بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

قساوت قلب(3)

اخلاقی


امام على علیه ‏السلام
اَعجَبُ ما فِى الانسانِ قَلبُهُ وَ لَهُ مَوارِدُ مِنَ الحِکمَةِ وَ اَضدادٌ مِن خِلافِها فَاِن سَنَحَ لَهُ الرَّجاءُ اَذَ لَّهُ الطَّمَعُ وَ اِن هاجَ بِهِ الطَّمَعُ اَهلَکَهُ الحِرصُ وَ اِن مَلَکَهُ الیَأسُ قَتَلَهُ السَفُ... فَکُلُّ تَقصیرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ کُلُّ اِفراطٍ بِهِ مُفسِدٌ؛ امام على علیه‏السلام : شگفت‏ترین عضو انسان قلب اوست و قلب مایه هایى از حکمت و ضد حکمت دارد. اگر آرزو به آن دست دهد، طمع خوارش مى گرداند و اگر طمع در آن سر برکشد، حرص نابودش مى‏کند و اگر ناامیدى بر آن مسلّط شود، اندوه، او را مى‏کُشد... هر کوتاهى برایش زیانبار است و هر زیاده‏روى برایش تباهى آفرین.

علل الشرایع،ج1، ص 109، ح 7


عوامل قساوت


قساوت قلب، نیز مانند بسیاری از رفتارهایی که از انسان سر میزند، دارای عواملی است که به برخی اشاره می گردد:


1. جهل و غفلت:

یکی از عوامل بروز قساوت قلب در انسان، جهل و غفلت است. جهل، تصویری نادرست از واقعیت، در برابر انسان ایجاد کرده و مانع نفوذ نور ایمان در قلب می شود؛ و غفلت، او را از جستجوی حقایق منحرف می سازد؛ فلذا دل انسان در مقابل نصیحت، معجزه و دلیل، سخت می گردد؛ چنانچه خداوند در خطاب به پیامبر اسلام می فرماید:

«
فَإِنَّکَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى‏ وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرِین‏»[10]

«تو نمى‏توانى صداى خود را به گوش مردگان برسانى، و نه سخنت را به گوش کران، هنگامى که روى برگردانند و دور شوند!»

در این آیه کفار، که خود را در پرده ای از جهل و غفلت فرو برده اند و دلهایشان به قدری
سخت شده که از شنیدن حقایق محرومند، مرده و کر نامیده شده اند[11]
2. اعراض از یاد خدا:

از دیگر عوامل سخت شدن قلوب، فراموشی خدا و اعراض از یاد اوست:
«الَّذِینَ کاَنَتْ أَعْیُنهُُمْ فىِ غِطَاءٍ عَن ذِکْرِى وَ کاَنُواْ لَا یَسْتَطِیعُونَ سمَْعًا»[12]

«آن کسان که دیدگانشان از یاد من در حجاب بوده و توان شنیدن نداشته‏اند.»

انسان یا از راه چشم و دیدنِ آیات الهی، به حق می
رسد؛ و یا از طریق گوش و شنیدن کلمات حکمت، موعظه، قصص و عبرتها خدا را یاد نموده و به سوی او راه مى‏یابد؛ و لکن کفار چون، راههای رسیدن به حق را در خود نابود کرده و از یاد او غفلت ورزیدند، دلهایشان سخت شده و در برابر حق نفوذ ناپذیر گردید(13)خداوند به شدت، اینها را مورد سرزنش قرار داده و می فرماید: واى بر آنها که قلبهاى سخت و نفوذناپذیرى دارند و ذکر خدا در آنها اثر نمى‏گذارد:

«
فَوَیْلٌ لِلْقاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ»[14]
3. گناه:

گناه، نشانه ی غفلت از خداوند است که، موجب سیاهى دل و ضعف ایمان شده و در صورت استمرار، بر دلها مُهر قساوت زده می شود:[15]

«
أَوَ لَمْ یَهْدِ لِلَّذینَ یَرِثُونَ الْأَرْض‏ مِن بَعدِ أهلِهَا أَنْ لَوْ نَشاءُ أَصَبْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَ نَطْبَعُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا یَسْمَعُون‏»[16]

«آیا کسانى که وارث روى زمین بعد از صاحبان آن مى‏شوند، عبرت نمى‏گیرند که اگر بخواهیم، آنها را نیز به گناهانشان هلاک مى‏کنیم، و بر دلهایشان مهر مى‏نهیم تا (صداى حق را) نشنوند؟!»

طبع قلب، به معنى بسته شدن است که موجب محدود شدن از جهت دید و درک حقایق و أنوار ملکوتی خواهد بود و این چیزی جز، قساوت قلب نیست.[17]
4. لجاجت:

انسان از روی لجاجت، چشم خود را در برابر نشانه های الهی بسته و بر جهل خود پافشاری میکند:
«ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِیَ کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً ...»[18]

«سپس دلهاى شما بعد از این واقعه سخت شد؛
همچون سنگ، یا سخت‏تر!...»

قساوت در آیه ی شریفه، اشاره به لجاجت های قوم بنى اسرائیل در جریان ذبح گاوی بود که، خدای متعال جهت روشن شدن حقیقت امر در قتل شخصی از بنى اسرائیل، دستور داده بود.[19]

این آیات بیانگر اوضاعی است که آن قوم بعد از دیدن معجزات الهی، به جای تقویت ایمان، از روی لجاجت به آنها بی توجهی کرده تا آنجا که خداوند سختی دلهای آنها را، به سنگ تشبیه نموده است.[20]
**********************************************************************
[10]. روم/52.
[11]. طیب، سید عبد الحسین؛ أطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران، انتشارات اسلام، 1378 ش، چاپ دوم، ج‏10، ص 404.

[12]. کهف/101. {13} .طباطبائی (علامه)، سیّد محمدحسین؛ تفسیر المیزان، قم، دفترانتشارت اسلامی جامعۀ مدرسین، 1417ق ، چاپ پنجم، ج‏13، ص 367.

[14]. زمر/22.

{15} أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج‏11، ص: 157 {16} أعراف/100

{17} تفسیر روشن، ج‏9، ص 77.

نظرات 7 + ارسال نظر
زیتون دوشنبه 12 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 05:30 ب.ظ http://zatun.blogsky.com/

سلام
درودخدا وملائکه الله ومردم برشما
بخاطرمطالب مفیدی که درج می کنید

سلام
تشکر از حضور و تشویق موثرتون !

maryam چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:32 ق.ظ http://o8otanazi.blogfa.com

salam khanomi.
khahesh mikonam...
khosh halam kardi ba in postet....

سلام دوست عزیز
تشکر از همراهی وحضور مثبتی که داری !

محجوبه چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 03:36 ب.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا نور
سلام بر شما

آمده ام نه از قافله ی ساکنان

منتظران

بی تابان

بل از قبیله ی آریان – آری + ان –

بهر خواندن حدیث چلچراغ آمده ام .

به روزم با سایه روشن و منتظر کوک تاملتان !


[گل]
راستی متن عالی و نورانی بود . ممنون

سلام دوست خوبم
تشکر از این متن زیبا. حتما سر می زنم.

زهرا چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:21 ب.ظ http://anywherewithu.blogsky.com/

سلام رها جان
خوبه دو روز نت نبودم،شما آپ کردین
ممنون بابت این پست های مفید

سلام زهرا جان
ممنون از این کامنت گرمی بخش !

هوای وصل جمعه 16 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:21 ق.ظ http://havaievasl.mihanblog.com

وقتی دعا میکنی

دعای تو از این جهان خارج می شود

و به جایی می رود که هیچ زمانی نیست

دعایت به قبل از پیدایش عالم می رود

دعایت به آنجا که دارند تقدیرت را می نویسند می رود

و تقدیر نویس مهربان عالم

تقدیرت را با توجه به دعایت می نویسد....[گل]

----------------

سلام خوب بزرگوار ...

خدا قوت.ممنون از حضور گرم و صمیمانتون[لبخند][گل]

" اللهم عجل لولیک الفرج "[گل]

سلام برشما
دعاهای خیر نیکان روزگار پشت وپناهتان ! موفق و پیروز باشید.

حمیدرضا )مهیار) دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 03:11 ق.ظ http://meslepari.mihanblog.com

سلام علیک خواهرم
خیلی ممنون از اینکه سر زدین اگر مایل به تبادل لینک هستین ژیام بذارین
یاعلی

مهیارق سه‌شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 03:24 ق.ظ http://meslepari.mihanblog.com

سلام علیک
ممنون از اینکه به ما سر میزنید
یاعلی

سلام وسپاس از حضور سبزتون .
موفق وموید باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد