بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

نامه دردمندانه حجت الاسلام قرائتی درباره مهجوریت قرآن/ ناله هدهدی نزد سلیمان‌ها

مناسبت ها






در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه بهار قرآن از سوی مفسر قرآن و رئیس ستاد اقامه نماز حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، نامه سوزمندانه و در خور تأملی به فرهنگیان قرآنی جامعه به ویژه مبلغین و دلسوزان قرآن نوشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، متن نامه به شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ناله
آیا می‌دانید...
خدمت سروران گرامی
سلام علیکم

طبق معمول هر سال همین که به ماه رمضان نزدیک می شویم دقایقی از وقت شما را راجع به مهمترین مسئله می گیرم و از اینکه کار قرآن به جایی رسیده که باید مثل من این حرفها را بزند (که از دهانم بزرگتر است) شرمنده‌ام.


1. آیا می‌دانید که در همه مساجد در شب قدر دعای شریف جوشن کبیر و عزاداری و مراسم قرآن سر گرفتن بحمدالله برگزار می شود اما چرا در شب قدر که شب نزول قرآن است تفسیر رنگی ندارد؟


2. آیا می‌دانید سرگرم شدن به چاپ و صوت و تجوید و ظاهر قرآن بیش از توجه به محتوای قرآن است؟


3. آیا می دانید به ما دستور داده اند که هر گاه فتنه های زیاد مانند پاره هایی از شب تار به شما روی آورد به قرآن پناه ببرید؟ (فَإِذَا الْتَبَسَتْ‏ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّع)‏


4. آیا می دانید بعضی به اسم این که دین از سیاست جداست به صدها آیه سیاسی بی توجهی می‌کنند؟


5. آیا می دانید آن مقدار که در متون آموزش و پرورش و دانشگاه کلمات عربی را تزریق می کنند کارساز نیست و فارغ التحصیلان ما نمی توانند اکثرا یک صفحه قرآن را بی غلط بخوانند؟


6. آیا می دانید بعضی به خیال اینکه قرآن از فهم بشر بالاتر است و فهم آن مخصوص اهل بیت است از تدبر در آن می ترسند، با اینکه خداوند دستور به تدبر داده است و در حدیث می خوانیم: من زعم ان کتاب الله مبهم فقد هلک و اهلک راستی اگر قرآن را نمی‌توان فهمید پس چگونه به ما دستور داده اند روایات را بر قرآن عرضه کنیم و اگر ضد آن بود آن روایات را به دیوار بزنیم؟

 

 

7. آیا می دانید مهجوریت قرآن غافلانه نیست زیرا در قرآن می خوانیم در روز قیامت پیامبر(ص) می فرماید: پروردگارا قوم من قرآن را مهجور گرفتند و نمی فرماید قرآن نزد قوم من مهجور بود و مهجور گرفتن با توجه و عمد است؟ وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً


8. آیا می دانید آیه وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً چه معنایی دارد:
الف: در پر خطر ترین دادگاه یعنی روز قیامت
ب: نزد عالی ترین قاضی یعنی خداوند
ج: از محبوبترین و بالاترین مقام هستی یعنی پیامبر(ص)
د: شکایت توسط کسی است که مظهر رحمه للعالمین است.
ه: شکایت پدر از فرزند است انا و علی ابوا هذه الامه
و: شکایت حتمی است چون با فعل ماضی آمده است. (وَ قالَ الرَّسُولُ)
ز: شکایت با استمداد از کلمه یا رب است.
ح: شکایت از کسی است که امید شفاعت از او داریم. ویل لمن کان شفعاء ه خصماءه؟


9. آیا می دانید بعضی ها نمی توانند قرآن بخوانند؟
بعضی به غلط می خوانند.
بعضی که می توانند درست بخوانند نمی خوانند.
و بعضی که می خوانند تدبر نمی کنند.
و بعضی به آن عمل نمی کنند.
و بعضی قرآن را محور کار خود نمی دانند و در درسها و سخنرانی ها و نوشته به قرآن اولویت نمی دهند.
و بعضی قرآن را تنها برای مهریه عروس، بالای سر مسافر، سوگند یاد کردن، کتاب استخاره و امثال آن می خواهند.


10. آیا می دانید مثال ما مثال بیماری است که بجای مصرف دارو مشغول چیدن و تنظیم انواع قرص هاست؟


11. آیا می دانید مثال ما مثال مهمانی است که به جای گوش دادن به سخنان صاحبخانه به نقش و نگار در و پنجره توجه می‌کند؟


12. آیا می دانید گروهی به جای تدبر در قرآن و پیام و الهام گرفتن از آن و عمل به آن به سراغ حواشی آن می روند و بیشتر عمر خود را صرف مباحث علوم قرآن مانند محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، تاویل، شان نزول، تاریخ کتابت، تاریخ ترجمه، تاریخ تفسیر، طبقات مفسرین، تفاوت کتب تفسیری و امثال این بحث ها می کنند؟ (البته بعضی از این بحث ها نظیر بحث اعجاز و بحث سلامت از تحریف ضروری است اما صرف بیشتر عمر به این علوم مانند کسی است که به جای شنا در استخر، دور استخر می دود؟)


13. آیا می دانید بعضی بجای بیان روح قرآن آنقدر به نقل اقوال می پردازند که خود قرآن در آن اقوال گم می شود و بعضی آنقدر احتمالات متعددی را مطرح می کنند که حتی محکمات قرآن، متشابه می شود؟


14.بعضی وارد گود عرفان، بعضی وارد تحقیق مفصل روی لغات، بعضی در مقام نقل شان نزول های متعدد و بعضی قرآن را به دون توجه به روایات معتبر رسیده از اهل بیت(ع) تفسیر می کنند؟ در حالی که خود قرآن به ما می فرماید: وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا یعنی سخنان پیامبر(ص) را که خود مستقیما فرموده و یا به اهل بیت ارجاع داده باید بگیریم و در روایات متواتر می خوانیم بین قرآن و اهل بیت هرگز جدایی نیست و اگر به هر دو تکیه کنید هرگز گمراه نمی شوید؟


15. آیا می دانید در بسیاری از سخنرانی ها سهم تاریخ، تحلیل سیاسی، شعر و خواب و خطابه و روضه و امثال آن داده می شود ولی سهم قرآن داده نمی شود با اینکه خداوند به پیامبر(ص) می فرماید سخنرانی تو باید درباره بیان قرآن باشد لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِم‏ ؟


16. آیا می دانید هزاران پایان نامه در علوم قرآن نوشته می شود ولی این پایان نامه ها در دانشگاه ها بایگانی و جامعه از آن خیری نمی بیند؟


17. آیا می دانید در دانشگاه های قرآن و حدیث سرفصل‌های علوم قرآن کاربردی نیست و نیازسنجی نشده است؟


18. آیا می دانید تلاوت زیبا در مواردی به هنرنمایی تبدیل شده است؟


19. آیا می دانید در آموزش صرف و نحو از آیات قرآن و روایات کمتر استفاده می شود؟


20. آیا می دانید فیلم های کوتاهی با مضامین قرآنی نایاب است؟


21. آیا می دانید تفسیر ساده برای نوجوانان نایاب است؟


22. آیا می دانید بیان صحیح از قصه های قرآن برای نوجوانان نایاب است؟


23. آیا می دانید موقوفات برای قرآن کمیاب است؟


24. آیا می دانید نذر تلاوت قرآن نایاب است؟


25. آیا می دانید توجه به قرآن در نام شبی با قرآن مطرح می شود؟ آیا درست است که بگوییم شبی با اکسیژن و یا شبی با سلامتی؟


26. آیا می دانید در بسیاری از حوزه ها و نزد بسیاری از مدرسین تدبر در قرآن درس جنبی است نه اصلی؟


27. آیا می دانید توجه به کتاب مخلوق بیش از کتاب خالق است؟


28. آیا می دانید که به آیه خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ عمل نکرده ایم؟


29. آیا می دانید اگر کتاب آسمانی را به پا نداریم خداوند لقب پوچی به ما داده است؟ قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ حَتَّى تُقیمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُم‏


30. آیا می دانید کلمه اقامه در قرآن در چهار جا به کار رفته است:
أَقیمُوا الدِّین‏
أَقیمُوا الْوَزْنَ
أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِم.‏ 31. آیا می دانید اگر ما کتاب آسمانی را بپا داریم وضع اقتصادی ما بسیار خوب می شود؟ وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِم


32. آیا می دانید باید تلاوت هر آیه ای ایمان ما را زیاد کند؟ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً


33. آیا می دانید تلاوت قرآن باید دل ما را بلرزاند؟ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُم‏


34. آیا می دانید گروهی از جن همین که برای اولین بار صدای قرآن را شنیدند ایمان آوردند (یَهْدی إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ) و دیگران را به پیروی از آن دعوت کردند (یا قَوْمَنا أَجیبُوا داعِیَ اللَّهِ) ولی ما این همه قرآن شنیدیم، نه دلی تکان و نه ایمانی زیاد و نه اشکی جاری و نه رشدی اضافه و نه تبلیغی صورت گرفت؟


35. آیا می دانید قرآن ذکر است إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْر و اعراض از آن زندگی نکبتی را به بار می آورد (وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکا)


36.آیا می دانید در قیامت بعضی شفاعت ها برای بعضی مفید نیست؟ فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعینَ ولی شفاعت قرآن حتما کارساز است. شافع مشفع


37. آیا می دانید قرآن کشتی بی سوراخ است؟ إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون ‏ ولی در نقل تاریخ، احتمال دروغ است و در روایات نیز روایات جعلی زیاد است؟


38. آیا می دانید قرآن مثل دریا است که هر کسی از آن بهره ای دارد. بعضی با نگاه، بعضی با شنا، بعضی با قایق رانی، و بعضی با غواصی. قرآن نیز این گونه است که:کِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْیَاءَ عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِیَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِیَاءِ.


39. آیا می دانید عجایب قرآن قابل شمارش نیست؟ امیرالمومنین فرمود: لَا تُحْصَى‏ عَجَائِبُه‏


40.آیا می دانید عجایب قرآن کهنه شدنی نیست؟ لَا تَفْنَى‏ عَجَائِبُهُ‏


41. آیا می دانید بزرگانی مانند ملاصدرا و فیض کاشانی و امام خمینی و بسیاری دیگر اقرار کرده‌اند که چرا بیشتر عمر خود را صرف قرآن نکرده‌اند؟


42. آیا می‌دانید علمای ربانی، علمای قرآنی هستند کُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِما کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتابَ وَ بِما کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ


43. آیا می‌دانید قرآن نور است و کسی که خودش نور ندارد نمی تواند مردم را از ظلمات به نور دعوت کند؟


44. آیا می دانید که عظمت ماه مبارک رمضان به روزه نیست بلکه به نزول قرآن است: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآن‏ و نفرمود: شهر رمضان الذی کتب فیه الصیام


45. آیا می‌دانید در نمایشگاه کتاب توجه مردم به کتب تفسیری زیاد شده است؟


46. آیا می‌دانید عزیزانی که مسیر سخنرانی‌های خود را به سمت قرآن سوق داده اند مخاطبین کمی و کیفی بیشتری دارند؟


47. آیا می دانید اینکه پیامبر (ص) فرمود هرگز نباید بین قرآن واهل بیت جدایی باشد بنابراین سزاوار است در کنار هر جلسه عزاداری یک جلسه قرآن هم باشد؟


48. آیا می دانید که امام رضا (ع) فرمود نماز بر مردم واجب شد تا قرآن از مهجوریت بیرون آید؟ عَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ‏ أُمِرَ النَّاسُ بِالْقِرَاءَةِ فِی الصَّلَاةِ لِئَلَّا یَکُونَ الْقُرْآنُ مَهْجُوراً مُضَیَّعا


سروران گرامی باید به پا خیزیم و اگر غفلت یا تقصیر و قصوری بوده از خداوند عذر خواهی کنیم و از امروز قرآن را جدی بگیریم؟ خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ

نکاتی به نظر می رسد که بیان می‌کنم عزم و تصمیم با شما. ولی بدانیم اگر عزم نداشته باشیم مثل پدر خود حضرت آدم قابل توبیخیم که قرآن می‌فرماید: َ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْما
همه به پا خیزیم و برای خدا و شادی دل پیامبر(ص) و چشیدن مزه قرآن و چشاندن آن مزه به دیگران یک نهضتی ایجاد کنیم مثلا:
1. کسانی که توان تدریس تفسیر دارند تفسیر را وارد حوزه درسی خود نمایند. یعنی برنامه ریزی حوزه جوری باشد که هر طلبه حداقل در هر سال با یک جزء تفسیر آشنا شود.


2. اهل منبر نیمی از سخنرانی خود را به بیان آیات قرآن اختصاص دهند.


3. در همه روزنامه ها و مجلات ستونی برای فهم گوشه ای از آیات قرآن اختصاص یابد.


4. صدا و سیما از قصه ها و آیات کوتاه با هنر و نمایش و یا از مثال های قرآن با امکانات هنری خود بهره گیرد.


5. آموزش پرورش و دانشگاه تفسیر آیاتی را که هر روز با آن سر و کار داریم در متون کتاب درسی تزریق کنند.


6. موضوعاتی که برای همه مردم مورد نیاز است از قرآن استخراج شود.


7. اگر از تاریخ می گوییم حوادث تاریخی قرآن را در اولویت قرار دهیم.


8. اگر از اخلاق می گوییم آیات اخلاقی قرآن را مطرح کنیم.


9. اگر مثالی می زنیم یا تشبیه به کار می بریم قرآن را فراموش نکنیم.


10. اگر فضایل امیرالمومنین (ع) را می گوییم آیاتی که در شان آن بزرگوار است در اولویت قرار دهیم.


11. اگر از حضرت مهدی (ع) و حکومت ایشان سخن می گوییم از منابعی که قرآن و مهدویت را بررسی کرده اند استفاده نماییم؟


12. در عزل و نصب ها، قهر و صلح ها، ارتباط و ترک روابط، انتخاب همسر، آیین همسرداری، انتخاب شغل، عبادات و سیاست، خطوط کلی اقتصاد، حقوق، مدیریت و هر رشته دیگر اول بسراغ قرآن برویم بعد نهج البلاغه و روایات معتبر، بعد سیره اهل بیت (ع) و در پایان از تجربه های تاریخی بزرگان استفاده کنیم. این آرزو آغازی است که می توان از ماه رجب و شعبان و رمضان کمک گرفت زیرا ماشین هایی که هوا گرفته در سرازیری ها روشن می شود و سرازیری عبادات و قرآن ماه رمضان است.

در پایان، این ناله ی هدهدی بود نزد سلیمان ها که اگر سلیمان ها توجه فرمایند بالقیس های دنیا به اسلام رو خواهند آورد ولی اگر بگویند این هدهد پرنده کوچکی است و حرف او الزام آور نیست حرکتی صورت نخواهد گرفت.
و الامر الیکم
و السلام

......................................................

1. کافی، ج2، ص 599.
2. محاسن، ج 1، ص 421 .
3. فرقان، 30.
4. حشر،7.
5. مریم، 12.
6. مائده، 68.
7. شوری، 13.
8. رحمن، 9.
9. بقره،43.
10. مائده،66.
11. مائده،66.
12. انفال،2.
13. انفال،2.
14. جن، 2.
15. احقاف، 31.
16. حجر، 9.
17 طه، 124.
18 مدثر، 48.
19. حجر، 9.
20. عوالی الئالی ج 4 ص 105.
21. کافی، ج 2، ص 599.
22. بحارالانوار، ج 2، ص 284.
23. آل عمران، 79.
24. بقره، 185.
25. من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص 310.
26. مریم، 12.
27. طه، 115.

نظرات 21 + ارسال نظر
رها... جمعه 14 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 03:49 ب.ظ http://rahaiydonya.blogfa.com

سلام
اگر واقعا منتظرالمهدی هستید،من به طرحی در یکی از وبلاگ ها برای ماه مبارک برخوردم،اگه منتظرین، یک سری به انجا بزنید و هرچند نفری رو که میتونید معرفی کنید
ممنون از لطفتون

http://azmadre3tadaneshgah.blogfa.com

http://linx.blogfa.com/

معمار جمعه 14 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 06:49 ب.ظ http://darodivar.blogsky.com

سلام.

چه عجب یکی از خواب برخواست!

یاد تکیه کلام قرآنی افتادم که در جواب آیا می دانید ها می گزارم

افلاتعقلون

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

آیا مردم را به نیکى فرمان مى‏دهید و خود را فراموش مى‏کنید با اینکه شما کتاب [خدا] را مى‏خوانید آیا [هیچ] نمى‏اندیشید


قُل لَّوْ شَاء اللّهُ مَا تَلَوْتُهُ عَلَیْکُمْ وَلاَ أَدْرَاکُم بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِیکُمْ عُمُرًا مِّن قَبْلِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ
بگو اگر خدا مى‏خواست آن را بر شما نمى‏خواندم و [خدا] شما را بدان آگاه نمى‏گردانید قطعا پیش از [آوردن] آن روزگارى در میان شما به سر برده‏ام آیا فکر نمى‏کنید

پس کیست‏ ستمکارتر از آن کس که دروغى بر خداى بندد یا آیات او را تکذیب کند به راستى مجرمان رستگار نمى‏شوند
و به جاى خدا چیزهایى را مى‏پرستند که نه به آنان زیان مى‏رساند و نه به آنان سود مى‏دهد و مى‏گویند اینها نزد خدا شفاعتگران ما هستند بگو آیا خدا را به چیزى که در آسمانها و در زمین نمى‏داند آگاه مى‏گردانید او پاک و برتر است از آنچه [با وى] شریک مى‏سازند



فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُواْ الْکِتَابَ یَأْخُذُونَ عَرَضَ هَذَا الأدْنَى وَیَقُولُونَ سَیُغْفَرُ لَنَا وَإِن یَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِّثْلُهُ یَأْخُذُوهُ أَلَمْ یُؤْخَذْ عَلَیْهِم مِّیثَاقُ الْکِتَابِ أَن لاَّ یِقُولُواْ عَلَى اللّهِ إِلاَّ الْحَقَّ وَدَرَسُواْ مَا فِیهِ وَالدَّارُ الآخِرَةُ خَیْرٌ لِّلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ

آنگاه بعد از آنان جانشینانى وارث کتاب [آسمانى] شدند که متاع این دنیاى پست را مى‏گیرند و مى‏گویند بخشیده خواهیم شد و اگر متاعى مانند آن به ایشان برسد [باز] آن را مى‏ستانند آیا از آنان پیمان کتاب [آسمانى] گرفته نشده که جز به حق نسبت به خدا سخن نگویند با اینکه آنچه را که در آن [کتاب] است آموخته‏اند و سراى آخرت براى کسانى که پروا پیشه مى‏کنند بهتر است آیا باز تعقل نمى‏کنید


ولی واقعا چرا به روایات بیش از آیات توجه میشه؟!

این [کیفر] از آن روى براى شماست که چون خدا به تنهایى خوانده مى‏شد کفر مى‏ورزیدید و چون به او شرک آورده مى‏شد آن را باور مى‏کردید پس [امروز] فرمان از آن خداى والاى بزرگ است

سلام
تشکر از آیات زیبایی که نوشتید.پیام (افلا تعقلون ) برای ما این است که کمی اندیشه کنیم راجع به جایگاه قرآن و اهل بیت در زندگیمان که به نظرم هردو در جامعه ما مهجور ومتروک هستند .
و هر دو در زندگی ما جنبه نمایشی و دکوری دارند . و بخاطر عرف جامعه و از روی عادت به آنها مراجعه می کنیم و اگر حرفی هم از قرآن وحدیث گوش می کنیم قسمتی است که با منافعمان سازگار باشد وگرنه خودمان را به آن راه می زنیم. (صم بکم عمی فهم لا یبصرون)
نکته آخر اینکه قرآن و روایت طبق حدیث ثقلین دو یادگار پیامبر (ص) برای ما هستند که به هرکدام بی توجه باشیم یکی از بال های پروازمان را از دست دادیم و سقوطمان حتمی است . همان طور که خوارج با اینکه اثر سجده بر پیشانی و نماز شب وقرآن را خیلی می خواندند ولی امام علی (ع) را به شهادت رساندند چون باطن قران
ولایت است وآنها ولی خدا را نشناختند یا داستان کربلا یا ادامه آن که جریان وهابیت در زمان ما است . این ها همه مسلمانند و بسیار بیشتر از ما قرآن می خوانند ! از آن طرف ولایت بدون عمل وتدبر در قرآن هم غلط است.

مجنون الحسین جمعه 14 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 07:12 ب.ظ http://www.hamedmansursamaii.blogfa.com

سلام.اعتماد من به خدا مانند کودکی است که وقتی او را به بالا می اندازند میداند که اورا میگیرند و نمیگزارند زمین بخورد.با مطلب طراحی بسیار شگفت انگیز قرآن بر اثاث ریاضی.به روز هستم ممنونن میشم یه سر بزنید.

گل دختر شنبه 15 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:45 ق.ظ http://tobagalkhoda.blogfa .com

سلامتی همه ی آدمهایی که تنها هستن اما ته دلشون همیشه میگن بازم عیب نداره خدا رو که داریم.

باور ایرانی شنبه 15 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 02:59 ب.ظ http://bavarirani.blogfa,com

وفای اشک را نازم ، که در شب های تنهایی،
گشاید بغض هایی را که پنهان در گلو دارم...

سلام دوست خوبم
ممنون از حضورت و ممنون از کامنت زیبات

گل دختر شنبه 15 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 03:29 ب.ظ http://tobagalkhoda.blogfa .com

حسرت یک چیز به دلم مانده است
ان هم نمازیست که قسمتم شود
بدون یادی از دنیا، پر از یاد خدا
دلم به دو رکعتش هم راضیست ...!

مجنون الحسین شنبه 15 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 03:36 ب.ظ http://www.hamedmansursamaii.blogfa.com

سلام.ممنونم از شما و ازاینکه به وب بنده سر زدید شما با نام بهار بی خزان با افتخار لینک شدید.اگر لایق دونستید من رو هم لینک کنید ممنون میشم.

سکوت شنبه 15 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 08:22 ب.ظ http://www.sokoot1391.blogfa.com//

خدایا دنیایی که تو آفریدی خیلی زیبابود

و دنیایی که ما ساخته ایم خیلی زشت...

بیا خود بر جهان خود مدیریت کن...

التماس دعا .

یا علی .

بشارت شنبه 15 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 08:22 ب.ظ http:// besharat-info.blogfa.com

باعرض سلام خدمت شما دوست عزیز:
سایت شما مورد بازدید بنده قرار گرفت و مطالب بسیار عالی بود و جذاب امیدوارم همیشه موفق باشید.لذا از شما درخواست می شود از سایت بشارت هم دیدن فرمایید و نظرات خود را به ما انتقال دهید.
Besharat-info.blogfa.com
باتشکر-بشارت

ترمه شنبه 15 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:17 ب.ظ http://boghcheterme.persianblog.ir

کاشــــــــکی آینه‌ای بود درون‌بین که در او خـــــــویـــــــــــش را مـــی‌دیـــــــــــدیم... آنچه پنهان بود از آینه‌ها می‌دیدیم... می‌شدیم آگه از آن نیروی پاکیزه نهاد... که به ما زیستن آموزد و جاوید شدن... پیک پیــــــــــــروزی و امید شدن... شاد بـــــــــودن هنر است شاد کردن، هنری والاتر.
.
.
مطلب پر محتوا و بجایی بود...ممنون

.
برشما هم این ماه عزیز مبارک...التماس دعا

ترمه یکشنبه 16 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:36 ق.ظ http://boghcheterme.persianblog.ir

پدر روزنامه می خواند...

اما پسر کوچک، مزاحمش می شد...

.
.
سلام...به روزم...

تخریبچی جامانده یکشنبه 16 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 10:22 ق.ظ http://meydanmin.blogfa.com/

به مفقودانی که چون بی بی سلام الله علیها همیشه غریب هستند
تو را جستیم و نا انجام هستی
غریبی در دلِ ایام هستی
به اعماق بقیع کرخه رفتی
توهمچون مادرت گمنام هستی !

سلام:[گل]

ممنون..............[گل]

دعا می کنم که هیچگاه چشمهای زیبای تو را
در انحصار قطره های اشک نبینم
دعا می کنم که لبانت را فقط در غنچه های لبخند ببینم
دعا می کنم دستانت که وسعت آسمان و پاکی دریا و بوی بهار را دارد
همیشه از حرارت عشق گرم باشد
من برایت دعا می کنم که گل های وجود نازنینت هیچگاه پژمرده نشوند
برای شاپرک های باغچه ی خانه ات دعا می کنم
که بال هایشان هرگز محتاج مرهم نباشند
من برای خورشید آسمان زندگیت دعا می کنم که هیچگاه غروب نکند.

التماس دعای فرج.[گل]

بصیرت دوشنبه 17 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 10:40 ق.ظ http://www.basijbabasirat.blogfa.com

مارا به دعا کاش نسازند فراموش

رندان سحرخیز که صاحب نفسانند . . .

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بر شما مبارک

دختری از جنس نور دوشنبه 17 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 05:08 ب.ظ http://morvaridehejab10.blogfa.com

من

♥خــدایی♥دارم

که در این نزدیکی ست...

مهربان.. خوب.. قشنگ..

چهره اش نورانی ست...


گاهگاهی سخنی میگوید با دل کوچک من...

ساده تر از سخنِ ساده من...

او مرا میفهمد.او مرا میخواند...

نام او ذکر من است در غم و در شادی..

چون به غم می نگرم، آن زمان میخندم؛

که خــدا یار من است ، که خــدا یاد من است....

او♥ خــدایـی ست ♥که مرا مــیــخــواهــد....

زیتون دوشنبه 17 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 06:39 ب.ظ http://zatun.blogsky.com


درودبرشما بااین انتخاب خوبتان

رها... دوشنبه 17 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 09:30 ب.ظ http://rahaiydonya.blogfa.com

کاش در این رمضان لایق دیدار شوم
سحری با نظر لطف تو بیدار شوم
کاش منت بگذاری به سرم مهدی جان
تا که همسفره تو لحظه دیدار شوم.

مشق مهر سه‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 09:05 ق.ظ http://mashghemehr.blogfa.com/

سلام و عرض ادب[گل]

در خلوت شب ز حــق صـدا می آید

از عطر سحر بوی خدا می آید

با گوش دگر شنو به غوغای سکوت

کز مرغ شب ، آواز دعا می آید

فرا رسیدن ماه بندگی خدامبارک[گل]

علی(معلم عشق) سه‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 09:34 ق.ظ http://ashiane313.blogfa.com

سلام
وقت بخیر


فرا رسیدن ماه رمضان را به شما تبریک عرض میکنم


کاش در این رمضون لایق دیدار شویم

سحری با نظر لطف تو بیدار شویم

کاش منت گذاری به سرم مهدی جان

تا که همسفر تو لحظه افطار شویم

سکوت سه‌شنبه 18 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 10:21 ق.ظ http://www.sokoot1391.blogfa.com//

عطر خوشبوی رمضان از پنجره ملکوتی شعبان،گوارای وجود پاکتان باد!
می شود این رمضان،موعد فردا باشد؟
آخرین ماه صیام غم مولا باشد؟
می شود در شب قدرش به جهان مژده دهند
که همین سال،ظهور گل زهرا باشد؟...
ماه زیباو دلنواز وملکوتی خدا،ماه پاکی و عبودیت و نیایش،ماه افتتاح و ابوحمزه وسحر،ماه قرآن و دعاو قدر،با شبی برتر از هزار ماه وسراسر رحمت و مغفرت،ترنم سبوح قدوس در سرسرای لحظه هایش،گوشنواز آشتایان قدسیانشِ،بر صاحب قدر و زمان ،مولای شعبان و رمضان،امیرعدالت گستر جهان،
و همه پویندگان تقوی در ضیافت نور و صیام و قرآن،مبارک باد!

نقطه ی رهایی دوشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 05:07 ب.ظ http://noghteyerahayi.blogfa.com

تشنه ام این رمضان تشنه تر از هر رمضانی
شب قدر آمده تا قدر دل خویش بدانی
لیلة القدرعزیزی است بیا دل بتکانیم
سهم ماچیست از این روز
همین خانه تکانی

سلام دوست خوبم
بروزم...خوشحال میشم سر بزنید

التماس دعا...[گل][گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد