بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

شانس

تحقیقی از"ریچارد وایزمن"روانشناس دانشگاه هارتفورد شایر




چرا برخی مردم بی‌وقفه در زندگی شانس می‌آورند درحالی که سایرین همیشه بدشانس هستند؟
مطالعه برای بررسی چیزی که مردم آن را شانس می‌خوانند، ده سال قبل شروع شد. می‌خواستم بدانم چرا بخت و اقبال همیشه در خانه بعضی‌ها را می‌زند، اما سایرین از آن محروم می‌مانند. به عبارت دیگر چرا بعضی از مردم خوش‌شانس و عده دیگر بدشانس هستند؟
آگهی‌هایی در روزنامه‌های سراسری چاپ کردم و از افرادی که احساس می‌کردند خوش‌شانس یا بدشانس هستند خواستم با من تماس بگیرند. صدها نفر برای شرکت در مطالعه من داوطلب شدند و در طول سال‌های گذشته با آنها مصاحبه کردم، زندگی‌شان را زیر نظر گرفتم و از آنها خواستم در آزمایش‌های من شرکت کنند.


نتایج نشان داد که هرچند این افراد به کلی از این موضوع غافلند، کلید خوش‌شانسی یا بدشانسی آنها در افکار و کردارشان نهفته است. برای مثال، فرصت‌های ظاهرا خوب در زندگی را در نظر بگیرید. افراد خوش‌شانس مرتبا با چنین فرصت‌هایی برخورد می‌کنند، درحالی که افراد بدشانس نه.


با ترتیب دادن یک آزمایش ساده سعی کردم بفهم آیا این مساله ناشی از توانایی آنها در شناسایی چنین فرصت‌هایی است یا نه. به هر دو گروه افراد خوش شانس و بدشانس روزنامه‌ای دادم و از آنها خواستم آن را ورق بزنند و بگویند چند عکس در آن هست.
به طور مخفیانه یک آگهی بزرگ را وسط روزنامه قرار دادم که می‌گفت: اگر به سرپرست این مطالعه بگویید که این آگهی را دیده‌اید، 250 پوند پاداش خواهید گرفت. این آگهی نیمی از صفحه را پر کرده بود و به حروف بسیار درشت چاپ شده بود. با این که این آگهی کاملا خیره کننده بود، افرادی که احساس بدشانسی می‌کردند عمدتا آن را ندیدند، درحالی که اغلب افراد خوش‌شانس متوجه آن شدند.


مطالعه من نشان داد که افراد بدشانس عموما عصبی‌تر از افراد خوش‌شانس هستند و این فشار عصبی توانایی آنها در توجه به فرصت‌های غیرمنتظره را مختل می‌کند. در نتیجه، آنها فرصت‌های غیرمنتظره را به خاطر تمرکز بیش از حد بر سایر امور از دست می‌دهند.

برای مثال وقتی به مهمانی می‌روند چنان غرق یافتن جفت بی‌نقصی هستند که فرصت‌های عالی برای یافتن دوستان خوب را از دست می‌دهند. آنها به قصد یافتن مشاغل خاصی روزنامه را ورق می‌زنند و از دیدن سایر فرصت‌های شغلی باز می‌مانند. افراد خوش‌شانس آدم‌های راحت‌تر و بازتری هستند، در نتیجه آنچه را در اطرافشان وجود دارد و نه فقط آنچه را در جستجوی آنها هستند می‌بینند.


تحقیقات من در مجموع نشان داد که آدم‌های خوش‌اقبال براساس چهار اصل، برای خود فرصت ایجاد می‌کنند.

اول آنها در ایجاد و یافتن فرصت‌های مناسب مهارت دارند،
دوم به قوه شهود گوش می‌سپارند و براساس آن تصمیم‌های مثبت می‌گیرند.
سوم به خاطر توقعات مثبت، هر اتفاقی نیکی برای آنها رضایت بخش است.
چهارم نگرش انعطاف‌پذیر آنها، بدبیاری را به خوش‌اقبالی بدل می‌کند.


در مراحل نهایی مطالعه، از خود پرسیدم آیا می‌توان از این اصول برای خوش‌شانس کردن مردم استفاده کرد. از گروهی از داوطلبان خواستم یک ماه وقت خود را صرف انجام تمرین‌هایی کنند که برای ایجاد روحیه و رفتار یک آدم خوش‌شانس در آنها طراحی شده بود. این تمرین‌ها به آنها کمک کرد فرصت‌های مناسب را دریابند، به قوه شهود تکیه کنند، انتظار داشته باشند بخت به آنها رو کند و در مقابل بدبیاری انعطاف نشان دهند.

یک ماه بعد، داوطلبان بازگشته و تجارب خود را تشریح کردند. نتایج حیرت انگیز بود: 80 درصد آنها گفتند آدم‌های شادتری شده‌اند، از زندگی رضایت بیشتری دارند و شاید مهم‌تر از هر چیز خوش‌شانس‌تر هستند. و بالاخره این که من عامل شانس را کشف کردم.
چند نکته برای کسانی که می‌خواهند خوش‌اقبال شوند
به غریزه باطنی خود گوش کنید، چنین کاری اغلب نتیجه مثبت دارد.
با گشادگی خاطر با تجارب تازه روبرو شوید و عادات روزمره را بشکنید.
هر روز چند دقیقه‌ای را صرف مرور حوادث مثبت زندگی کنید.


زن و مرد جوانی به محله جدیدی اسبا‌ب‌کشی کردند. روز بعد ضمن صرف صبحانه، زن متوجه شد که همسایه‌اش درحال آویزان کردن رخت‌های شسته است و گفت: لباس‌ها چندان تمیز نیست. انگار نمی‌داند چطور لباس بشوید. احتمالا باید پودر لباس‌شویی بهتری بخرد.

همسرش نگاهی کرد اما چیزی نگفت. هربار که زن همسایه لباس‌های شسته‌اش را برای خشک شدن آویزان می‌کرد، زن جوان همان حرف را تکرار می‌کرد تا اینکه حدود یک ماه بعد، روزی از دیدن لباس‌های تمیز روی بند رخت تعجب کرد و به همسرش گفت: "یاد گرفته چطور لباس بشوید. مانده‌ام که چه کسی درست لباس شستن را یادش داده."
مرد پاسخ داد: من امروز صبح زود بیدار شدم و پنجره‌هایمان را تمیز کردم!
زندگی هم همینطور است. وقتی که رفتار دیگران را مشاهده می‌کنیم، آنچه می‌بینیم به درجه شفافیت پنجره‌ای که از آن مشغول نگاه‌کردن هستیم بستگی دارد.

نظرات 8 + ارسال نظر
مریم شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 01:03 ق.ظ http://bayadehazrateeshgh.blogsky.com/


سلام دوست عزیزم

مرسی واقعا مرسی !
جالب اینجاست که تجربه اش در زندگی عادی هم ناممکن نیست ! ..

یک حرف ساده ! من اسم شانس را شانس نمی گزارم !
می گویم دیدن نشانه هایی که به سمت زندگی انسانها در حرکت است و دریافت آنها .. این هم نه !
می گویم معجزه ! معجزه ای شخصی که هر انسانی در درونش اگر رسول ذاتی اش بیدار باشد !آن معجزه رخ خواهد داد و اتفاقی مهم و اساسی رقم خواهد خورد . اگرهم که رسول ذاتی در خواب باشد در نتیجه معجزه را نخواهد دید و دریافت دیگران از معجزه ها را به پای بدبختی خود و خوش بختی دیگران خواهد گذاشت !

اون روز فکر کنم بلاگ اسکای مشکل داشته ! چون برای دو تا از پست های خوب شما کامنت گذاشته بودم ... یحتمل نوش جان کرده است ..

سلام دوست خوبم
ممنون از اینکه به یادم هستی !
اگر شانس را به معنای دریافت نشانه های زیبای زندگی با یک نوع تیزهوشی خاص بدانیم من کاملا معتقد به آن هستم.
البته دیدگاه غربی بیشترروی آوردن مظاهر مادی به انسان را شانس می داند ولی با یک دید کلی تر نگاه تازه به همه قسمتهای زندگی را می توان شانس نامید.
مثلا :چرا صبح که از خواب بیدار می شیم نمی گیم من چقدر خوش شانسم که جز کسایی نبودم که چشمهایشان رابستند ودیگر هیچ وقت صبح زیبا راندیدند. چقدر خوش شانسم که روی تخت بیمارستان صبحانه نمی خورم یا مثل آوارگان صبح را از لای بند چادر نمی بینم؟
کسی که با چنین فکری روز را آغاز کند قطعا روز زیباتری- نسبت به کسی که از بد شانسی خود برای شروع یک روز تکراری شکوه می کند -دارد.

هادی شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 06:53 ق.ظ

سلام
جالب بود..
بله تصحیح نگاه و دید ماست که نتایج را هم تغییر میدهد..
وما خیلی نگاههای قشنگ میتونیم داشته باشیم..ولی خودمون رو ازش محروم کرده ایم!

سلام
کاملا حرفتون منطقیه!
زندگی مانند معدن طلایی است که ماباید زحمت بکشیم وازلابه لای کوه سنگ و خاک رگه های طلا را کشف کنیم وبیرون بیاوریم.
وبرای رسیدن به این مهم اول از همه محتاج نگاهی هستیم که زیباییهای زندگی را زیر پوشش دردها وسختیها ببیند.

دریا شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 10:07 ب.ظ http://azjensebaran.blogsky.com

سلام بر دوست خوبم بسیار عالی و مفید بود...
موفق باشید

سلام دوست عزیزم
ممنون از همراهیت.موفق وپایدار باشی !

نور تشیع شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 11:26 ب.ظ

یا انس النفوس

نور تشیع بروز شد .

غیبت 2 ( بسیار مهم )

nureshie110.blogfa.com

یاعلی / التماس دعا

افسانه یکشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 10:46 ب.ظ http://gtale.blogsky.com

سلام رها جون

همه به من میگن خوش شانسم
اما من هم عقیده ام بر اینه که کلید خوش‌شانسی یا بدشانسی آنها در افکار و کردارشان نهفته است.

سلام دوست خوبم
به نظر من همه چیز در این جهان به باور انسان از خودش بستگی دارد . خوش شانسی یا بد شانسی هم همین طور!فرمولی نیست که به ما بگوید دقیقا از چه راههایی یا چطور می توان به آن رسید ولی مهم تر ین مساله دیدگاه خود آدم نسبت به خودش است یعنی تا شما خودت باور نداشته باشی که به میزان x شانس یا اعتماد به نفس یا...داری .طبیعتا دیگران هم این xرا در شما نمی بینند!
موفق باشی

نور تشیع سه‌شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 08:19 ق.ظ

آجرک الله یا صاحب الزمان

نور نشیع :

تکرار یوم الهدم

nureshie110.blogfa.com

یا علی / التماس دعا

هستی چهارشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 10:30 ب.ظ http://parvanegi.blogsky.com

سلام رهای عزیز
مثل همیشه عالی بود

سلام عزیزم
ممنون از اظهار لطفت .

دل نوشته های من پنج‌شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 05:24 ب.ظ http://taghadoos.blogfa.com/

سلام پست زیبای بود پست بالای واسه من عکساش باز نشد !

سلام
اگه منظورتون عکسای مربوط به پمپ بنزینه چشم درستش می کنم!
ممنون از حضورتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد