بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

حضرت فاطمه (س) در قرآن


مناسبت ها






چرا نام حضرت مریم(س) در قرآن آمده؛ ولى نام حضرت فاطمه(س) نیامده است؟

حضرت فاطمه(س) و حضرت مریم(س) از بهترین زنان جهان مى باشند. در این باره به چند نکته توجه فرمایید؛


1. صرف آمدن نام اشخاص در قرآن، نشانه فضیلت آنان نیست؛ زیرا در قرآن کریم، نام افراد ستم کار و مشرک مانند: فرعون، ابولهب و... نیز آمده است.


2. گر چه نام حضرت فاطمه(س) در قرآن صریح نیامده، ولى فضیلت ایشان از حضرت مریم(س) بیش تر است. امام صادق(ع) مى فرماید: « ... امّا حضرت مریم(س) بانوى زنان زمان خود بود؛ ولى حضرت فاطمه(س) بانوى همه بانوان جهان از اولین و آخرین است». در قرآن یاد کردن افراد به وسیله آوردن اوصاف ارزش مندشان، مطلوب تر است، از این که به نام از آن شخص تعریف شود.[1] 


3. نام اهل بیت پیامبر اکرم(ص) از جمله حضرت فاطمه(س) به جهت مصالحى، به صراحت در قرآن کریم نیامده است. از جمله این که به احتمال قریب به یقین، اگر نام اهل بیت و حضرت فاطمه(س)در قرآن کریم به صراحت مى‏آمد، نااهلان، قرآن را تحریف کرده و به سبب دشمنى با آن حضرت و همسرش حضرت على(ع) و حذف نام ایشان از قرآن، در قرآن دست مى بردند؛ ولى اگر با ذکر اوصاف گفته شود، دیگر افراد نااهل دست به تحریف آیات قرآن نزده و حقیقت و شخصیت اهل بیت(ع) نیز براى حقّ جویان روشن مى شود. در قرآن آیاتى درباره اهل بیت(ع) نازل شده که بسان تصریح به نام آنان و بهتر از تصریح است. کسى که به دنبال حقیقت باشد، از هر دو گفتار(صراحت، عدم صراحت) یک مطالب را مى فهمد.[2]


4. برخى آیات و سوره هاى قرآن در شان حضرت زهرا(س) نازل شده است؛ از جمله سوره هایى که در شان ایشان نازل شده، سوره دهر و کوثر است. نزدیک به 30آیه در شان ایشان تإویل شده که برخى از آن ها عبارتند از:

• «انا إنزلنه فى لیله* القدر» قدر/1

• «انا إنزلنه فى لیله مبرکه انا کنا منذرین» دخان/ 3

• آیه مودت: «قل لا إسئلکم علیه إجرا الا الموده فى القربى"شورى/ 23

• آیه تطهیر: «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس إهل البیت و یطهرکم تطهیرا» احزاب/ 33

• آیه مباهله: «تعالوا ندع إبنإنا و إبنإکم و نسإنا و نسإکم و إنفسنا و إنفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله على الکذبین» آل عمران/ 61

* مراد از «لیله»، حضرت فاطمه(س) مى باشد.


 

پی نوشت :

عرض سلام و شاد باش خدمت همه دوستان گرامی
هر پیام شما پنجره ای است که زیبایی نام مادر
و پاکی بانوی دوعالم فاطمه زهرا (س)
را برایم به تصویر می کشد
سپاس از این رنگین کمان هزار رنگ !





1. ر.ک: محدث بحرانى، تفسیر البرهان، بنیاد بعثت، تهران، ج‏1، ص‏618.

2. ر.ک: غایه المرام، باب 59، فصل دوم، ص 265.

3.سایت تبیان


گفته هایی از آیت الله بهجت درباره امام زمان(عج)


مهدویت







*ما در دریای زندگی در معرض غرق شدن هستیم؛ دستگیری ولیّ خدا لازم است تا سالم به مقصد برسیم. باید به ولیّ عصر (عج) استغاثه کنیم که مسیر را روشن سازد و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.


* دعای تعجیل فَرج، دوای دردهای ما است.


* با وجود اعتقاد داشتن به رئیسی که عینُ الله الناظره است، آیا می توانیم از نظر الهی فرار کنیم و یا خود را پنهان کنیم؛ و هر کاری را که خواستیم، انجام دهیم؟! چه پاسخی خواهیم داد؟!


* علایمی حتمیّه و غیر حتمیّه برای ظهور آن حضرت ذکر کرده اند. ولی اگر خبر دهند فردا ظهور می کند، هیچ استبعاد ندارد! لازمه این مطلب آن است که در بعضی علایم، بَداء صورت می گیرد و بعضی دیگر از علایم حتمی هم، مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق می افتد.


* انتظار ظهور و فرج امام زمان (عج)، با اذیّت دوستان آن حضرت، سازگار نیست!


* مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.


* افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند، و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فَرَج او دعا کنند!


* قلبها از ایمان و نور معرفت خشکیده است. قلب آباد به ایمان و یاد خدا پیدا کنید، تا برای شما امضا کنیم که امام زمان (عج) آن جا هست!


* اشخاصی را می خواهند که تنها برای آن حضرت باشند. کسانی منتظر فرج هستند که برای خدا و در راه خدا منتظر آن حضرت باشند، نه برای برآوردن حاجات شخصی خود!


* چه قدر بگوییم که حضرت صاحب (عج) در دل هر شیعه ای یک مسجد دارد!


* هر کس که برای حاجتی به مکان مقدّسی مانند مسجد جمکران می رود، باید که اعظم حاجت نزد آن واسطه فیض، یعنی فرجِ خود آن حضرت را از خدا بخواهد.


*حضرت غائب (عج) دارای بالاترین علوم است؛ و اسم اعظم بیش از همه در نزد خود آن حضرت است. با این همه، به هر کس که در خواب یا بیداری به حضورش مشرّف شده، فرموده است: برای من دعا کنید!


* راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛ نه دعای همیشگی و لقلقه زبان... بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه


پی نوشت :


سلام بی کران


به لطف خدا در کامنت  بزرگواری مساله رجعت مطرح شد که برای تکمیل بحث مطالب خودم راجع به رجعت و تلاشی که ایشان در راستای جمع آوری احادیث رجعت کردند را پیوست می کنم.

 

1-رجعت *


2-رجعت **


3-رجعت ***

                    

مادر ادب !


من نوشت







آقا جان یابن الحسن ! گفته بودی  :

هر جا که روضه عمویم عباس (ع) را بخوانند

سراسیمه خودم را می رسانم.

بی گمان امشب به بالین مادری می آیی

که تا آخرین نفس روضه عباس می خواند !



سیلی خدا !

فرهنگی



خداوند به انسان دستور داد:

گندم نخور، وقتی خورد

اولین سیلی خدا به اوبرهنه شدن بدنش بود.

این نشان می دهد که رها کردن لباس

سیلی خداست نه تمدن !!!

 

(حجت الاسلام قرائتی)



درد نوشت 1:


پدیدآورندگان فیتنس این ورزش را به عنوان ورزشی برای بازسازی و زیبایی اندام فرد می دانند که باعث ایجاد جذابیت می شود. اما همانطور که گفته شد اصل این ورزش برای ایجاد زیبایست و بدلیل حاشیه های غیر شرعی و غیر اخلاقی این ورزش، در داخل کشور غیر قانونی اعلام شده و آنچنان در بین افکار عمومی قبیح است که از برگزاری روشهای زیرزمینی و غیر قانونی آن نیز در داخل کشور استقبالی نشده است.

یکی از مشکلات اصلی فیتنس این هست که قربانی کلا در رژیم غذایی شدید می باشد و به مصرف داروها و مکملهای زیاد که در دراز مدت عوارض وحشتناکی دارد روی می آورد و در نتیجه این ورزش نسل جوان ما را نابود میکند.

درواقع اصل این ورزش برهنگی را هدف قرار داده است. متأسفانه مدتی است بعضی از پسران و دختران ایرانی در شبکه های اجتماعی اقدام به پخش تصاویر عریان جهت نمایش اندام خود می نمایند و موج این برهنگی به بازیگران سینما نیز رسیده است.



ورزش فیتنس روشی برای برهنگی


اما کار به همینجا ختم نمی شود. مدتی است در این شبکه ها از سوی بعضی از مدیران سایت های مستهجن مسابقه ای ترتیب داده شده است به نام مسابقه فیتنس بانوان و در این شبکه ها اعلام می شود تا بانوان عکس های شخصی و عریان خود را جهت شرکت در این مسابقه ارسال نمایند و در صورت تایید، این تصاویر در مسابقه شرکت داده می شوند.

وقتی که موضوع را موشکافی کردیم متوجه شدیم درواقع همچین مسابقه ای اصلاً وجود خارجی ندارد و پس از مدت کوتاهی تصاویر برهنه این بانوان اغفال شده در کل دنیا به عنوان مانکن هایی جهت لذت بردن هوس بازان پخش می شود.

حال سؤال ما این است آیا عزت و شرف یک بانوی نجیب ایرانی در این حد می بایست تحقیر شود؟ 



درد نوشت 2:



گمان می کــرد دست و دل بازی  را به انتهایش رسانــده است  حتی همسرش را هم بخشیــد  به چشمان ناپــاک خیابــان ها . .  رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم :  خداونــد هفت نفر را لعنــت کردند که یکی از آنها مـردی است  که نسبت به پوشش و عفت همسرش بی توجه است .  / مستدرک الوسایل ، ج، 14ص291 /


گمان می کــرد دست و دل بازی

را به انتهایش رسانــده است

حتی همسرش را هم بخشیــد

به چشمان ناپــاک خیابــان ها . .



رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم :

خداونــد هفت نفر را لعنــت کردند که یکی از آنها مـردی است

که نسبت به پوشش و عفت همسرش بی توجه است .

/ مستدرک الوسایل ، ج، 14ص291 /


پی نوشت:


سلامی بهاری خدمت همه  همراهان

در پاسخ دوستانی که دنبال  راهکاری برای فرهنگ سازی بودند ،

کامنت برادر محترم ( امپراطور بهار ) و جواب می آید:


سلام فرهیخته ی مهربان
1. از قرن چهارم به بعد ما هیچ برنامه ای برای تمدن سازی نداشته ایم تاکید می کنم تمدن سازی...فرهنگ براثر مداومت ساخته می شود مثل جاده مال رو...ضد فرهنگ هم...ما پرهستیم از ضد فرهنگ وچقدر تهی از فرهنگ

2. اسمز را یادمان هست مواد از جای پر فشار ومتراکم نفوذ می کند به جای کم تراکم...ما در حال اسمز فرهنگی هستیم تهی هستیم باید که تن دهیم به دهکده جهانی ...مگر مادمی که تکانی به خودمان بدهیم...
3. شهادت اسوه تربیت ناب فرهنگی ام البنین تسلیت باد



عرض سلام
بسیار زیبا !اسمز فرهنگی !!
وقتی روح تهی شد ، مثل بادکنک با هر مد و زرق و برقی باد می شود، و با کوچکترین تلنگر به این سو و آن سو می رود.
باید پر مغز شویم با نیروی معنویت .
قرآن و سخن اهل بیت (ع) مثل یک رفرنس ( کتاب مرجع) برای ماست که درستی ونادرستی رفتارمان را با آن باید چک کنیم.

سعادت را در کجا می‌توان یافت؟

اجتماعی


بادبادک

 


 

سمیناری برگزار شد و پنجاه نفر در آن حضور یافتند. سخنران به سخن گفتن مشغول بود و ناگاه سکوت کرد و به هر یک از حاضرین بادکنکی داد و تقاضا کرد با ماژیک روی آن اسم خود را بنویسند.  بعد، آنها را جمع کرد و در اطاقی دیگر نهاد.

 

حال، از حاضرین خواست که به اطاق دیگر بروند و هر یک بادکنکی را که نامش روی آن بود بیابد.  همه باید ظرف پنج دقیقه بادکنک خود را بیابند.  همه دیوانه‌وار به جستجو پرداختند؛ یکدیگر  را هُل می‌دادند؛ به یکدیگر برخورد میکردند و هرج و مرجی راه انداخته بودند که حدّی نداشت.

 

مهلت به پایان رسید و هیچکس نتوانست بادکنک خود را بیابد.  بعد، از همه خواسته شد که هر یک بادکنکی را اتفاقی بردارد و آن را به کسی بدهد که نامش روی آن نوشته شده است. در کمتر از پنج دقیقه همه به بادکنک خود دست یافتند.

 

سخنران ادامه داده گفت:


"همین اتّفاق در زندگی ما می‌افتد. همه دیوانه‌وار و آسیمه‌سر در جستجوی سعادت خویش به این سوی و آن سوی چنگ می‌اندازیم و نمی‌دانیم سعادت ما در کجا واقع شده است. سعادت ما در سعادت و مسرّت دیگران است. به یک دست سعادت آنها را به آنها بدهید و سعادت خود را از دست دیگر بگیرید. این است هدف زندگی انسان."

 

 

 

مادر

من نوشت





عید امسال در سایه ای از چادر مشکی پیچیده بود و هر کجا قدم می گذاشتی ، نام فاطمه (س) در میان پرچم های سیاه می درخشید.

مادر نامی بزرگ است .

یعنی ام ، یعنی پایه و ریشه واساس

و فاطمه (س) پایه و اساس همه خوبی هاست .

ریشه همه پاکی هاست.

نهاد تمام فطرت های پاک بشری است .

و بی شک هر نیک نهادی خود را منسوب به او می داند وفرزند او!

مادر کسی است که گوشت و پوست وتمام وجودمان از اوست.

و جسم ناتوان ما را تا توانایی همراهی می کند.

ولی فاطمه (س) شاه بیت غزل (لولاک )* است .

و کسی است که درتمام عمر در مسیر افراط وتفریط ها

روح و جان ما را به منزل تعادل وتکامل می رساند.

فاطمه (س) مادر معنوی همه ماست


ما چگونه فرزندی هستیم ؟


+ بی بی جان ! بی نشان تر از مزار تو احوال فرزندان توست

که نشانی از مادر نبردند

خودت راه هدایت را به ما نشان بده !


++عن اللّه تبارک و تعالی : یا أحمد، لولاک لما خلقتُ الافلاک و لولا علیٌ لما خلقتُک و لو لا فاطمه لما خلقتکما؛ أی احمد، اگر تو نبودی ، افلاک را خلق نمی کردم ، و اگر علی نبود، تورا خلق نمی کردم و اگر فاطمه نبود، شما را خلق نمی کردم "


+++

دفتر غم را که گشودند

آسمان هم گریست

بی ریا و یک باره

باورم نمی شد

بعد از گذر روزها

بازهم در این سرا

قدم بگذارم

نغمه اذان در گوشم بپیچد

و نسیم جان بخش دعوتت

قدمهایم را بنوازد !

پایان همه قصه هایم

به نام رضا (ع) می رسد

تسلیتی به فرزند تسلای دل است

و دعای خیری برای همه دوستان


اجرتان با حضرت زهرا (س)


و عزاداریتان قبول !