بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

روانشناسی زن ومرد (قسمت6)

 

 فهم

 

 

هم چنان که در بخش ادراک بیان شد فهم یک طبقه از دریافت است.فهم فرآیندی بسیار پیچیده در موجود زنده دارد.تحقیقات اخیر نشان می دهد که گیاهان نیز می فهمند. 

 

مادر زندگی روزانه کارهایی می کنیم که در مجموع ساده بشمار می آیند وبیش از 40 گرم مغز نیاز ندارند.شاید یکی از کارهای سخت مغزی درس خواندن باشد که برای این کار همام 40گرم مغز کافی است.درحالیکه خداوند1500گرم مغز به انسان مرحمت کرده وماهنوز سرگردانیم! 

 

اولین نیاز مادر فرآیند فهم قشر مغز است. پس از آن ما به تجارب شخصی( self-expreince) نیاز داریم. تجربه های شخصی مادر فرآیند فهم موثرترین وثمربخش ترین عناصر است

من همیشه درخواست کرده ام که فرزندان خود را مستقل بپرورانید .مادر فرآیند فهم نیاز بسیار زیادی به تجربه شخصی داریم-ماباید خودمان درس بخوانیم-باید در راه رفتن آنقدر بیفتیم تاراه رفتن رایاد بگیریم. امروزه باکمال تاسف بعضی والدین چنان با بچه ها ودر خدمت آنها زندگی می کنند-با آنها درس می خوانند -دیپلم ولیسانس می گیرند که در واقع فرزندانی بار می آورند که معلول روانی اند! 

 

فهم بدون عاطفه ممکن نیست.ارزش عاطفه در فهم همپای ارزش رنگ در تصویر یک چهره است. اگر نقشی به رنگ مزین شود همان اندازه درذهن شما تاثیر دارد که عاطفه در فهم تاثیر دارد.

غیر از عاطفه تمامی ادراک ما از حواس پنجگانه نیز فهم مارا متاثر می سازد.این بدان معنی است که فرآیند ادراک یکی از عوامل فر آیند فهم است.در حقیقت فرآیند فهم نیز بر فرآیند ادراک تاثیر می گذارد اما این تاثیر دوجانبه کم رنگ وپررنگ دارد.یعنی ما برای فهم وچگونگی فهم به سختی به ادراک وابسته ایم امادر فرآیند ادراک وابستگی ما به فهم به آن اندازه نیست.

وقتی در مراحل تحقیق به این نتیجه رسیدیم که مادر فهمیدن نیاز جدی به ادراک داریم -چون ادراک در خانمها قوی تر است -پس در مقایسه زنان در موضوع فهم نیز بر مردان رجحان نشان می دهند.

اما در همین جا باید اضافه کنیم که خانم ها در بیشتر موارد (فهم)خود را از اطرافیان خود پنهان می دارند.

ولی آقایان همان (فهم) خود را که برپایه ادراک خاص آنهاست-به راحتی به دیگران ابراز می کنند.

دانش عامل موثر دیگری در فرآیند فهم است.دانش در اینجا به معنای گذراندن دوره های خاص نیست-به معنای دانستن متون لازم زندگی وتمدن وترقی است.بسیاری از مردم سواد ندارند واز دانش بهره ارزشمندی دارند وبا کمال افسوس بسیاری از تحصیلکردگان نیز از دانش لازم بی بهره اند.

عامل مهم دیگر موثر در فهم سن وسال است.مثلا فهم یک کودک 5 ساله کمتر از فهم یک فرد 50 ساله است.واین از تاثیر تجارب شخصی بر فر آیند فهم انسان انسان جداست.

در مقایسه فهم بین زنان ومردان چون زنان دقت وتوجه بهتری دارند سرعت (فهم)آنها کمتر از آقایان است.درست به این دلیل است که در میان 34 چهره های اول کنکور سراسری چهار -پنج چهره متعلق به دختران است.

از دلایل دیگر (فهم) برتر زنان آن است که خانم ها در خاطرات خود قطعات بسیار زیادی از تجربه های علمی وعملی دارند که در واقع حکم سنگ محک را دارد.

اگر مرد ده میلیون قطعه حافظه ای داشته باشد -خانم ده میلیارد قطعه حافظه ای دارد. بنابراین با این تعداد زیاد قطعات حافظه یا سنگ محک های خاطره (فهم) خانمها برتر از آقایان است.

جزئی گرایی خانم ها از دیگر دلایل (فهم) برتر زنان است.آقایان در تمام لحظات زندگی کلی گرایی می کنند .ولی خانم ها همه جزئیات را می بینند .هر کس که جزئیات را بیشتر ببیند (فهم ) بهتر ودقیق تری هم دارد.

تاثیر تفاوت در سرعت فهم در زندگی خصوصی:

حقیقت آن است که اگر زن به تنهایی تصمیم بگیرد -درصد انحراف زیادی خواهد داشت . مرد نیز نباید بدون مشورت زن تصمیم بگیرد. از این رو در راستای صلح بین زن ومرد طبیعت انسان دستور می دهد که با هم تصمیم بگیریم .

بهترین روش زندگی مشاوره زن ومرد با یکدیگر است.

راههای ترقی فهم متقابل:

یک واقعیت امیدوارکننده آن است که ارتباط طولانی عامل نزدیکی افق های (فهم) است.حتی ارتباط دراز مدت دوپرنده کوچک مثل مرغ عشق باعث فهم دوجانبه آنها از یکدیگر است.

هوش در فرآیند فهم متقابل نقش مهمی بازی می کند.زوج های باهوش اگر باهم لج نکنند به سرعت زیاد اختلاف افق فهم خود را کاهش می دهند.

یکی از مشکلات زندگی زناشویی بدفهمی یاmisundrestanding است که بسیار شایع می باشد.واین بدان معنی است که همسری برای جلب رضایت طرف مقابل عملی می کند ولی او بد می فهمد ومضوع را برضد خود تفسیر وتعبیر می کند.

یکی از علل این بد فهمی این است که زن وشوهر مشکلهای کوچکی باهم دارند که بدلیل کوچکی به حل آنها همت نکرده اند.

اما این مشکلات کوچک جمع شده اند ویک دلخوری بزرگ را پدید آورده اند.دلخوریی که خود فرد هم سرچشمه ومنبع آن را پیدا نمی کند. اویک بغض بزرگ حس می کند اما در فهرست گناهان طرف مقابل موضوعات ریزی می بیند ! او غافل است که انرِژی کوچک همان دلخوریهای کوچک جمع شده است وامروز اورا یکبار به سمت تنفر می راند!

در جریان تنفر ما دچار بد فهمی می شویم .هر رفتار طرف مقابل را با سوتعبیر استقبال می کنیم.

پایان چنین جریانهایی سوظن یا paranoid است.

جمع بندی:

عوامل موثر بر فهم:

1-تجارب شخصی

2-عاطفه

3-ادراک با حواس پنجگانه

4-دانش حقیقی!

5-سن وسال

دلایل برتری فهم در خانم ها:

1-ادراک قوی تر نسبت به آقایان

2-حافظه قوی تر

3-جزئی گرایی خانم ها

راههای ترقی فهم متقابل:

1-ارتباط طولانی مدت

2- هوش

3-پرهیز از سو ظن نابجا

نظرات 2 + ارسال نظر
leili دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:54 ق.ظ

salam be doostam
matlabet kheili jalebe!mamnoon

سلام

آرزوی موفقیتت را دارم.

رهگذر دوشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:06 ق.ظ

شما که همش از خانومها دفاع می کنید؟

سلام

این مطالب از کتابی به همین نام آورده شده وعقاید دکتر مجد می باشد.

بنده بی تقصیرم! ضمنا به نظرم نه زن بودن افتخاره نه مرد بودن!مهم انسان بودنه.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد