بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

جامعه مردگان


تاریخی


«یکی از دوستان ما که مرد نکته‌سنجی است، یک تعبیر بسیار لطیف داشت. اسمش را گذاشته بود منطق ماشین دودی، می‌گفت: من یک درسی از قدیم آموخته‌ام و جامعه را روی منطق ماشین دودی می‌شناسم. وقتی بچّه بودم منزلمان در حضرت عبدالعظیم بود و آنوقتها قطار راه‌آهن به صورت امروز نبود و فقط همین قطار تهران ـ شاه عبدالعظیم بود. من می‌دیدم قطار وقتی که در ایستگاه ایستاده بچّه‌ها دورش جمع می‌شوند و آن را تماشا می‌کنند و به زبان حال می‌گویند ببین چه موجود عجیبی است. معلوم بود که یک احترام و عظمتی برای آن قائل هستند. تا قطار ایستاده بود با یک نظر تعظیم و تکریم و احترام و اعجاب به آن نگاه می‌کردند تا کم‌کم ساعت حرکت قطار می‌شد و قطار راه می‌افتاد. همین که راه می‌افتاد، بچّه‌ها می‌دویدند سنگ برمی‌داشتند و قطار را مورد حمله قرار می‌دادند. من تعجّب می‌کردم که اگر به این قطار باید سنگ زد چرا وقتی که ایستاده یک ریگ کوچک هم به آن نمی‌زنند، و اگر باید برایش اعجاب قائل بود، اعجابْ بیشتر در وقتی است که حرکت می‌کند. این معمّا برایم بود تا وقتی بزرگ شدم و وارد اجتماع شدم. دیدم این قانون کلّی زندگی ما ایرانیان است که هر کسی و هر چیزی تا وقتی که ساکن است مورد احترام است، تا ساکت است مورد تعظیم احترام است؛ امّا همینکه به راه افتاد و یک قدم برداشت نه تنها کسی کمکش نمی‌کند بلکه سنگ است که به طرف او پرتاب می‌شود. و این نشانة یک جامعة مرده است. ولی یک جامعة زنده فقط برای کسانی احترام قائل است که متکلّم هستند نه ساکت، متحرکند نه ساکن، باخبرترند نه بی‌خبرتر. پس اینها علائم حیات و موت است.»



منبع :هزار ویک حکایت تاریخی(محمود حکیمی )

نظرات 2 + ارسال نظر
رهروعشق پنج‌شنبه 7 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:18 ب.ظ http://WWW.RAHROEESHGH.BLOGSKY.COM

ابراهیم دلشاد تنیانی منتظرالظهور دوشنبه 11 دی‌ماه سال 1391 ساعت 06:31 ق.ظ http://delshad-st.mihanblog.com/

ای مسلمان!
نمیشنوی صدای ناله های کودکان معصوم را؟
نمیشنوی صدای فریاد و گریه ی برادران و خواهران دینی ات را؟
بلند شو ...بشتاب و تمام اخلاصت را برای دعا و انابه بکار ببر.
پیامبر اکرم (ص) میفرماید:هرکس صدای کمک برادر مسلمانش را بشنود و به کمک او نشتابد قطعا از امت من نیست و دیگر مسلمان محسوب نمیشود.
ای مسلمان سکوت نکن تا دشمن را همراهی نکرده باشی.
اگر کاری از ما بر نمی آید دعا و استغاثه به الله وظیفه ی ماست.
اگر میخواهی به وعده ی پیامبرت عمل کنی و اگر خود را در قبال این همه ظلم مسئول میدانی میخواهی کمک کنی تا این ظلم هرچه زودتر به پایان برسد فقط منجیست که میتواند منتقم وآرامش زمین باشد...
انی لامان لاهل الارض.همانا من امان و مایه ی ایمنی برای اهل زمینم(امام مهدی(عج))
پس بیا و خالصانه اورااز خدای خود بطلب و یاری اش کن.
که هرچه آید به سر ما همه از غیبت اوست.
امام باقر(ع) میفرماید درآستانه ی ظهور بنشینید و تماشا کنید که چه بر سر شیعیان ما در سوریه می آورند!
پس به این پایگاه
http://delshad-st.mihanblog.com/
بیاو به وقوع پیوستن سخن امام را مشاهده کن.بنگر و ساکت ننشین و منجی را با اخلاص و تمام توان بخوان...

سلام
ان شاالله که بتونیم با دست وزبان وقلممان امام زمانمان را یاری کنیم.
تشکر از حضورتون !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد