اغلب آنها هرگز برای بازگرداندن

د.Join Gevo Group

 روزهای گذشته به‌خود و رفتار‌های‌شان توجه نکرده و گمان نمی‌کنند که ایجاد چند تغییر ساده، چطور می‌تواند آن رابطه سرد یا پرتنش را زیر و رو کند و زندگی تازه‌ای را برای‌شان بسازد. دکتر فیل که سال‌هاست برای ساختن زندگی بهتر به مراجعانش کمک می‌کند، معتقد است بازنگری در رفتار‌ها و عادت خودمان می‌تواند یکی از قدم‌های موثر برای برقرار ساختن آتش‌بس باشد. او پیشنهادهای زیر را برای کسانی که دوست دارند آرامش را به زندگی مشترک‌شان برگردانند مطرح می‌کند.

رابطه را قضاوت کنید

شما بیشتر از هر کس دیگری در برابر ازدواج‌تان مسئول هستید. اگر احساس نارضایتی می‌کنید یا اینکه گمان می‌کنید همه چیز جای خودش نیست، هرگز نقش یک قربانی معصوم را برای خودتان بازی نکنید. در چنین روابطی قربانی‌ای وجود ندارد. شما باید مسئولیت این ارتباط را بپذیرید و اگر نارضایتی‌ها را در خود می‌بینید برای تغییر دادن جریان یا اصلاح آن پیش‌قدم شوید. یادتان نرود، هیچ کس به اندازه خودتان نمی‌تواند شما را نجات بدهد و مسیری سالم را برای زندگی پیش روی‌تان بگذارد.

ریسک‌پذیر باشید

نگذارید ترس از اشتباه کردن یا شکست خوردن مانعی برای تجربیات‌تان باشد. شما دو راه دارید؛ این‌که زندگی‌تان را به آنچه خود می‌خواهید تبدیل کنید یا این که با گرفتن شانس تجربه و تغییر بر خودتان هرگز به آنچه می‌خواهید نزدیک نشوید. این شانس را جدی بگیرید و به جای گوشه‌نشینی سعی کنید به سمت زندگی‌ای که دوست دارید و آرزویش را دارید حرکت کنید. از رو به رو شدن با سختی‌ها و تجربیات تازه نترسید و سعی کنید بهترین بهره‌برداری را از این تجربه‌ها کرده و آن‌ها را به نفع خود تمام کنید.

همسرتان را با خود شریک کنید

این که همسرتان بداند شریک زندگی، تصمیمات و تجربیات شماست، ارزشمند‌ترین موضوع از نظر او خواهد بود. به جای این که از آسیب دیدن ترس داشته باشید و مدام بخواهید محدوده‌ای امن را تنها برای خودتان طرح کنید، سعی کرده در کنار هم حرکت کنید. سعی کنید، ریسک اتفاقات تازه و تصمیم‌های جدید را با هم تحمل کنید و هرگز خود را در مقابل یا دور از شریک زندگی‌تان قرار ندهید.

نکته: اگر به جای این که مدام بخواهید خودتان را حق به جانب جلوه دهید، به آرامش زندگی‌تان و شاد بودن‌تان فکر کنید، همسرتان احترام بیشتری به شما خواهد گذاشت و زندگی‌تان به سمت آرامشی پیش خواهد رفت که هر دوی شما برای بیشتر کردنش تلاش می‌کنید.

علت سرخوردگی‌تان را پیدا کنید

اگر در رابطه‌تان با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اید و احساس می‌کنید میلی به ادامه دادن آن زندگی ندارید، علل این سرخوردگی را برای خودتان فهرست کنید. چه مشکلاتی پیش آمده و چه رفتارهایی از همسرتان سرزده که شما به این فکر رسیده‌اید؟ حالا وقت آن است که کمی به‌خودتان فکر کنید. چقدر خود شما در به‌وجود آمدن آن مشکلات سهیم بوده‌اید و چقدر این رفتارهایی که از همسرتان سر می‌زده را در میان رفتارهای خودتان هم می‌بینید. بی‌طرفانه در این مورد فکر کنید و خود و زندگی‌ای که شما را آزار می‌دهد را قضاوت کنید. آیا هنوز هم نمی‌خواهید به این زندگی ادامه دهید؟

روی احساسات‌ نقاب نزنید

هیچ‌چیز نمی‌تواند آزاردهنده‌تر از یک رابطه شکست‌خورده باشد که در آن هرکسی تنها به خواسته‌ها و افکار خودش بها می‌دهد. اگر شما به‌دنبال چنین رابطه‌ای نیستید باید با همسرتان صادق باشید و احساسات‌تان را بی‌پرده و بدون جهت به او ابراز کنید. سعی نکنید، هر حرف‌تان را به خاطر گرفتن یک امتیاز به زبان بیاورید بلکه تلاش کنید تا با صادق بودن در مورد احساسات‌تان، یک رابطه‌ بالغ و مسئولانه را شکل دهید. سعی کنید، بی‌محابا و بی‌حساب‌وکتاب پیش بروید و آرامش این صداقت را به رابطه‌تان منتقل کنید.

به گذشته نگاه کنید

زمانی که به یک مشکل در ارتباط‌تان بر می‌خورید، سعی کنید به یک قدم قبل برگردید. سعی کنید آنچه تا همین چند روز پیش به‌عنوان ویژگی‌های مثبت شریک زندگی‌تان در ذهن داشته‌اید را به یاد بیاورید و باور کنید که او تنها این فرد منفی که حالا به آن فکر می‌کنید، نیست. زمان را به عقب برگردانید و دلیل شکل گرفتن این رابطه را به یاد بیاورید. سعی کنید با دیدن تمام جنبه‌های شخصیتی او و تمام پستی و بلندی‌های زندگی‌تان، این ازدواج را به یک رابطه عاشقانه امن تبدیل کنید.

از مشکلات فرار نکنید

بسیاری از آدم‌ها فکر می‌کنند وجود مشکلات در زندگی مشترک به معنای شکست آن زندگی است اما این‌طور نیست. دلیلی ندارد شما تمامی مشکلات زندگی‌تان را حل کنید و قطعا نمی‌توانید یک ارتباط افسانه‌ای را بسازید. تفاوت یک زندگی خوب و یک زندگی شکست خورده در وجود مشکلات نیست بلکه در توانایی طرفین برای مدیریت کردن آن مشکلات است. حتی اگر خودتان موضوعی برای اختلاف و تنش نداشته باشید، طبیعت زندگی مشکلات بسیاری را به رابطه شما تحمیل خواهد کرد، پس مهارت روبه‌رو شدن با آن‌ها را یاد بگیرید و جوری پیش بروید که مشکلات به زندگی‌تان آسیب نزنند.

پیشنهادهای ویژه

١) بحران‌را پشت‌سر بگذارید

روزهای سخت و اتفاقات ناخوشایند، جزئی از زندگی هستند. بخواهید و نخواهید این روز‌ها در زندگی شما هم پیش می‌آیند اما مدیریت شرایط و برطرف کردن بحران‌ها مهارت شماست. هرگز سعی نکنید، از بحران‌های زندگی‌تان به‌عنوان ابزاری برای کنترل همسرتان و تهدید کردنش استفاده کنید. با گفت‌و‌گو و مطرح کردن نگرانی‌های‌تان می‌توانید مرحله بحران را سپری کنید و پس از آن به هر بهانه کوچکی آن مسائل را گوشزد نکنید.

٢) خودخواه نباشید

فراموش نکنید، زندگی مشترک تنها برای آرامش شما نیست بلکه شما وظیفه دارید این آرامش را به همسرتان هم منتقل کنید. اگر فکر می‌کنید، این زندگی نتوانسته شما را به آرزو‌های‌تان برساند، به این فکر کنید، چقدر شما همسرتان را به آرزو‌هایش رسانده‌اید. بخش دیگری از مسئولیت‌پذیری در زندگی مشترک، قبول مسئولیت ساختن زندگی آرام برای همسرتان است. هر دوی شما به چنین زندگی‌ای احتیاج دارید و تنها با همکاری هردو نفرتان است که می‌توانید به آن دست پیدا کنید.

٣) احساس را به عمل تبدیل کنید

هیچ وقت تلاش کرده‌اید که مفهوم عشق را به عمل تبدیل کنید. سعی کنید، احساسات مثبت‌تان را وارد زندگی‌تان کنید. قرار نیست این موضوع تنها در حرف‌ها و کلمات‌تان ظهور پیدا کند بلکه باید تمامی رفتار‌های‌تان را هم در بر بگیرد. یادتان نرود، عاشق بودن با غرق شدن در عشق تفاوت دارد و قرار نیست شما برای ساختن زندگی عاشقانه و آرام مانند روزهای اول آشنایی‌تان رفتار کنید. شما باید خودتان و زندگی‌تان را برای هرچه بهتر و موفق‌تر شدن آماده کنید. پس کمی بیشتر به حسی که نسبت به زندگی مشترک و همسرتان دارید فکر کنید و رفتارهای خودتان را هم مورد بازنگری قرار دهید. چقدر رفتارهای شما و سبک زندگی‌تان این احساسات را نشان می‌دهند؟