بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

10ویژگی یک کارشناس فروش حرفه‌ای



دیگر سال‌هاست زمان آن گذشته که در دفتر کار خود بنشینید تا مشتری به سراغ شما بیاید. در بازار پر رقابت امروز که حتی نانوایی‌ها که روزگاری مجبور بودید در صف‌های طولانی آن‌ها نوبت بگیرید هم به فکر راه‌هایی برای جذب مشتری هستند، بنابراین چاره‌ای نیست جز مجهزشدن به توانمندی‌های بازاریابی و فروش.اگر دقت کرده باشید یا سری به نیازمندی‌ها زده باشید شرکت‌ها و موسسات، بیش از هر نیروی کار دیگری، دنبال فروشنده و بازاریاب هستند.

 

دائما با آگهی‌های این‌گونه مواجه هستیم: «بازاریاب حرفه‌ای با در آمد عالی» یا «کارشناس فروش با حقوق و پورسانت بالا» نکته جالبی که مشخصا با آن درگیر بوده‌ام این است که پیدا‌کردن کارشناس فروشی که کارش را بلد باشد بسیار سخت است. من مصاحبه‌های شغلی زیادی با افراد متقاضی کار در این رشته داشته‌ام که متاسفانه بسیاری از آن‌ها الفبای بازاریابی و فروشندگی راهم نمی‌دانند، خیلی از آن‌ها تاکنون حتی یک جلد کتاب هم در این زمینه نخوانده‌اند و بسیاری از آنان ازآن جهت که کار دیگری گیرشان نیامده به سراغ این کار آمده‌اند!

 


این مطلب را از این جهت می‌نویسم که هم مرجعی باشد برای مدیران که بر اساس آن بتوانند به نکات با اهمیت در زمان مصاحبه بپردازند و نیز سوالات مناسبی در فرم استخدامی خود قرار دهند و همین‌طور منبع مناسبی باشد برای کارشناسان فروش که ویژگی‌های شخصی خود را بر این اساس محک زده و در صورت لزوم وضعیت خود را اصلاح کنند.پس بیایید به برخی ازمهم‌ترین ویژگی‌های یک کارشناس فروش حرفه‌ای اشاره‌ای داشته باشیم.



1. مانند یک پزشک حرفه‌ای عمل می‌کند

بدترین کاری که یک کارشناس فروش (یا بازاریاب) می‌تواند انجام دهد تجویز بدون معاینه است! من به دلیل نوع کارم با دقت زیادی به رفتار بازاریاب‌ها و فروشندگان توجه می‌کنم. در جلسات زیادی شاهد این بوده‌ام که بازاریاب، بلافاصله در ابتدای جلسه وارد مرحله ارائه محصول (presentation) شده و لیستی از خدمات و محصولات و قیمت‌های آن‌ها ارائه کرده بدون این‌که به این توجه کند که آیا اساسا محصولات وخدماتش به کار این مشتری می‌آید یا خیر. در یک جلسه که خودم در آن حضور داشتم من و همکارم برای ارائه توضیحاتی به یک مشتری که کارش ساختمان‌سازی بود با او مشغول صحبت بودیم که ناگهان بازاریابی از راه رسید. من زیرچشمی حرکات و رفتار او را رصد می‌کردم.

 

با کمی توجه می‌شد فهمید که ضعف‌های زیادی از لحاظ ارتباط اجتماعی دارد ولی بدتر از همه این‌که در زمانی که قرار شد صحبت کند از ابتدا در مورد ویژگی‌های محصولاتش که کلید‌های برق هوشمند بود توضیحات مفصلی داد، ازمرغوبیت و کیفیت جنس گرفته تا لیسانس‌ها و گواهینامه‌های مربوط به آن، به هر حال آن‌قدر حرف زد که کم‌کم مشتری را بی‌حوصله کرد و وقتی مشتری در جایی حرفش را قطع کرد که: «خب چطور می‌شود در این ساختمان از آن‌ها استفاده کرد؟»

 

بازاریاب با نگاهی به دیوارهای اطراف به او جواب داد: «البته برای ساختمان شما دیگر دیر شده و باید زودتر از این سیستم نصب می‌شد!» خب، این بازاریاب حداقل یک ساعت وقت و انرژی‌اش را برای کسی هدر داد که حتی اگر خواهان محصولش بود نیز نمی‌توانست از آن استفاده کند. بنابراین یک کارشناس فروش ابتدا شناخت کافی از مشتری و مسائلش پیدا می‌کند و سوال‌های موثری می‌پرسد و با گوش‌دادن به مسائل او در نهایت راه حل مناسبی به وی پیشنهاد می‌کند.دقیقا مثل یک پزشک که ابتدا معاینه می‌کند و جواب آزمایش‌ها را بررسی می‌کند، آن‌گاه به ارائه راه حل و تجویز دارو می‌پردازد.

2. از هر فرصتی برای مشتری‌یابی استفاده‌کند

برای خودم اوقات زیادی پیش آمده که به عنوان خریدار همزمان با خرید، مشغول معرفی کسب و کار خودم نیز بوده‌ام.
یک کارشناس فروش حرفه‌ای هر فرصتی را غنیمت می‌شمرد و به هر کس به عنوان مشتری بالقوه نگاه می‌کند. همیشه کارت ویزیت، همراه داشته باشید. شاید زمانی که در صف نانوایی یا کارواش هستید فرصتی پیش بیاید تا یک مشتری بالقوه را به سیستم کسب و کارتان اضافه کنید.


من فروشندگان زیادی دیده‌ام که فرصت‌ها را به راحتی از دست می‌دهند. مثلا در یک کلاس 2 روزه در مورد بازاریابی شرکت می‌کنند اما در این 2 روز حتی با بغل‌دستی خود هم وارد صحبت نمی‌شوند. در صورتی که شاید می‌توانستند در همان فرصت کوتاه استراحت و با معرفی خود چند مشتری جدید جذب کنند. شخصا بعضی از مشتریانم را از همین طریق پیدا می‌کنم. در مجامع اجتماعی مختلف حضور داشته باشید، بگذارید دیگران شما را بشناسند و بدانند در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید. بنابراین یک کارشناس فروش حرفه‌ای، خود را محدود به دفتر کارش نمی‌کند بلکه از هر فرصت ایجادشده برای ارتباط با مشتریان بالقوه به بهترین شکل ممکن استفاده می‌کند.


3. «نه شنیدن» را بخشی از حرفه خود بداند

بعضی‌ها هنر فروش‌کردن را «بازی اعداد» و «بازی نه شنیدن» هم نامیده‌اند. یک کارشناس فروش ابتدا به تهیه بانکی از مشتریان بالقوه می‌پردازد، سپس با آن‌ها تماس می‌گیرد، بعضی از این افراد حاضر به ملاقات او می‌شوند و از بین افرادی که حاضر به ملاقات با او می‌شوند چند نفر خرید می‌کنند. حال تصور کنید شما به 50 نفر زنگ می‌زنید 20 نفر، همان اول می‌گویند که به خدمات شما نیازی ندارند.30 نفر به توضیحات شما گوش می‌دهند، از این دسته نیز 25 نفر به شما نه می‌گویند و 5 نفر حاضر می‌شوند به شما وقت ملاقات دهند و بعد از چند ملاقات حضوری و صرف وقت 1 نفر از شما خرید می‌کند.

 

بنابراین شما 49 نه و 1 بله شنیدید! بنابراین اگر کسی تحمل نه شنیدن را نداشته باشد به درد این شغل نمی‌خورد و باید حرفه‌اش را تغییر دهد.

 

یک کارشناس فروش حرفه‌ای نه شنیدن را بخشی از فرایند فروش می‌داند و روحیه‌اش را از دست نمی‌دهد و به اصطلاح به او برنمی‌خورد. نکته جالب این است که این مدل در ایران سخت‌تر اجرا می‌شود چون با توجه به نوع فرهنگ ما و وجود تعارفات و احترام بیشتر بین افراد، خیلی‌ها ممکن است در ابتدا به شما نه نگویند و پس از مدتی طولانی و پی‌گیری‌های مکرر متوجه می‌شوید که خریدار خدمات شما نیستند و شما چاره‌ای ندارید جز این‌که شناخت خود را از مشتریان بیشتر کنید و بدانید بیشترین وقت خود را صرف کدام دسته از آن‌ها بکنید واز طرفی باید از آن‌هایی که به راحتی به شما نه می‌گویند و وقت‌تان را تلف نمی‌کنند، سپاسگزار هم باشید!


4. حرفه بازاریابی و فروش را دوست دارد

به شما شدیدا توصیه می‌کنم به هیچ‌وجه از سر اجبار این شغل را انتخاب نکنید. کسی که وارد این حرفه می‌شود باید با تمام وجودش شغلش را دوست داشته باشد و گرنه رشد و پیشرفتی در کار نخواهد بود. من معمولا در مصاحبه‌های استخدامی که در آن قصد جذب نیروی فروش و بازاریابی دارم، بخشی از انرژی خودم را صرف کشف این موضوع می‌کنم که آیا متقاضی واقعا این حرفه را دوست دارد یا از سر اجبار آن را انتخاب کرده است و معتقدم افرادی که علاقه‌ای به این حرفه ندارند نمی‌توانند فرد مفیدی برای سازمان‌شان باشند و تحمل سختی‌های این حرفه را نخواهند داشت و در نهایت باعث هدررفت سرمایه سازمان می‌شوند و خودشان هم در درازمدت بهره چندانی نخواهند برد.


از طرفی به مدیران پیشنهاد می‌کنم در هنگام استخدام توجه خاصی به این موضوع نشان دهند و وقت کافی برای کندوکاو پیرامون آن صرف کنند. صرف این‌که فردی مدرک مرتبط یا سابقه فعالیت در این زمینه دارد، دلیل خوبی برای جذب محسوب نمی‌شود.

5. نگرش مثبتی دارد

شخصا در هنگام استخدام کارشناس فروش روی دو موضوع مختلف متمرکز می‌شوم. اعتقاد دارم که متقاضی این شغل از دو جنبه باید سنجیده شود. اولین مساله نوع نگرش اوست و مساله دوم تخصص او در زمینه فروش است. اما اگر فردی نگرش مثبتی نداشته باشد تخصص‌هایش در درازمدت آن‌چنان به کار نمی‌آید.کارشناس فروش خود باید از گروه عقاب‌ها باشد و نه مرغابی‌ها! فردی با نگرش مثبت و انگیزه بالا هم برای خودش مفید است و هم برای سازمانش.

 

من به کارشناس فروشی که به درآمدهای بالا می‌اندیشد بهای بیشتری می‌دهم، چون در این صورت می‌تواند سازمان را به سود بیشتر برساند و در این مورد به مدیران عزیز پیشنهاد می‌کنم حداقل برای این بخش، دنبال افراد ارزان‌قیمت نباشند. چون عددهای بزرگ‌تری را در پایان سال از دست خواهند داد. بنابراین داشتن یک نگرش مثبت که پایه و اساس روحیه و رفتارشخص است، جزو لازمه‌های وجودی یک کارشناس فروش حرفه‌ای است.

 

افکار مثبت تولید ارتعاشات مثبت می‌کند و این ارتعاشات در جذب اهداف تاثیر به‌سزایی دارد. همان‌گونه که اشاره شد تعداد نه شنیدن‌ها در فرایند فروش معمولا بیشتر از جواب‌های بله است. بنابراین یک نگرش مثبت، ابزاری است قدرتمند در دست یک کارشناس فروش حرفه‌ای تا به او کمک کند انگیزه‌هایش تحت‌الشعاع این نه شنیدن‌ها قرار نگیرد و به صورت خود-انگیزشی به سمت کسب موفقیت‌های بیشتر و بیشتر پیش برود.


6. به شدت پی گیر است

پی‌گیری یکی از مهم ترین ویژگی‌های یک کارشناس فروش حرفه‌ای است. طبق تحقیقات انجام‌شده بسیاری از فرایندهای فروش پس از 5 بار پی‌گیری به مرحله عقد قرار داد می‌رسند و بسیاری از فروشندگان قبل از رسیدن به این مرحله دست از پی‌گیری می‌کشند و تقریبا 10 درصد از فروشندگان این مسیر را طی می‌کنند.


یکی از اصولی که هر کارشناس فروش باید رعایت کند این است که در پایان جلسه‌ای که منجر به فروش نشده از مشتری بالقوه تعهدی بگیرد یعنی یا روز دیگری را برای جلسه بعدی مشخص کند یا زمانی را برای تماس مجدد تعیین کند. به هر حال بدون پی‌گیری تعداد فروش‌های نهایی کاهش خواهد یافت.


کارشناس فروش هیچ‌گاه نباید انتظار داشته باشد مشتری به او زنگ بزند و باید این اصل را در نظر داشته باشد که مردم آن‌قدر سرشان شلوغ است که به شما فکر نمی‌کنند و این شما هستید که باید پی‌گیری‌های لازم را انجام دهید.


استفاده از نرم‌افزار CRM(مدیریت ارتباط با مشتری) متناسب با کار شما، می‌تواند در هدایت این مسیر بسیار موثر باشد و در صورتی که چنین نرم‌افزارهایی در اختیار شما نیست می‌توانید از فرمی استفاده کنید که در آن روند پی‌گیری مشخص باشد.


7. مهارت‌های ارتباطی بالایی دارد


طبق فرمول‌های جدید فروش حداقل 40درصد از انرژی شما باید در راستای برقراری ارتباط موثر و ایجاد اعتماد صرف شود. اهمیت ارتباطات در ایران بیشتر از غرب است و فرهنگ ارتباطی در کشور ما نسبت به کشورهای غربی شکل دیگری دارد.بنابراین یک کارشناس فروش در ایران باید اهمیت زیادی برای این موضوع قائل شود و در این زمینه آموزش‌های لازم را دیده باشد.

 

صرف داشتن یک محصول یا خدمت مناسب تضمینی برای فروش ایجاد نمی‌کند بلکه علاوه بر آن، ایجاد اعتماد در مشتریان و درک و هم‌دلی با آنان است که تسهیل‌کننده فرایند فروش است و نیز باعث می‌شود که سهم شما از هر مشتری بیشتر و بیشتر شود. یعنی مهارت‌های ارتباطی هم در فروش اولیه و هم در تکرار آن بسیار اثرگذار است. اگر یک کارشناس فروش یک ارتباط‌ساز حرفه‌ای نباشد مجبور است انرژی زیادی را برای متقاعد‌کردن هر مشتری و نهایی‌کردن فروش صرف کند و بدون تردید فروش بالایی هم نخواهد داشت.


هر چه رقابت سنگین‌تر می‌شود ترس مشتریان از این‌که در فرایند خرید مغبون شوند بیشتر می‌شود، بنابراین کسی در این عرصه موفق‌تر است که از طریق برقراری رابطه‌ای موثر و بادوام اعتماد مشتریان را به خود جلب و کاری کند تا او را دوست خود و حافظ منافع‌شان بدانند. بنابراین یک کارشناس فروش باید دربخش‌های مختلفی مثل تاثیرگذاری در اولین برخورد، هنر گوش‌دادن، مهارت‌های پرسیدن، آشنایی با زبان بدن و هر آن‌چه که به مهارت‌های ارتباطی مربوط می‌شود، خود را تقویت کند.


8. کارایی و اثر بخشی بالایی دارد

شاید شما هم با کارشناس فروشی برخورد کرده باشید که به ظاهر سرش خیلی شلوغ است و دائم مشغول کار به نظر می‌رسد اما در پایان ماه، فروشی انجام نداده است. این‌گونه افراد در گیر کارایی می‌شوند و به اثر بخشی کارهای خود نمی‌اندیشند. پیتر دراکر کارایی را «انجام درست کار» و اثر بخشی را «انجام کار درست» می‌نامد و بهره‌وری حاصل کارایی و اثربخشی است. با این تعریف شما ممکن است کارا باشید اما اثربخش نباشید. یعنی دائم مشغول کارهایی هستید که اساسا بخشی از آن‌ها اضافی است و در راستای رسیدن به اهداف نیست.

 

یک کارشناس فروش حرفه‌ای انرژی خود را صرف کارهای موثری می‌کند که بهترین نتایج ممکن را برایش ایجاد کند، با بهترین مشتری‌ها تماس می‌گیرد، خود را به تکنیک‌های روان‌شناسی مجهز می‌کند، با مطالعه کتب مربوط به کارش و افزایش دانش، خود را به یک مشاور حرفه‌ای بدل می‌کند، نقاط ضعفش را پیدا و روی آن‌ها کار می‌کند تا آن‌ها را به قوت تبدیل کندو...

 

مثلا اگر احساس کرد که در بازاریابی تلفنی مشکل دارد و نمی‌تواند مشتری بالقوه را متقاعد کند که وقت ملاقاتی به او بدهد تمام تلاشش را برای یادگیری تکنیک‌های موثر در این زمینه به خرج می‌دهد. این‌گونه می‌تواند بهره‌وری خود را افزایش دهد و در راستای کسب سود شخصی و سازمانی قدم بردارد.

 

پی‌گیری یکی از مهم ترین ویژگی‌های یک کارشناس فروش حرفه‌ای است. طبق تحقیقات انجام‌شده بسیاری از فرایندهای فروش پس از 5 بار پی‌گیری به مرحله عقد قرار داد می‌رسند و بسیاری از فروشندگان قبل از رسیدن به این مرحله دست از پی‌گیری می‌کشند و تقریبا 10 درصد از فروشندگان این مسیر را طی می‌کنند.

9. اهل یادگیری و به شدت آموزش‌پذیر است


یکی از بزرگ‌ترین بیماری‌هایی که انسان را به خود مبتلا می‌کند بیماری «من می‌دانم!» است  هرگاه احساس کردید گوش‌تان به نکته‌های جدید بسته شده است یا فکر کردید که در هیچ زمینه‌ای نیاز به آموزش و مشاوره ندارید، بدانید که پایان رشد و پیشرفت‌تان است. یک کارشناس فروش حرفه‌ای نیاز دارد که در زمینه‌های مختلف اطلاعاتش را بالا ببرد و صرفا دانستن اطلاعات تخصصی در مورد محصول و خدماتی که ارائه می‌کند، کفایت نمی‌کند. به اصطلاح باید اقیانوسی از دانش باشد به عمق 5سانتی متر.

 

اماعمق این اقیانوس در بخش‌های تخصصی خودش باید خیلی بیشتر باشد از آن‌جایی که یک کارشناس فروش با افراد زیادی به عنوان مشتری سروکار دارد باید در زمینه‌های مختلف اطلاعاتی داشته باشد تا فضای مشترکی با مشتری خود ایجاد کند. بنابراین باید از هر فرصتی برای یادگیری و آموزش استفاده کند.

 

این موضوع زمانی که صحبت از کار تخصصی او یعنی فروش و بازاریابی می‌شود اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. باید در کلاس‌ها و سمینارهایی که در زمینه‌های مرتبط با فروش و بازاریابی برگزار می‌شود شرکت و جدیدترین کتاب‌های چاپ‌شده در این مقوله را مطالعه کند. برای خود من اوقاتی که مشغول رانندگی هستم بهترین فرصت برای یادگیری است. CDِ‌های صوتی مختلفی را در زمینه فروش و بازاریابی تهیه می‌کنم و به آن‌ها گوش می‌دهم. این موضوع باعث شده که ترافیک هم کمتر مرا آزار می‌دهد چون احساس می‌کنم از وقتم به شکل مفیدی استفاده می‌کنم.



10. مردم را دوست دارد و نگاه مشتری‌مدارانه‌ای دارد

بارها با فروشندگانی برخورد کرده‌ام که دائم در مسند قضاوت می‌نشینند و به انسان‌ها برچسب می‌زنند: »چه آدم بی‌کلاسیه»، «حالم از اون به هم می‌خوره»، «حوصله این یکی رو ندارم»، «هر چی آدم مزخرفه گیر من می‌افته» و چیز‌هایی از این قبیل که شاید به گوش شما هم آشنا باشد. این‌ها جملاتی هستند که از دهان آدم‌های غیر حرفه‌ای بیرون می‌آید، اما در کار فروش کسی موفق‌تر است که نگرش مثبتی نسبت به دیگر انسان‌ها داشته باشد. یکی از خصوصیات یک کارشناس فروش حرفه‌ای این است که در مجموع احساس خوبی به دیگران دارد. کسی که مشتریانش را دوست داشته باشد امکان ارتباط طولانی‌تری با آن‌ها خواهد داشت و با افزایش سهم از هر مشتری در دراز مدت به سود بیشتری خواهید رسید.

 

من شخصا جزو خریدارانی هستم که اگر اشکالی در فروشنده ببینم به صورت دوستانه با او مطرح می‌کنم. مواردی پیش آمده که یک فروشنده رفتاری با من به عنوان یک خریدار داشته که گویی که من هیچ‌گونه حق انتخابی ندارم و مجبورم از او خرید کنم و در جواب اعتراض من که: «این روش برخورد شما با اصول مشتری‌مداری سازگار نیست !» پاسخ داده: «شما که مشتری نیستید!»

 

آیا اگر شما جای من باشید پول‌تان را به چنین فردی خواهید داد؟ برای یک مشتری فقط کیفیت محصول و خدمات کفایت نمی‌کند و در شرایطی که حق انتخاب داشته باشد آن محصول و خدمت را از کسی می‌گیرد که احساس خوبی در او ایجاد کند و به شخصیت انسانی‌اش احترام بگذارد. بنابراین بدون شک کارشناس فروشی موفق‌تر خواهد بود که به مشتریانش به دیده احترام بنگرد و آن‌ها را دوست خود فرض کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد