بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

چگونه طرح بازاریابی( business plan ) بریزیم ؟!

مالی - اقتصادی


1- خلاصه مدیریتی

 

جلب توجه و نظر موافق مدیرانی که  همیشه دچار کمبود وقت هستند و بنابراین طرح شما را نیز با عجله و نگاه گذار بررسی می کنند و در نتیجه بیشتر اوقات پیام و منظور اصلی طرح را در نمی یابند. بنا براین لازم است چکیده کاملی از طرح را در یک و حداکثر دو صفحه تهیه کنید و در چند خط پایانی نیز اطلاعات مربوط به مسائل مالی مورد نیاز را متذکر شوید

همچنین این خلاصه به عنوان یک ابزار ارتباطی برای کارمندان و مشتریان بالقوه شما که نیاز دارند از ذهنیات و اندیشه شما آگاه شوند دارای اهمیت زیادی است.این بخش شامل اطلاعاتی جامع و سطح بالا از برنامه بازاریابی است که در اختیار مدیران قرار می گیرد و آنها را به مطالعه جزییات طرح راغب می نماید.

 


2-چالش

 

در این قسمت ضروری است تا شرح مختصری در مورد محصولاتی که باید بازاریابی شوند ارائه کنید و اهداف مربوط به آن نظیر شرایط و موقعیت های فروش و اهداف راهبردی شرکت از انجام چنین کاری را عنوان کنید.

چالش ها می توانند پاسخگوی سوالاتی باشند که به دنبال علت و تاثیرات مثبت بازاریابی یک کالا بر شرکت است. در این قسمت باید منافع کلی مورد انتظار طرح خود را عنوان کنید.

 

3-      تحلیل موقعیت

 

یکی از بخش های مهم و برجسته در یک طرح بازاریابی تحلیل موقعیت است که در جنبه های مختلف باید تهیه و ارائه شود.

ü       تحلیل شرکت

بخشی از طرح شما باید موقعیت شرکت را مورد تحلیل قرار دهد این بخش شامل اطلاعات زیر خواهد بود.

        اهداف: اهداف و راهبردهای کلی شرکت برای تعیین راهکارهای بازاریابی بسیار مهم هستند.

         تمرکز: معرف بخش تخصصی و تمرکز شرکت بر روی تولید است.

         فرهنگ: تبیین کننده چالش های فرهنگی مدیریت شرکت در قبال بازار است

         توانایی: مجموعه توانمندی های شرکت از جنبه های مادی و منابع انسانی را معرفی می کند.

         ضعف ها: به بررسی نقاط ضعف شرکت در بازار می پردازد

         سهم بازار: موقعیت کنونی و پیش بینی موقعیت آینده را ارائه می کند.

ü       تحلیل مشتری

         تعداد

         انواع

         ارزش های محرک

         پروسه تصمیم گیری

         تمرکز بر مشتری محوری در محصولات خاص

ü       تحلیل رقبا

         موقعیت در بازار

         توانایی ها

         ضعف ها

         سهم بازار

ü       همکاران

عاملین پخش، نمایندگی ها و....

ü       محیط

         شرایط سیاسی و قانونی

         شرایط اقتصادی

         شرایط اجتماعی و فرهنگی

         شرایط فناوری

ü       تحلیلSWOT

SWOT تجزیه و تحلیل سازمانی است و به سازمانها کمک می کند تا بتوانند منابع داخلی خود را در دوره های قدرت و ضعف تجزیه و تحلیل کرده و آنها را در برابر محیط خارجی در دوره های فرصت ها و تهدید ها با هم هماهنگ کنند

     جلوه های درونی یک شرکت در تحلیل SWOT شامل توانایی ها و ضعف ها است

     جلوه های بیرونی یک شرکت در تحلیلSWOT شامل فرصت ها و تهدیدها است

 

4- جداسازی بازار

 

در این قسمت از کار بر اساس اولویت های مختلف بازار بخش بندی می شود و اطلاعات مروبط به هر یک از این بخش ها در چهارچوب زیر تهیه می شود.

        تشریح

         درصد فروش

         نیاز های بازار

         نحوه مصرف

         خدمات پشتیبانی مورد نیاز

         نحوه دسترسی به آنها

         میزان حساسیت به قیمت

 

5- راهبردهای بازاریابی تناوبی

 

این قسمت از کار با تهیه لیستی ازپیشنهاد های مختلف قبل از رسیدن به راهبرد نهایی همراه است برای این کار باید اولویت هایی را تعیین کرد.اولویت ها باید شامل تخفیف در قیمت محصولات، نحوه بازآفرینی نام تجاری، موقعیت یابی بوسیله جایزه دادن، محصولات با ارزش و...

 

6- راهبردهای گزینش شده بازاریابی

 

در این قسمت باید به علل گزینش یک راهبرد خاص بپردازید و سپس در مورد شاخص های بازاریابی مختلط که شامل محصول، قیمت، توزیع، ترویج در راهبرد خود اشاره کنید.

ü   محصول

مباحث مربوط به محصول باید در مورد مزایای استفاده از محصول باشد و به تشریح موارد زیر بپردازد:

     نام تجاری کالا

     کیفیت

     خط تولید

     خدمات پس از فروش

     بسته بندی

ü   قیمیت

      بحث در مورد راهبردهای قیمت شامل متغیر های زیر می شود.

     لیست قیمت

     تخفیف

     شرایط پرداخت و گزینه های معامله

   شرایط فروش لیزینگ

ü   توزیع

   کانال های مختلف توزیع مثل مستقیم، خرده فروشی، توزیع کننده ها و واسطه ها

     کانالهای ایجاد انگیزه مثلا افزایش درصد توزیع کنندگان

     بررسی ظوابط فعالیت توزیع کننده ها

    امور لجستیک شامل جابه جایی، انبار کردن و پی گیری سفارش

ü   ترویج

     تبلیغات شامل هزینه تبلیغات و رسانه انتخابی

    روابط عمومی

    برنامه های تبلیغاتی

   بودجه مورد نیاز با احتساب کلیه هزینه های احتمالی

     نتایج برنامه ریزی شده از طرح های تبلیغاتی

 

7- برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت

 

در این قسمت بر اساس قسمت های بالا برای پیاده سازی طرح برنامه ریزی و زمان بندی لازم انجام می شود و زمان دست یابی به هر یک از اهداف تعیین شده ذکر می گردد.

 

8- نتیجه

 

خلاصه ای از مطالب تهیه شده در قسمت های بالا که بیان کننده نتایج طرح باشد.

 

ضمیمه ها

پرزنت ها

آمارها و تخمین هایی از بازار، جداول، سود و....



بازار کسب وکار امن ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد