بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

آثار و برکات نماز اول وقت

مذهبی




1- برآورده شدن خواسته ها


حضرت عبدالعظیم حسنی از امام حسن عسکری(ع) روایت می کند که فرمودند: "خداوند متعال با حضرت موسی تکلم کرد، حضرت موسی فرمود:خدای من. کسی که نمازها را در وقتش به جای آورد چه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود:حاجت و درخواستش را به او عطا می کنم و بهشتم را برایش مباح می گردانم."1 حضرت حجةالاسلام والمسلمین هاشمی نژاد فرمودند: پیرمردی مسن، ماه مبارک رمضان به مسجد لاله زار می آمد. خیلی آدم موفقی بود، همیشه قبل از اذان داخل مسجد بود. به او گفتم: حاج آقا. شما خیلی موفقید، من هر روز که به مسجد می آیم می بینم شما زودتر از ما آمده اید جا بگیرید، او گفت: نه آقا، من هرچه دارم از نماز اول وقت دارم و بعد گفت: من در نوجوانی به مشهد رفتم.

مرحوم حاج شیخ حسن علی نخودکی را پیدا کردم و گفتم: من سه حاجت مهم دارم، دلم می خواهد هر سه تا را خدا در جوانی به من بدهد، یک چیزی یادم بدهید؟ ایشان فرمودند: چی می خواهی؟ گفتم: یکی دلم می خواهد در جوانی به حج مشرف شوم، چون حج در جوانی لذت دیگری دارد. فرمودند: نماز اول وقت به جماعت بخوان. گفتم: دومین حاجتم این است که دلم می خواهد یک همسر خوب خدا به من عنایت کند. فرمودند: نماز اول وقت به جماعت بخوان. و حاجت سومم این است که خدا یک کسب آبرومندی به من عنایت فرماید.

فرمودند:نماز اول وقت به جماعت بخوان. این عملی را که ایشان فرمودند من شروع کردم و در فاصله سه سال هم به حج مشرف شدم، هم زن مؤمنه و صالحه خدا به من داد و هم کسب با آبرو به من عنایت کرد.2

 

2- برطرف شدن گرفتاری و ناراحتی:

پیامبر اکرم(ص) فرمودند:"بنده ای نیست که به وقت های نماز و جاهای خورشید اهمیت بدهد، مگر این که من سه چیز را برای او ضمانت می کنم: برطرف شدن گرفتاری ها و ناراحتی ها، آسایش و خوشی به هنگام مردن و نجات از آتش."3

  

 

3 - ورود به بهشت و دوری از جهنم:

امام محمد باقر(ع) می فرمایند:"هر کس نماز واجب را در حالی که عارف به حق آن است در وقتش بخواند، به گونه ای که چیزی دیگر را بر آن ترجیح ندهد، خداوند برای وی برائت از جهنم می نویسد که او را عذاب نکند، و کسی که درغیر وقتش به جا آورد در حالی که چیزی دیگر را بر آن ترجیح دهد، خداوند می تواند او را ببخشد یا عذابش کند.4

 

4- در امان بودن از بلاهای آسمانی:

قطب راوندی گوید: پیامبر خدا(ص) فرمود:هنگامی که خداوند از آسمان آفتی بفرستد، سه گروه از آن، در امان می مانند: حاملان قرآن، رعایت کنندگان خورشید یعنی کسانی که وقت های نماز را محافظت می کنند و کسانی که مساجد را آباد می نمایند."5

هر کس نماز واجب را در حالی که عارف به حق آن است در وقتش بخواند، به گونه ای که چیزی دیگر را بر آن ترجیح ندهد، خداوند برای وی برائت از جهنم می نویسد که او را عذاب نکند، و کسی که درغیر وقتش به جا آورد در حالی که چیزی دیگر را بر آن ترجیح دهد، خداوند می تواند او را ببخشد یا عذابش کند.

5- خشنودی خداوند:

امام صادق(ع) می فرمایند: اول وقت، خشنودی خداست و آخر آن، عفو خداست، و عفو نمی باشد مگر از جهت گناه."6  و در مقابل، تأخیر نماز موجب خشم خداست چرا که پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند: "نماز را با وضوی کامل و شاداب در وقتش به جای آور که تأخیر انداختن نماز بدون جهت، باعث غضب پروردگار است."7

 

6- استجابت دعا و بالا رفتن اعمال:


در حدیث است که به هنگام ظهر درهای آسمان گشوده می شود و درهای بهشت باز می گردد و دعا مستجاب می شود ؛پس خوشا به حال کسی که در آن هنگام برای او عمل صالحی بالا رود.8 در حدیثی دیگر از حضرت صادق(ع) آمده است که فرمودند:"... بهترین ساعت های شب و روز، وقت های نماز است." سپس فرمودند:"چون ظهر می شود درهای آسمان گشوده شده و بادها می وزند و خداوند به خلق خود نگاه می کند. هر آینه من بسیار دوست دارم که در آن هنگام، عمل صالحی برای من بالا رود." آنگاه فرمودند:" برشما باد به دعا کردن بعد از نمازها، چرا که آن مستجاب می شود."9

 

7- دوری شیطان و تلقین شهادتین:


پیامبر اکرم(ص) فرمودند:"شیطان تازمانی که مؤمن بر نمازهای پنج گانه در وقت آن محافظت کند، پیوسته از او در هراس است؛ پس چون آنها را ضایع نمود بر وی جرأت پیدا کرده و را در گناهان بزرگ می اندازد."10 امام صادق(ع) می فرمایند:"ملک الموت در هنگام مردن، شیطان را از محافظ بر نماز دور می کند و شهادت به یگانگی خدا و نبوت پیامبرش را در آن هنگامه بزرگ به او تلقین می نماید."11 زیاد شدن عمر، مال و اولاد صالح در دنیا،در امان بودن از ترس و هول مرگ در موقع مردن،آسان شدن سؤال نکیر و منکر در قبر، توسعه یافتن قبر، نورانی شدن چهره، دادن نامه عمل به دست راست و آسان گرفتن حساب در محشر، رضایت خداوند، سلام دادن خدا به او و نگاه کردن از روی رحمت به او در هنگام عبور از صراط 12 و... از دیگر آثار و برکات نماز اول وقت است که در روایات به آن اشاره شده است.

حجةالاسلام انصاری می گوید: امام(ره) در روزهای آخر عمرشان می خواستند بخوابند؛ به من فرمودند اگر خوابیدم، اول وقت نماز صدایم بزن، گفتم چشم. دیدم اول وقت شد و امام(ره) خوابیده اند، حیفم آمد صدایشان بزنم؛ عمل جراحی، سرم به دست، گفتم صدایشان نزنم بهتر است.

چنددقیقه ای از اذان گذشت و امام(ره) چشم هایشان را باز کردند، گفتند:وقت شده؟ گفتم:بله فرمودند:چرا صدایم نزدی؟ گفتم:ده دقیقه بیشتر از وقت نگذشته است. گفتند:مگر به شما نگفتم. سپس امام(ره) فرزند خود را صدا زدند و فرمودند: ناراحتم. از اول عمرم تا حالا نمازم را اول وقت خوانده ام، چرا الان باید ده دقیقه تأخیر بیفتد؟".

 


منبع: روزنامه قدس - علی اکبر طحانیان


اهمیت وفواید نماز اول وقت برای بدن انسان



نظرات 26 + ارسال نظر
لیلی جمعه 5 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:49 ب.ظ http://asemane-tabdar.blogsky.com/

سلام رها بانوی عزیزم
چقدر زیبا بودن این موارد
واقعا لذت بردم از خوندنشون
ممنون ازین تذکر زیبا و ب جای شما دوس جونم
.....
مهربانی تزئین لحظه هاست
برای مهربانیهایت جوابی جز دوست داشتن ندارم

سلام لیلی جان
ممنون از حضورت دوست مهربانم

مامان آرین جمعه 5 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:45 ب.ظ

دوست خوبم/نوشته هات بسیار زیباست/بسیار آرام بخشه/ممنونم

تشکر از حس همدلی و همراهیتون دوست گرامی !

مرسا شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 01:19 ب.ظ http://www.noghre.blogfa.com

بابت مطلب بسیار زیبا و مفیدتان ممنون. امیدوارم همیشه توفیق خواندن سر وقت نماز را داشته باشیم.

http://justforgod.persianblog.ir شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 05:27 ب.ظ http://http://justforgod.persianblog.ir

عالی

زیتون شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:37 ب.ظ http://zatun2002.persinblog.ir

روغن زیتون بودار دوست کبد است پوست اینه کبد است هرچه پوست روشن تر وبراق ترباشد وپاشنه پا ترک نداشته باشد نشان میدهد ما خوراکی سازگارباکبد خورده ایم پس نزده تا تبدیل به هیستامین بشه وفشار به کبد بیاید وپوست تیره بشه
پرهیز ازخوراکی های استرس دارمثل اش رشته ،ماکارونی ،قندوشکروشیرینی جات قنادی وخوراکی های صنعتی سبب سلامتی کبد وزیبائی پوست میگردد
امام رضا:روغن زیتون اعصاب را تقویت میکند و یشدالعصب
کتاب اسلام پزشک بی دارو :روغن زیتون خوردن ومالیدن درایجادزیبائی پوست معجزه میکند

سپهری شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:07 ب.ظ http://www.rsep.blogfa.com

ماهی از بی آبی نمی میرد. بالا و پایین پریدنش را بنگر. به خاطر دوری از آب خود را می کشد!

[گل]

سپهری شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:15 ب.ظ http://www.rsep.blogfa.com

نبودنت بهترین بهانه است برای اشک ریختن
ولی کاش بودی تا اشکهایم از شوق دیدارت سرازیر میشد

[گل]

باور ایرانی شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:40 ب.ظ http://bavarirani.blogfa.com

دعا کن دلم بوی باران بگیرد / و این درد جانسوز درمان بگیرد

دعا کن دلم رنگ آیینه گردد / و تنهایی از عشق پایان بگیرد


ممنون دوست خوبم

سخنی با صاحب دلان شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:20 ب.ظ http://masudammasudkhan.mihanblog.com/

سلام رها جان ممنونم از حضورتون
دستتون درد نکنه همیشه مطالبتون ارزشمند و مفید هستند امیدوارم از نماز گزاران واقعی باشیم ودر اول وقت به جا بیاریم
به کار بگیم نماز دارم نه به نماز بگیم کار دارم.
امام باقر علیه‏السلام :

هر مؤمنى که به نمازهاى واجب اهمیت دهد و آنها را به وقتش بخواند ، از غافلان نیست .

سلام دوست خوبم
من هم از شما ممنونم بابت حضور زیبا و حرفهایی که از جنس نور میزنی !

سخنی با صاحب دلان شنبه 6 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:22 ب.ظ http://masudammasudkhan.mihanblog.com/

امام صادق علیه‏السلام :

شیعیان ما را در سه چیز بیازمایید : در اوقات نمازشان ، که چگونه بر آنها مواظبت مى‏کنند ؛ در اسرارشان ، که چگونه آنها را از دشمنان ما حفظ مى‏کنند و در اموالشان ، که چگونه با آن به برادران خود کمک مى‏کنند .

زهرا یکشنبه 7 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:15 ق.ظ

نماز اول وقت با حضور ذهن
رها کاش میشد حضور ذهن داشته باشم

سلام زهرا جون
یک داستان کوتاه در جواب شما به ذهنم رسید که در حقیقت جواب سوال خودم بود.
یکی از شاگردان فکر کنم علامه طبا طبایی از ایشون میپرسه که چکار کنم حضور قلبم در نماز زیاد بشه؟
ایشون جواب نمیده و شاگرد چند دفعه اصرار میکنه . بعد ایشون میگن وقتی شما در طول روز حواست به خدا نیست چطور می خوای در نماز حواست به خدا باشه؟(یعنی نماز آینه افکار روزانه ماست هر چه بیشتر بیاد خدا باشیم آن هم با ذکر مثل : استغفار - صلوات و..در نماز هم طبیعتا دلمون بیشتر آماده صحبت با خدا میشه !)
موفق باشی

◕‿◕گلــ♥دختر◕‿◕ یکشنبه 7 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 04:26 ب.ظ http://tobagalkhoda.blogfa.com/

خدایــــا شکرت که لااقل تو یکی دیگه
"در حال مکالمه نیستی" !!!

سکوت دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:20 ق.ظ http://www.sokoot1391.blogfa.com

حقیقت تونل ها
تونل ها راست میگویند حتی از دل سنگ آنجا که راهی نیست....خداوند راه را میگشاید

زهرا دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 09:27 ق.ظ

مرسی رها

ترمه دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 03:37 ب.ظ http://boghcheterme.persianblog.ir/

´´´´¶¶¶¶¶¶´´´´´´¶¶¶¶¶¶
´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶ ´¶¶¶¶¶´
´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶
´´´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶
´´´´´´´´´´´¶¶¶¶
سلام...به روزم

ترمه دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 03:41 ب.ظ http://boghcheterme.persianblog.ir/

پروردگارا تو تکراری ترین ” حضور ” روزگار منی
و من عجیب ؛ به آغوش تو
از آن سوی فاصله ها
خو گرفته ام . . .
.
.
خدایا …
دلم مرهمی می خواهد از جنس خودت!
نزدیـــک؛
بی خطــــر،
بخشــــنده…
بی منّـــــــــــــــــت … !

ترمه دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 03:42 ب.ظ http://boghcheterme.persianblog.ir/

دست به دامن خدا که میشوم ،
چیزی آهسته درون من به صدا در می آید که نترس !
ز باختن تا ساختن دوباره فاصله ای نیست !
.
.
بسیار مفید وعالی

ریحانه دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 07:24 ب.ظ http://barane00bahari.blogfa.com/

ممکنه مسخره به نظر بیاد ولی واقعا اتفاق میافته!می خوای صورت کسی رو که واقعا دوست داره ببینی؟اینو به 10 نفر بفرست بعد برو به ادرس
http://amour-en-portrait.ca.cx/(این یه بازی فرانسویه)صورت کسی که دوست داره ظاهر میشه خطر سوپریز شدن!(تقریبا 90%شبیه)من خواستم این بازیو دور بزنم مستقیما رفتم به اون ادرس گفت اینطوری نمیشه باید به10نفر بفرستیش نمیدونم چه طوری فهمید

حضرت مهدی عج..... دلتنگتم سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 01:52 ق.ظ http://www.saahebzaman.blogfa.com

مام صادق (ع) : جبرئیل بر رسول خدا (ص) نازل شد و گفت ای محمد (ص) خدایت سلام میرساند و میفرماید من هفت آسمان و هفت زمین و آنچه مابین آنهاست و آنچه پائین تر یا بالاتر از آنهاست آفریدم و جائی عظیم تر از رکن و مقام در کعبه نیافریدم و اگر بنده ای مرا در آنجا عبادت نماید که مدتش از ابتدای خلقت آسمانها و زمین تا انقراض آن باشد ولی منکر ولایت علی ابن ابیطالب (ع) مرا ملاقات نماید با صورت او را به سقر در جهنم پرتاب نمایم.
عین الحیوه صفحه 109

ღ☆*زنگ انشا*☆ღ سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:35 ق.ظ http://zangensha.ir/

سلام عزیزم خواهش می کنم قابلی نداشت

التماس دعا

ღ☆*زنگ انشا*☆ღ سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:35 ق.ظ http://zangensha.ir/

زندگی مکتب است
برخی از درس ها را باید بر آسمان نوشت
تا همه ان را بشنوند وبفهمند!

ღ☆*زنگ انشا*☆ღ سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:36 ق.ظ http://zangensha.ir/

تسبیحی بافته ام
نه از سنگ
نه از چوب
نه از مروارید
بلور اشکهایم را به نخ کشیده ام تا برای شادمانیت دعا کنم !

باور ایرانی سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 12:56 ب.ظ http://bavarirani.blogfa.com

باران رحمت خدا همیشه می بارد,
تقصیر ماست که کاسه هایمان را بر عکس گرفته ایم!

موفق باشی دوست خوبم

مشق مهر سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 05:24 ب.ظ http://mashghemehr.blogfa.com/

سلام
وقتتون بخیر![گل]

یک درخت میتواند شروع یک جنگل باشد؛
یک لبخند میتواند آغازگر یک دوستی باشد؛
یک دست میتواند یاریگر یک انسان باشد؛
یک واژه میتواند بیانگر هدف باشد؛
… یک شمع میتواند پایان تاریکی باشد؛
یک خنده میتواند فاتح دلتنگی باشد؛
امید میتواند رافع روحتان باشد؛
یک نوازش میتواند راوی مهرتان باشد؛
یک زندگی میتواند خالق تفاوت باشد؛
امروز آن “یک” باشید![گل]

[ بدون نام ] سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:43 ب.ظ

افرادی که با ما هم عقیده هستند ، به ما آرامش میدهند
و افرادی که مخالف با عقیده ی ما هستند، به ما دانش!!

آدمی برای لذت بردن از زندگی به آرامش نیاز دارد
و برای چگونه زندگی کردن به دانش...... .
***************
سلام رهای مهربان
شاد باشی همیشه

تلالو اندیشه سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:44 ب.ظ

افرادی که با ما هم عقیده هستند ، به ما آرامش میدهند
و افرادی که مخالف با عقیده ی ما هستند، به ما دانش!!

آدمی برای لذت بردن از زندگی به آرامش نیاز دارد
و برای چگونه زندگی کردن به دانش...... .
*******************
سلام رهای مهربان
شاد باشی خانمی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد