده شدن حاجت خود آمده است. مانند، خانه، فرزند و ... هیچ کدام برای من نیامده اند.» البته محتاج به خواب هم نیست، مطلب همین طور است و هر کدام در فکر حوایج شخصی خود هستیم، و به فکر آن حضرت - که نفعش به همه برمی گردد و از اهمّ ضروریات است - نیستیم!




ادامه مطلب ...