بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

استعاذه

مذهبی


اهمیت استعاذه در قرآن و اخبار:


از جمله چیز هایی که در قرآن مجید و اخبار اهل بیت علیه سلام عنایت زیادی به آن شده موضوع استعاذه است یعنی پناهنده شدن به خداوند از شر شیطان «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» و البته باید حال استعاذه یعنی پناه بردن به حق پیدا شود تا استعاذه حقیقی باشد.

برای اثبات اهمیتش در قرآن مجید می فرماید: «هنگامی که می خواهی قرآن بخوانی نخست به خدا پناه ببر از شر شیطان رانده شده» (سوره 16 آیه 98)

پس از تکبیرة الاحرام در نماز هم امر شده که استعاذه کنند لیکن در خصوص نماز باید آهسته خواند. بعضی از مفسرین راز آهسته خواندنش را چنین گفنته اند: مانند کسی که از دشمن سر سختی دارد فرار می کند چطور خود را در حال فرارپنهان می کند، اشاره به این است که تو در حال فرار از دشمن سرسخت خود هستی که در کمین و مراقب تست.



استعاذه هنگام شروع به هر عبادت:


از جاهای مهم استعاذه هنگام شروع به عبادت است هر عبادتی که انسان می خویاهد انجام دهد باید ابتدا از شر شیطان به خدا پناه ببرد زیرا او که در کمین هر فرد از افراد بشر است نخست می کوشد نگذارد خیری از انسان سر زند و اگر زد سعی او این است که آن را خراب کند و به آخر نرساند تا بهره نبرد یا لااقل اینکه او را به عجب و ریا وا دارد.

مثلا می خواهی وضو بگیری از شر شیطان به خدا پناه ببر سپس وضو بگیر. مکرر دیده اید که همین وضو ملعبه ی شیطان شده با وسوسه هایی که پیش می آورد چگونه عبادت را بی معنا می کند.

غرض استعاذه ی در امور عبادی است که برای بهره بردن از آن باید به خدا پناه برد


در مباحات هم استعاذه رسیده:


در امور مباح هم مانند خوردن و لباس پوشیدن استعاذه رسیده است و دعا های مخصوصی نیز وارد شده (اللهم استر عورتی و لا تجعل الشیطان له نصیبا)، در پست ترین مکان ها و شریف ترین مکان ها نیز باید استعاذه کرد در مسجد که می روی بر در مسجد استعاذه کن که مبادا این دشمن سر سخت در اینجا نیز تو را رها نکند و در مستراح نیز استعاذه رسیده است ( اللهم انی اعوذبک من الخبث المخبث الرجس النجس الشیطان الرجیم)


شیطان بر در مسجد:


یکی از اهل ایمان و تقوا نقل می کرد که در مکاشفه دیدم شیطان در مسجد ایستاده است.

گفتم ملعون اینجا چه می کنی؟ گفت رفقا فرار کرده اند و منتظرشان هستم.
فهمیدم مردان رشیدی بوده اند که شیطان همراهشان به مسجد نرفته است.
البته اینها هم نوبرند که لااقل در مسجد راستی استعاذه حقیقی کرده اند


استعاذه هنگام خروج از منزل:


پس در هر حال استعاذه لازم است هنگامی که از خانه بیرون می شوی (توضیح: هنگام ورود به خانه و حجره و بیرون شدن و هنگام شروع به خوردن گفتن بسم الله الرحمن الرحیم کفایت از استعاذه می کند زیرا در روایت است که به گفتن بسم الله شیطان فرار می کند و در حقیقت بسم الله در این مورد همان استعاذه به خداوند است یعنی پناهنده به خدا می شود و از او یاری می طلبد که شیطان در این کار با او نباشد و کارش رحمانی تمام شود نه شیطانی.) شیاطین دم در منتظرند استعاذه کن و دعای رسیده را بخوان ( بسم الله و بلله آمنت بالله توکلت علی الله و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم.) قرآن مجید تاکید می فرماید که او شما را می بیند و شما او را نمی بینید، او رادشمن بگیرید «انه یریکم هو و قبیله من حیث لا ترونهم» (سوره ی 7 آیه 27)

یگانه چیزی که او را از شما دور می کند استعاذه است جز پناه بردن به خالق هیچ راه دیگری ندارد.
مانند کسی که به خیمه ی شخص بزرگی می خواهد وارد شود سگ درنده ای هم ایستاده نمی گذارد مگر استغاثه کنی که ای صاحب خیمه می خواهم به محضر تو بیایم تو خودت این مزاحم را رفع کن، البته این برای مثال
است.

به پیغمبر دستور استعاذه می دهد:
ای انسان تو هم می خواهی به این بارگه راه پیدا کنی شیطان هم که نمی گذارد به سهولت رد شوی این قدر کارت را خراب می کند که نرسی به مقصود و یگانه راهش هم استعاذه به خدا است.
خداوند به پیغمبرش دستور می دهد که بگو پروردگارا! به تو پناهنده می شوم از وسواس شیطان. «و قل اعوذبک من همزات الشیطان و اعوذبک رب ان یحضرون»(سوره ی 23 آیه 97 و 98).
و همچنین (در سوره ی معوذتین) «من شر الوسواس الخناس...».
پس من و تو هم نباید آرام باشیم
 

یک عمر شیطان می پرستیده:
در کتاب منتخب التواریخ نقل کرده که: استادم مرحوم سید علی حائری در درس فرمود: در قریه ای از قراء اصفهان یک نفر مریض به حال احتضار بود ز عالم زاهد قریه خواستند بر بالینش حاضر گردد و تلقینش گوید وقتی که شهادت به وحدانیت خدا می داد و می گفت «لا اله الا الله» از گوشه ی حجره صدا بلند شد «صدق عبدی» بنده من راست گفت، تا محتضر می گفت «یا الله» از گوشه ی حجره صدائی می گفت «لبیک عبدی».
آقای مزبور پرسید تو کیستی؟ گفت من معبود این شخص هستم یک عمر مرا می پرستیده است من شیطانم.
آری حقیقت این است که رب این شخص شیطان است لذا او لبیک می گوید یک عمر از صبح تا شام به امر ابلیس می چرخید زبانش به امر او و چشمش به میل او و دلش به خواست او بود یک عمر این جور بود حالا هم اگزر یا رب بگوید یا شیطان گفته چون معبودش تا نفس آخر اواست، پرده که عقب رفت ناله ی واحسرتا از ساعت مرگ بلند می شود.
اهل ایمان! سعی کنید دست از استعاذه بر ندارید دشمن را کوچک و کار را سهل نپندارید خیال نکنید با یک کلمه ی اعوذ بالله من الشیطان الرجیم کار درست شد تا حقیقت پیدا نشود فایده
ندارد.


منبع:کتاب استعاذه

شهید دستغیب

نظرات 5 + ارسال نظر
کوروش ایرانی چهارشنبه 25 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:50 ب.ظ http://www.a-z-iran.mihanblog.com

سلام

آیا در کتاب زرتشتیان مطلبی در مورد ازدواج با محارم وجود دارد؟

منتظر حضور و نظر شما هستیم.

موفق باشید.

sara پنج‌شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:31 ب.ظ http://friends2012.mihanblog.com

وبلاگ خیلی خوب وقشنگی دارید واقعا ممنون
خوشحال میشم از وبلاگم دیدن کنید
خوشحال میشم اگه تبادل لینک داشته باشیم

زهـرا پنج‌شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 05:18 ب.ظ http://anywherewithu.blogsky.com/

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
سلام رهای عزیز
یک ماه از دست شیطان راحت بودیم هرچند که نفسمون هم...
اما چه کنیم بعد از ماه رمضان با این شیطان
کاش میشد از شرش راحت شد

ولاغوینهم الا عبادک المخلصین شیطان در پیشگاه خدا سوگند یاد کرد که تمام بندگانت را به دوزخ می کشانم مگر مخلصان را که بر آنها نفوذی ندارم.
وچه کسی بهتر از خدا ست که در وسوسه های فکر وجان وبد فرمانیهای شیطان از او یاری بجوییم؟
ان شالله که از مخلصان باشیم واز توکل پیشه گان!

دریا جمعه 27 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:02 ب.ظ http://irani-darya.blogfa.com

سلام نام خدام
زیبا بود و بسیار آگاهی دهنده
ممنون خبرم کردی

سلام
مرسی از حضورت دوست خوبم .موفق وموید باشی !

سیدعلی انتظار جمعه 27 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 06:47 ب.ظ http://alientezar.blogfa.com

افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد
اگر بدانیم که او چه ژناه و مأوایی ست ...

همچنان از منتظرانم ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد