بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

رجب ماه غلبه اسم رحمت

مناسبت ها



ماه غلبه اسم رحمت


رجب؛ ماهی که خداوند جنگ با دشمنان را نیز ممنوع فرموده است، تا برای همه انسان‌ها امن و امان باشد، تا هر کس خواست به جوار حضرت حق نزدیک شود، اسم رحمت حق به استقبال او رود و او را وارد رحمت الهی نماید و طعمِ ورود به مقام انس با حق را به قلب او بچشاند.     

خسران بزرگی است که در ماه عزیز رجب، قلب را نسبت به این ماه  متذکر نکنیم. در این ماه باید به قلب بگوییم:

ای قلب! متوجّه باش، وقتی خداوند جنگ با دشمنان خدا را در این ماه ممنوع نموده، بنگر با دوستان خود چه خواهد کرد.

ای قلب! غافل مباش، در این ماه به خطاهای تو نمی‌نگرند، مأیوس هم مباش، می‌خواهند تو را وارد بنده‌های خاص گردانند.



حدیث فرشته ی داعی


 در مورد عظمت و اهمیت ماه رجب توجه کنید به روایت مشهوری از پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در کتب روایی ما از جمله در کتاب اقبال سیّد‌بن طاووس در اعمال ماه رجب و یا در کتاب المراقبات مرحوم آیت‌‌‌الله ملکی تبریزی رحمة‌الله‌علیه[1] که به حدیث  فرشتة « داعی» مشهور است. آن روایت عبارت است از این‌که:

 خداوند ملکی در آسمان هفتم دارد که اسم آن ملک «داعی» است. چرا جایگاه این ملک آسمان هفتم است؟ چون آسمان هفتم مقام حقیقت محمّدی است یعنی این روایت بر مقام پیامبرآخرالزمان صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم منطبق است. بعد حضرت محمد صلواة‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: « فَاِذا دَخَلَ شَهرُ رَجَب، یُنادی ذلِکَ المَلَکُ کُلَّ لَیْلَةٍ مِنْهُ اِلَی الصَّباحِ » از سر شب تا صبح این مَلَک ندا می‌‌کند. – یعنی نوری از غیب هفتم عالم بر غیب جان شما ندا می‌کند- یک ارتباط پنهانیِ باطنی از اَبطن عالم که همان آسمان هفتم باشد و دیگر بالاتر از آن مرتبه‌ای نیست، ارتباطی از آن باطنی‌‌ترین حقایق، با بنیان وجود ما برقرار می‌شود. آری؛ خداوند آن ملک را مأمور کرده است که در این ماه با جان ما حرف‌هایی را بزند. خداوند به لطف و کرم خودش به ما کمک‌ کند که در این ماه آن ندا را بشنویم، آری می‌‌شود شنید. خودتان ملاحظه کنید، در شروع ماه رجب گویا حال و هوای روحی‌ شما مستعد پذیرش الطاف خاصی شده است. پس معلوم است آن ندا چون نسیمی بر جان مسلمانان می‌وزد و پیامبر اکرم صلواة‌الله‌علیه‌وآله‌ نیز این نور را می‌بینند که دارند از آن خبر می‌دهند و به ما توصیه می‌فرمایند: خود را برای پذیرش آن الطاف خاص آماده کنید.

 حتماً می‌‌ دانید که ماه رجب قبل از اسلام هم مورد توجه بوده است. حضرت نوح علیه‌‌‌‌السلام در ماه رجب کشتی‌‌شان را حرکت دادند، چون در چنین شرایطی امید بیشترین لطف را داشتند. در تاریخ داریم که خود اهل مکّه با این‌که مسلمان نبودند حرمت این ماه را حفظ می‌کردند، چون رعایت حرمت ماه رجب و استفاده کردن از الطاف خاص خداوند در این ماه در پیام سایر پیامبران سلام‌الله‌علیهم هم مطرح بوده است و اهل مکه در عین بت‌پرستی، تحت تأثیر توصیه انبیاء گذشته بوده‌اند.

این مَلک «داعی» چه می‌گوید؟ ملاحظه کنید این‌ انوار به قلب می‌‌خورد «طُوبی لِلذّاکِرینَ، طُوبی لِلطّائِعینَ» یعنی ملک می‌گوید ، خوشا به حال آنهایی که اهل ذکر حق هستند، خوشا به حال آنهایی که اهل اطاعت از حق هستند و لذا به جهت گفتار این مَلک، علاقه‌ای به ذکر خدا و کششی به‌سوی اطاعت بیشتر در شما ایجاد می‌شود. مَلک می‌‌گوید: ای ذاکران ! مطیعان ! مستغفران ! مژده، مژده، بشارت، بشارت. «یقُولُ‌اللهُ‌تَعالی: اَنَا جَلیسُ مَنْ جالَسَنی»؛ این ملک می‌گوید که خدای تعالی می‌فرماید: کسی که با من بنشیند، من با او می‌‌نشینم، من همنشین کسی هستم که با من همنشین شود. یعنی خداوند در این ماه از طریق سروش ملکِ داعی، مخلوقش را به همنشینی با خودش دعوت می‌کند و برمی‌انگیزاند. و حتماً می‌‌دانید با ذکر و یاد خدا ورعایت دقیق حرام و حلال حضرت حق است که ما یاد خدا می‌‌کنیم و این‌ها وسیله‌ای است که آدم زمینه‌ای فراهم کند تا با خدا بنشیند. خداوند خبری را در این ماهِ خاص به طالبان انس با حق می‌دهد که بنده می‌تواند همنشینی خاص الهی را در این ماه برای خود تهیه ببینید و به واقع لطفی از این بالاتر نیست، گفت:

این‌ که‌ ‌بینی ‌مرده ‌و افسرده‌ای            زان ‌بُوَد که ‌ترک ‌سَروَر کرده‌ای

می‌خواهند در این ماه راه انس با حقّ را برای ما باز کنند. دیده‌اید بعضی مواقع از بودن‌ خودتان خسته شده‌اید، دائماً حوصله‌تان سر می‌رود؟! این به جهت قطع ارتباط باطنی قلب است با حق، حالا اگر انس با حق وارد زندگی و جان‌تان شد و خداوند جلیس شما شود، حوصلة سررفتن برایتان معنی نمی‌دهد. چرا که:

هر که در خانه‌اش صنم دارد           گر نیاید برون چه غم دارد

 

اتحاد حکم عبد با رب


ادامة سخن حضرت حق این است:

   « وَ مُطیعُ مَنْ اَطاعَنی »؛ الله اکبر! خیلی عجیب است، خداوند می‌فرماید: در این ماه بدانید که من اطاعت می‌کنم از کسی که از من پیروی کند. ببینید مشکل چقدر عجیب حل می‌‌شود. مگر ما گاهی نمی‌‌خواهیم از شرّ یک مشکل یا از یک فساد اخلاقی و از وسوسه‌‌‌های آزاردهنده، راحت شویم؟ می‌فرماید: این ماه آن زمانی است که اگر یاد مرا در قلبت زنده کنی و از من اطاعت کنی، آن وقت هر چه بخواهی، من از تو اطاعت می‌کنم و هر چه بخواهی به تو می‌‌دهم. یعنی از دریچة رجبی شدن، می‌‌شود حوائجی را که خداوند حاضر و مایل است به ما بدهد، به ما بدهد. یعنی بندة رجبی، بنده‌ای است که می‌تواند کاری کند که حکم خدا با حکم خود آن بنده متّحد شود.

خداوند سخت عاشق بنده‌ خودش است و به دنبال آن است که بنده‌اش از او چیزی بخواهد تا درخواست آن بنده را اجابت کند. حالا در ماه رجب این محبّت و عشق به بند‌گانش به اوج خود می‌رسد و لذا خودش در دهان بنده‌اش می‌گذارد که من مطیع کسی هستم که از من اطاعت کند، پس بنده عزیز من! یک قدم در راه بندگی من بردار، و بعد شروع کن از من چیز خواستن، من مطیع درخواست‌های تو هستم. این سفره به صورت خاصّ آن در ماه رجب گسترده شده است و لذا باید هنر استفاده کردنش را به دست آورد.


http://lebaseshokr.mihanblog.com