بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

قساوت قلب(1)


اخلاقی

آدمی با دلی نرم و رقیق به دنیا می ‌آید و خود اوست که باعث قساوت قلب خود می ‌شود. انجام هر گناه پله ای می شود برای قساوت قلبش. وقتی قلب انسان را قساوت بگیرد، دیگر نسبت به امور لطیف و ظریف و نورانی تأثیرپذیر نخواهد بود؛ در نتیجه بسیاری از امور که باعث تنبه و رشد دیگران است، در رشد و ترقی او تأثیر نخواهد داشت:
« کَلاّ بَلْ رانَ عَلی قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُونَ»؛ «چنین نیست که آنها می ‏پندارند؛ بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دلهایشان نشسته است».(5)
انسانی که دچار قساوت قلب می شود، نه تنها با خالق خود مشکل پیدا می ‌کند؛ بلکه در ارتباطات خانوادگی و اجتماعی اش هم دچار مشکل می ‌شود. وقتی دل آدمی سخت می شود، نمی ‌تواند از احساسات لطیف و پاک برخوردار باشد و در نتیجه زندگی سرد و خشنی خواهد داشت؛ هم چنانکه خداوند درباره برخی از گنهکاران لجوج می فرماید:
« خَتَمَ اللّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ وَ عَلی سَمْعِهِمْ وَ عَلی أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ»؛ « خدا بر دل ها و گوش های آنان مهر نهاده و بر چشم هایشان پرده ‏ای افکنده شده و عذاب بزرگی در انتظار آن هاست».(6)
گناه از اعضاء و جوارح، سرازیر قلب مى‏ شود و اندک اندک قلب را به یک باتلاق متعفن و گندیده مبدل مى کند. در چنین شرایطی است که انسان راه و چاه را تشخیص نمى‏ دهد و مرتکب اشتباهات عجیبى مى ‏شود که همه را حیران مى ‏کند و با دست خود تیشه به ریشه سعادت خویش مى ‏زند و سرمایه خوشبختى خویش را به باد فنا مى ‏دهد.
تکرار و استمرار گناه، اندک اندک آدمی را در تاریکى روحى بیشترى فرو مى برد و به جایى مى ‏رساند که گناهانش در نظرش حسنات جلوه و گاه حتی به گناهش هم افتخار مى ‏کند. در این مرحله است که راه ‌هاى بازگشت به رویش بسته مى ‏شود و تمام پل‌ ها پشت سرش ویران مى‏ گردد و این، خطرناک ‌ترین حالتى است که ممکن است براى یک انسان پیش آید.(7)
رسول خدا صلی الله علیه و آله : « از مستی گناه بپرهیز؛ چرا که برای گناه هم جنونی مانند جنون شراب وجود دارد؛ بلکه جنونش شدید‌تر است»
=====================
5. مطففین: 14.
6. بقره: 7.
7. تفسیر نمونه، ج 26، ص 266.
ادامه دارد...............

نظرات 4 + ارسال نظر
مریم شنبه 9 دی‌ماه سال 1391 ساعت 06:33 ب.ظ http://www.joreyeeazeshgh.blogfa.com

نخستین نگاه معشوق مانند آن روح است که بر فراز اب پرواز در آمد و به دنیا و آسمان هستی بخشید آن هنگام که خدا فرمود"بیافرین"

جمله زیبایی بود. ممنون دوست گلم !

دریا شنبه 9 دی‌ماه سال 1391 ساعت 07:44 ب.ظ http://azjensebaranam.blogsky.com

قساوت قلب.........
متن پرمعنایی بود...تامل برانگیز.......

ممنون از نگاه مهربونت دوست خوب !

مریم دوشنبه 11 دی‌ماه سال 1391 ساعت 12:23 ق.ظ http://bayadehazrateeshgh.blogsky.com/

در وجود آدمی سبدی است به نام قلب که درونش گل زیبایی به نام عشق میروید ! اگر قدر بداند او را به اوج آسمان خواهد رساند اگر که نه ... در وادی غفلت و تاریکی خواهد افسرد روح و قلبش !

منتظرم تا ادامه این پست رو بزاری .. چند بار خوندمش ! تاثیر گذاره ! اندیشه می اندازد در سرم !!

راستی دیدی یادم رفت بگم ! " سلاااااام عزیزم "

سلام دوست نازنینم
هر چه از دل برآید بر دل نشیند. همه تلاشم اینه که موضوعاتی کار کنم که مفید باشه. حتی اگر یک نفر استفاده کنه!
ممنون از همراهیت !

هنگامه چهارشنبه 13 دی‌ماه سال 1391 ساعت 08:41 ق.ظ http://hengameharjomand.blogsky.com

من از اینجور دلها میترسم

قساوت خیلی بده خیلی بیرحمه خیلی .........

سلام دوست خوب
اینکه تشخیص بدیم در زندگی چه چیزی خوب است چه چیز بد ؟ خیلی خوبه ولی قدم مهم تر اینه که به تشخیصمون عمل کنیم .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد