بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

بهار بی خزان

مذهبی - اجتماعی - ادبی

عفاف وحجاب در زندگی مجازی

اجتماعی


بهانه این پست سالگرد قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب رضاخان  و روز عفاف و حجاب است.

از دوستان گرامی خواهشمندم که برای پر رنگ شدن عفاف وحجاب در زندگی مجازی نقطه نظرات سازنده خود را بیان کنند .




باید فکری کرد. این فضای مجازی یک هو آمد؛ بدون این که برایش فکر کرده باشیم؛ بدون این که مبانی اش را بدانیم؛ بدون این که برای زندگی در آن ایده داشته باشیم. فضای مجازی برای ما شده است وادی تیه؛ پر از آدم سرگردان. آدم هایی که تا دیروز نمی توانستند با هم رابطه داشته باشند، امروز کلماتشان کنار هم آمده است. بعید می دانم کسی باشد که تلاش کرده باشد، تمام رابطه را خلاصه کند در کلمات سیاه رنگ. این جا تناسخ است. آدم ها توی کلماتشان حلول کرده اند. کلمه ها احساس دارند، شادند، غمگین اند. زندگی مجازی، بسیاری از مرزهای زندگی واقعی را شکست، به بهانه ی این که کسی آدم های پشت این کلمات را نمی بیند. اما واقعیت چیز دیگری است. زندگی مجازی دیگر مجازی نیست. پشت همه ی کلماتی که نوشته می شود، آدمی نشسته است؛ مرد یا زن، دختر یا پسر.

 

 

ما در حال گذر هستیم. آدم های در حال گذار، بیش ترین آسیب را خواهند دید. آسیب های بیست سال بعد فضای نت، بسیار کم تر از امروز است. هنوز ما در این فضا سرگردانیم. برای زندگی اش برنامه ای نریخته ایم و انگار فکری هم نکرده ایم. برای نسل بعد، زندگی مجازی بخشی از واقعیت زندگی انسانی است، اما برای ما بیش تر یک تفریح است و در بهترین حالت، مرجعی برای پژوهش. ما هنوز نمی دانیم به کجا می رویم.


اگر نگاهی به جامعه ی ارزشی و متدین فضای مجازی، مخصوصا اجتماع های مجازی کنیم، این سرگردانی را می بینیم. طبق عرف جامعه ی ارزشی که مبتنی بر احکام دینی است، روابط پسر و دختر یا مرد و زن در محدوده های مشخصی تعریف شده است. این رابطه در طول تاریخ تغییر کرده، اما همیشه مبتنی بر دین بوده است. گاهی نگاهی افراطی شده و گاهی این نگاه، تعدیل شده است. مثلا بنا به برخی نقل قول ها، زنان در هنگام صحبت با مرد بیگانه، سنگ در دهان می گذاشتند تا صداشان مردانه شود و این امر تبلیغ می شده و ارزش بود. اما این نگاه امروز تعدیل شده است. یا زمانی، شرکت در انتخابات برای زنان امری ضددینی محسوب می شد و امروز ارزش است و زنان حتی بر اساس تکلیف دینی نسبت به حکومت اسلامی در آن شرکت می کنند. در هر حال، این روابط در زندگی واقعی، مشخص بود، ولو این که در طی زمان و عرف مختلف تغییر می کرد.

نکته ای که باید در تنظیم روابط خارجی و زندگی واقعی تأثیر داد، صرف احکام فقهی حجاب نیست، بلکه مقوله ی عفاف نیز بسیار مؤثر است. برای نمونه، سبقت در سلام از جانب زن از لحاظ فقهی اشکالی ندارد، اما این امر، فعلی خلاف عفاف شمرده می شود.

عفاف مساوی با حجاب نیست. عفاف امری درونی است که بر افعال خارجی در روابط با دیگران تأثیر دارد، اما حجاب فعل خارجی است که مساوی پوشش خاصی است. چه بسا در جامعه ی خاصی به دلیل عقاید خاص، حجاب به معنای جامعه ی ما نباشد، اما افراد عفیف باشند؛ یعنی عفت بر اساس عرف جامعه تعریف شود و چه بسا افراد باحجابی که در افعال خارجی شان نشانی از عفت نباشد. می توان عفت را این گونه معنا کرد: حسی درونی که به کردار بیرونی، شخصیت والا عطا می کند. این کردار بیرونی می تواند خود پوشش هم باشد؛ یعنی میان عفاف و حجاب رابطه است و این رابطه هم از مهم ترین و اصلی ترین نتایج عفاف است، اما نه به این معنا که با هم مساوی باشند.


برگردیم به اول سخن؛ ما برای دنیای مجازی و زندگی مجازی و تنظیم رابطه ها هنوز برنامه ی درستی تنظیم نکرده ایم. در جامعه ی واقعیِ ارزشیِ ما که بر اساس عفاف و حجاب تنظیم شده بود، رابطه میان دو جنس مخالف، محدود به ضروریات عرفی می شد. فضای مجازی بسیاری از این حدود را شکست. اشتباه نشود. بحث اشکال فقهی نیست. از لحاظ فقهی، کامنت گذاشتن و یا لایک زدن برای جنس مخالف هیچ اشکالی ندارد و حتی غیرعاقلانه به نظر نمی رسد. سخن این است که همان گونه که تنظیم روابط خارجی صرفا بر اساس فتاوای فقهی نیست و عفاف در آن بسیار نقش دارد، باید جایگاه عفاف در تنظیم روابط مجازی هم مشخص شود.


به نظر می آید که در فضای مجازی، بحث حجاب برای جامعه ی ارزشی آن چنان جایگاه ندارد؛ چون ضوابط آن را می دانند و رعایت می کنند. اما آیا عفاف در جامعه ی مجازی و تأثیر آن بر عمل در این جامعه برای کاربران ارزشی مشخص شده است؟ آن چه من دیده ام، خلاف این را می گوید. باید به این نکته توجه کرد که فضای مجازی، ولو این که هنوز مجازی است، اما گره خورده به واقعیت. اگر عفاف در این جامعه تعریف و ترویج نشود، بر روابط خارجی هم تأثیر دارد. این از بزرگ ترین خطرهایی است که کاربران ارزشی را تهدید می کند.



سید علی اکبر موسوی - نشریه چارقد

نظرات 31 + ارسال نظر
باور ایرانی جمعه 21 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 10:11 ق.ظ http://bavarirani.blogfa.com

سلام دوست خوبم
عبادات شما هم مورد مقبول حق تعالی
مقاله بسیار خوبی بود
ولی کاش کوتاه تر باشه تا دوستان نتی ما که وقتشون فقط در حد چند ثانیه اومدن در وبلاگ ها و نظری کپی پیست کردن هست ، بتونند بخونند
در مجموع یک سری ارزش ها به عنوان ارزش های پایه ای محسوب که عفاف یکیشه و یکی از محصولات عفاف ، حجابه
موفق باشی

سلام
ممنون از تذکرتون. سعی می کنم پست ها مختصر ومفید باشه ولی بعضی مطالب باید شرح وتوضیح داده بشه تا جا بیفته وکلی گویی دردی را دوا نمی کنه. درضمن اگر بحث جالب باشه و کشش داشته باشه خواننده برای خوندنش وقت می گذاره حتی اگر به اندازه یک کتاب خوندن طول بکشه!

hamid جمعه 21 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 10:24 ق.ظ http://yousefiyan.blogfa.com

سلام
همیشه دعا کنید چشمانی داشته باشید
که بهترین ها را در آدم ها ببیند …
قلبی که خطاکارترین ها را ببخشد …
ذهنی که بدیها را فراموش کند …
و روحی که هیچگاه ایمانش به خدا را از دست ندهد !

گل دختر جمعه 21 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:09 ق.ظ http://tobagalkhoda.blogfa .com

سلامتی همه اونایی که تو بدترین شرایط روزه میگیرنو غرغر نمیکنن و اخلاقشون بد نمیشه و سلامتی همه روزه دارانی که تو دعای افطار قبل از خودشون دیگرونو دعا میکنن
یاعلی
التماس دعا

شاهین ادب جمعه 21 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:34 ق.ظ http://adab1128.blogfa.com

سلام به رهای عزیزوساعی وپرتلاش
مطلب بسیارخوبی را دراین پست باعنوان عفاف وحجاب گذاشتیدبسیارعالی است.
البته کاربران محترم حتما"این مورد را رعایت می کنندوهمان طور که ما دردنیای واقعی حجاب وعفاف را رعایت می کنیم باید دردنیای مجازی هم که به قول شما چون درپشت هرسیستمی انسانی نشسته وفعالیت می کندکاملا"رعایت کنیم .
واین حقیر با نظر دوست عزیزم (باورایرانی)موافقم،یعنی اینکه اگریک مقدارمطلب این پستتون کمترباشد خیلی بهتره البته شما خودتون استاد ماییدوما شاگردشما.
خلاصه مطلب برای گقتن زیاداست زمان هم کم، چون زمان با سرعت سریع نور درحرکت .
یاعلی- مو فق وپیروزباشید

سلام . ممنون از حضور و تواضعتون. سعی می کنم مطالب حتی الامکان خلاصه باشه.

سلام. خیلی ممنون از نوشته خوبی که ترویجش کردی...

واقعا عالی بود و به نظرم هزاران لایک بر این نوشته.

خدا خیرتون بده

تشکر از حضور ولطفتون.

سکوت جمعه 21 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:07 ب.ظ http://www.sokoot1391.blogfa.com

حمید جمعه 21 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:31 ب.ظ http://hamidestan.blogfa.com/

بلکه ماه رمضان بر فضای مجازی هم اثری بگذارد . انشالله

سکوت جمعه 21 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:39 ب.ظ http://www.sokoot1391.blogfa.com

شرقی ترین احساس


موج ایام مرا بسوی غروب زندگی کشانده است

اینک با چشمانی ارغوانی

دستانی پر از باران سرخ

نگاهی با زبان التماس

از خورشید می خواهم، که این بار

مغرب را با رنگ شرقی نقش زند

تا با شرقی ترین احساس به استقبالت بیایم

آزاد - ع

سکوت جمعه 21 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:40 ب.ظ http://www.sokoot1391.blogfa.com

سخن زیبایی بود .

ایمان ندارد کس که حیا ندارد .

محتاجیم به دعا .

یا علی .

ღ☆*زنگ انشا*☆ღ جمعه 21 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 03:11 ب.ظ http://zangensha.ir

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆[گل]
*☆★*☆♡*. ★*☆♡*★*www.zangensha.ir*☆★*☆♡*. ★*☆♡*★*
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆[گل]

♥خدایا ...
رمضان ماه مهمانی توست ...
سفره ات هر روزِ سال پهن بوده ،
ولی این روزها ، پذیرایی ها ویژه است ...
از خوان گسترده ات چشم و دلی سیر میخواهم ...
شکم سیر را هر روز قبل از رمضان مرحمت نموده ای ...

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ؛
ماه ایستادگی و مبارزه با دشمن بزرگی بنام " خود " بر همگان مبارک باد ...♥

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆[گل]
*☆★*☆♡*. ★*☆♡*★*www.zangensha.ir*☆★*☆♡*. ★*☆♡*★*
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆[گل]

ترمه جمعه 21 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 04:04 ب.ظ http://boghcheterme.persianblog.ir/

میرسد روزی که بی چون و چرا می بینمت میرسد روزی که ای شاه وفا می بینمت عامل وصل من و تو ذوق بارانی بود میرسد روزی که با حال بکا می بینمت میرسد روزی که تکیه میدهی بر کعبه و در کنار خانه ی امن خدا می بینمت من امید وصل دیدار تو را دادم به دل یوسف گمگشته ی خیرالنسا می بینمت یابن طاها یابن یاسین یابن طور آقای من شاه دین حبل المتین کهف الوری می بینمت امپراطور زمین و آسمان بالانشین در کنار سفره ی بیچاره ها می بینمت.

ترمه جمعه 21 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 04:05 ب.ظ http://boghcheterme.persianblog.ir/

امام صادق (ع) میفرمایند:
آدم دین‏دار چون مى‏اندیشد، آرامش بر جان او حاکم است. چون خضوع مى‏کند متواضع است. چون قناعت مى‏کند، بى‏نیاز است. به آنچه داده شده خشنود است. چون تنهایى را برگزیده از دوستان بى‏نیاز است. چون هوا و هوس را رها کرده آزاد است. چون دنیا را فرو گذارده از بدى‏ها و گزندهاى آن در امان است. چون حسادت را دور افکنده محبتش آشکار است.مردم را نمى‏ترساند پس از آنان نمى‏هراسد و به آنان تجاوز نمى‏کند پس از گزندشان در امان است. به هیچ چیز دل نمى‏بندد پس به رستگارى و کمال فضیلت دست مى‏یابد و عافیت را به دیده بصیرت مى‏نگرد پس کارش به پشیمانى نمى‏کِشد
(امالى مفید، ص 52، ح 14)

بهار کودکی جمعه 21 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 09:30 ب.ظ http://www.3vom50.blogfa.com

امام صادق-ع:
خواب روزه دار عبادت،
خاموشی او تسبیح،
عمل وی پذیرفته شده
و دعای او مستجاب است."[گل]

فاطمه شنبه 22 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 09:12 ق.ظ http://emamzamaneshgheman.persianblog.ir/

سلام والله رها جان توی اینترنت من خودم یه مدت توی چت روم های فارسی می رفتم و به یه نتیجه رسیدم که اصلا حیا و عفت رو نمی شه اونجا آدم نگهداره حتی اگر خود آدم بخواد دیگران نمی ذارن
تنها راهش نرفتن به اینطور جاها در دنیای مجازیه وگرنه راه دیگه ای نداره
یامهدی

سلام دوست خوبم
کاملا با نظرت موافقم.ممنون!

زیتون شنبه 22 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 03:45 ب.ظ http://zatun.blogsky.com

علی(معلم عشق) شنبه 22 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 05:12 ب.ظ http://ashiane313.blogfa.com

سلام
وقت زیبا بخیر
نماز و رزوه قبول حق


گاهی فکر میکنیم دنیای مجازی چون مجازیست پس عیبی ندارد چه کاری انجام میدهم بدون آنکه به بعد آن بیندیشیم،
مثلا وقتی آدم در یک سایت دوست یابی شبیه فیس بوک ثبت نام میکند،گاهی پسر خود را جای پسر و گاه برعکس جا میزند،این یعنی دچار ضعف شخصیت درونی بودن
یا گاهی به اسم دنیای مجازی حریم احساس هم رو به بازی میگرین،بدون انکه متوجه باشند ممکن باعث اتفاقی بیفتد
انسانیت صرف دنیای واقعی نیست بلکه تحت هر شرایطی باید انجام شود

سلام
ممنون از سخن های سنجیده و آموزنده ای که گفتید. همه کسانی که در دنیای مجازی فعالیت می کنند بعد از مدتی به آسیب های آن هم واقف می شوند که ممکن است دیر شده باشد و هیچ مرجعی هم برای استفاده صحیح از این فضا و تذکر آسیب های روانی و روحی آن پاسخ گو نیست .فقط وفقط بر اساس حدس وخطا وتجربه های شخصی هر کسی برای خودش چارچوبی وضع می کند . که این خیلی اشتباه است.

زیتون شنبه 22 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 06:00 ب.ظ http://zatun.blogsky.com

ممنون از مطالب عالی که می زنید. خوراکی های برای افطار وسحر و کل ایام سال .
برای نوشیدنی ها هم فکری کنید . نوشابه بد ومضر است شکی نیست ولی باید شربت ها وعرقیات سنتی ما سفارش و خواص آن معرفی شود تا جایگزین نوشابه وشربت های مصنوعی شود.
--------------------------------------------------------------------------------

پاسخ:یکی ازروش غلط نوشیدن مایعات بین غذا وکنارغذا است اگراین فرهنگ اصلاح بشه ونیم ساعت قبل غذا مایعات بنوشیم و2ساعت ونیم بعدغذا عالی میشه
نوشیدنیها هم زیاداست شربت عسل شربت شیره انگورشربت گردکاکائوباعسل شیرین کردن
اویشن دم کرده با عسل اب میوه های مختلف طبیعی
اب طالبی که اهن فراوان دارد وبرای درمان کم خونی عالی است
توی اب عرق نعناع ریخن ونوشیدن یاعرق آویشن ریخین ونوشیدن

سلام
تشکر از وقتی که برای پاسخ به پرسشهام می گذارید. ان شاالله سعی می کنم یک پست برای تغذیه ماه رمضان بگذارم.
موفق باشید.

مریم یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:08 ق.ظ http:///

انسان اگر یاد بگیرد که همیشه و در هرحالی باید مراقب خودش و رفتارش باشد !
اگر یادش باشد که هست کسی که مراقب اعمال اوست ، حتی اگر مراقب نباشد !
اونوقت دیگه فضای مجازی و حقیقی نداره ؛ همه جا همان است که همیشه هست . نقابی بر چهره اش ندارد ! حتی در دنیای واژه ها و دنیای مجازی .

میدونی چیه ؟
اینه که میگم که صداقت در آیینه ها ترک برداشت ..
و نجابت آسوده خفت !

هیچی بدتر از این نیست که فراموش کنی چی هستی ! از کجایی و به کجایی ؟

منشاء اکثر بدبختی ها همینه !!
فراموشی !!

سلام دوست خوبم
راست گفتی صداقت ترک برداشت از آن روزی که آدم ها پشت یک اسم مستعار پنهان شدند وبه آسانی یک کلیک به دنیای ذهن و احساس همدیگر قدم گذاشتند و نجابتی که آسوده خفت چون صدایی نبود برای فریاد زدنش ! ولی باور کن نجابت وصداقت هم مثل الفبای کودکی می توان آموخت به شرط آنکه معلمی باشدبا ایثار و صداقت آموختن !

علی(معلم عشق) یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 08:49 ق.ظ http://ashiane313.blogfa.com

سلام
وقت بخیر
خواهشم میکنم

اما مطلب مهم دیگر این که ما یا افراط داریم یا تفریط ،بیشتر منظورم به پدر و مادر یک فرزند است
گاه پدر و مادر،فرزند رو رها میکند در این دنیا بدون اینکه بدون چه خبر است،مثل آدمی که ظرفیت پذیرش کمی دارد،اما با ورود به اینجا از هم می پاشد،و ان زمان پدر و مادر میکردند دنبال مشکل،امرزه پدر و مادر همه چیز در اختیار فرزند قرار می دهد، الا یک چیز،و آن زمان یعنی بودن خودشان در کنار فرزند
وگاه بعضی ها تفریط میکنند یعنی کلا فرزند از همه چیز محروم است، این باعث خفه شدن فرزند می شود

چه زیبا خدا گفت:بهترین شما متعادل ترین شماست

موفق باشید

سلام
ممنون از شما که برای رسیدن بحث به نتیجه وقت می گذارید.پدر ومادرهای امروز نه اینکه محبتشون کمتر از پدر ومادر های نسل قبل باشه فقط متاسفانه به نظرم خودخواه تر از قبل شده اند . یک مادر 30 سال پیش شاید تحصیلات چندانی نداشت و کار بیرون از منزل نمی کرد وهمه حواسش از صبح تا شب به رفع نیازهای همسر وفرزندانش بود. ولی مادر امروزی تحصیل کرده است و غالبا دوست دارد بیرون کار کند حتی باشرایط سخت کاری !!!ماندن در خانه و رسیدگی به فرزندانش را وقت تلف کردن می داند .
وسایل ارتباطی مثل تلویزیون وماهواره واینترنت فقط وفقط تنهایی آدمها را بزرگتر کرده و لذت ارتباط های سالم خانوادگی را کم رنگ !

محجوبه یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 10:39 ق.ظ http://www.lebaseshokr.mihanblog.com

یا هادی
سلام بر شما
طاعاتتون قبول و رمضانتون پراز نور معرفت

مطلب بسیار تامل برانگیز بود . خدا قوت
اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین
اللهم عجل لولیک الفرج

حمید یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 02:10 ب.ظ http://hamidestan.blogfa.com

سلام . نماز و روزه تون قبول باشه
در ماه رمضان باید به یاد چه چیزهایی باشیم ؟
______(¯`:´¯)
_____ (¯ `•?.•´¯)
_____ (_.•´/|\`•._)
_______ (_.:._)__(¯`:´¯)
__(¯`:´¯)__¶__(¯ `•.?.•´¯)
(¯ `•?.•´¯)¶__(_.•´/|\`•._)
(_.•´/|\`•._)¶____(_.:._)_¶
__(_.:._)__ ¶_______¶__¶¶
____¶_____¶______¶__¶¶ ¶¶
_____¶__(¯`:´¯)__¶_¶¶¶¶ ¶¶¶¶
______(¯ `.?.•´¯)_¶¶¶¶¶ ¶¶¶¶¶
______(_.•´/|\`•._)¶¶¶¶¶¶ ¶¶¶¶¶¶
_______¶(_.:._)_¶¶¶¶¶¶¶ ¶¶¶¶¶¶¶
¶_______¶__¶__¶¶¶¶¶¶¶ ¶¶¶¶¶¶¶
¶¶¶______¶_¶_¶¶¶¶(¯`:´¯)¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶(¯`:´¯)¶ _¶(¯ `•?.•´¯)¶¶¶
¶¶¶(¯ `.?.•´¯ )¶ (_.•´/|\`•._)¶
¶¶¶(_.•´/|\`•._) ¶¶ (_.:._)¶¶
¶¶¶¶¶¶(_.:._)¶¶¶_ ¶¶¶¶ ¶¶¶
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶(¯`:´¯) ¶¶ ¶¶¶
______¶¶¶¶¶(¯ `•.?.•´¯)¶¶ ¶¶¶
____¶¶¶¶ ¶¶ (_.•´/|\`•._)¶¶¶ ¶¶¶
___¶¶¶¶ ¶¶¶¶ ¶ (_.:._)¶__¶¶¶ ¶¶
___¶¶¶ ¶¶¶¶¶¶_¶¶¶ ¶¶¶___¶¶ ¶¶
_¶¶¶¶ ¶¶¶¶___¶¶¶ ¶¶¶¶____¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶____ ¶¶¶ ¶¶¶¶_____¶
-_____--------_¶¶¶¶¶¶¶¶¶
-----_____---_¶¶¶¶¶¶¶¶¶
----____-----_¶¶¶¶¶¶¶¶¶
حتما یه سر بهم بزنید منتظرم .

نقطه ی رهایی یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 02:58 ب.ظ http://noghteyerahayi.blogfa.com

عازم یک سفرم ، سفری دور به جایی نزدیک
سفری از خود من تا به خودم ، مدتی هست نگاهم
به تماشای خداست و امیدم به خداوندی اوست
فرا رسیدن ماه رمضان ، ماه بارش باران رحمت الهی مبارک

التماس دعا...

ترمه یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 04:18 ب.ظ http://boghcheterme.persianblog.ir/

سلام...با " حساب بانکی" به روزم و منتظر

نقطه ی رهایی یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 10:16 ب.ظ http://noghteyerahayi.blogfa.com

کوله بارت بربند !!!
شاید این چند سحر فرصت آخر باشد که به مقصد برسیم …
بشناسیم خدا و بفهمیم که یک عمر چه غافل بودیم …
میشود آسان رفت ، میشود کاری کرد که رضا باشد او …

سلام دوست خوبم
بروزم خوشحال میشم سربزنید

اگر یادتان بود و باران گرفت دعایی به حال بیابان کنید …

التماس دعا...[گل][گل]

Darya سه‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 12:00 ق.ظ http://azjensebaranam.blogsky.com

حلول ماه مبارک رمضان ، بهار قرآن ، ماه عبادتهای عاشقانه

نیایشهای عارفانه و بندگی خالصانه را خدمت شما سروران تبریک عرض میکنم ...

مارا به دعا کاش نسازند فراموش

رندان سحرخیز که صاحب نفسانند...

التماس دعا

"دریا....."

رها... سه‌شنبه 25 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:38 ق.ظ

مرحوم آیت الله بهجت(ره) یکی عارفان بزرگ زمان بودند.

روزی به ایشان گفتند : کتابی در زمینه اخلاق معرفی کنید .

فرمودند:

لازم نیست یک کتاب باشد یک کلمه کافیست که بدانی : "خدا می بیند" .

علی(معلم عشق) چهارشنبه 26 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 08:10 ق.ظ http://ashiane313.blogfa.com

سلام
وقت بخیر
خواهش میکنم

بله درست است،متاسفانه مرد سالاری های گذشته و ضعیف بودن زن ها باعث شد چیزی امروز بوچود آید به اسم آزادی زنان و حقوق برابر
سال 78 و79 طرحی به تصویب رسید به اسم طرح توان مندی زنان،مشکل این طرح در این است که اینجا ایران اول مرد باید توامند شود که برود خواستگاری بعد زن

کشوری که بالای 60 درصد جمعیت دانشگاهی دختر ها تشکیل می دهند،کسی مخالف علم نیست،اما اینکه همه ما چه مرد و چه زن خودمون رو وقف علم کنیم و از تشکلیل یک خانواده سالم و تربیت فرزند محروم کنیم،این دردی است که چندسال بعد به صدا در می آید

همه میخواهند مرفع باشند،گاه مرفع بودن خودش باعث دردی می شود که فرزند دنبال پدر و مادر می گردد،اما نیست،آن زمان اینترنت می شود پدر و مادرش

و جالب اینجاست که بعضی کارها با روح لطیف زن سازگاری ندارد،و یاعث تنش در زن می شود که این مورد به عین در یکی از اطرافیان خود دارم میبینم،طوری که اگر زن در خانه نباشد شوهر و فرزندان انگار در بهشت هستند

متاسفانه فمینیست هم مسئله جنسیت زن است،نه فطرت زن

چه زیبا فرمود لقمان حکیم:که تربیت که فرزند بیست سال قبل از تولد فرزند شکل می گیرد

پدر و مادر همانند نخ در نبات را میمانند که اگر نخ در نبات نباشد پولکی درست می شود و اگر پدر و مادر نباشند،فرزند هم پوچ تربیت می شود

ای کاش بدانیم اول شعور باید به دنیا آید،بعد فرزند،شعور فرزند داری مهم تر از خود فرزند است

سلام
واقعا به شما تبریک می گویم که چنین اندیشه های بلندی دارید. درباره چند موضوع صحبت کردید که اگر بخواهم در موردشان تک تک صحبت کنم خیلی بحث طولانی می شود .
فقط در مورد و ضع تحصیلات در جامعه مان می گویم که روسیه 50 سال پیش با سیستم کمونیستی از اولین سال ابتدایی بچه ها را استعداد یابی می کردند و می گفتند مثلا : این بچه باید خلبان شود و این یکی دکتر واین یکی نقاش و... وبعد آموزشهای مناسب با استعداد آن ها راشروع می کردند و همین شد که به مدت چندین سال یکی از ابرقدرتهای جهان بود و لی در جامعه ما اصلا در مدارس استعداد یابی نمی شود . فقط وفقط تکالیف درسی ونمره محوری .
و هجوم به سمت دانشگاهها به هر قیمتی که شده وگرفتن مدرک و پیدا کردن شغل به هر سختی !
در حالیکه نسل جوان ما چه دختر چه پسر با این همه آموزشهای فشرده واقعا از نظر مهارتی در سطح بسیار پایینی است . دانشگاهها هم جز چند دانشگاه معدود مهارتهای شغلی خوب آموزش داده نمی شود .و این رشته های زنجیر مرتبط است به هم با علاقه خانم ها برای تحصیلات عالی بخاطر عدم داشتن مهارت و شغل مهارتی - راضی شدن به هر کار سخت حتی با حقوق پایین تر - و گرفتن فرصت شغلی از آقایان - بالا رفتن سن ازدواج و سن استقلال مالی و بالاخره بالا رفتن فساد در جامعه و...
البته من اصلا منظورم این نیست که زنان یا مردان تحصیلات عالیه نداشته باشند یا حتی شغل خوب . منظورم این است که تحصیلات ومشاغل متاسفانه در در صد بالایی اصلا متناسب با استعداد وظرفیت فشر تحصیلکرده ما نیست واین ها همش آسیبهای جبران ناپذیر به جامعه ما وارد می کند.

علی(معلم عشق) جمعه 28 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 01:27 ب.ظ http://ashiane313.blogfa.com

سلام
وقت بخیر


ممنونم از صبر و حوصله شمابخاطر خواندن و نظر دادن،باعث خوشحالی است
.......................
ماهم میگوییم بیایید وقتی دو نفر در سنی نیاز دارن پیش هم باشند،کار کنید بودنشان بی دغدغه باشد،
با یک سیستم غلط میخواییم اول فرزند دکتر شود و بعد ازدواج کند،یعنی من پسر باید زندگی خودم را 10 سال از اول دانشگاه تا دکتری، تعلیق کنم که چی دارم درس میخونم،
و یاد بدتر از ان دوسال باید برویم سربازی که چی داریم وظیفه مقدس انجام میدهیم،اونم تازه رضاخان این سربازی رو قرار داد،زمانی که چیزی به نفعشان باشد،حتی رضاخان هم گذشاته باشه می شود مقدس است
در صورتی طبق براورد دکتر عباسی که استراتژیست است گفت:اصلا لازم به سربازی نداریم،چون جنگ الان جنگ نرم است،جنگ افکار

حال ببنید که به کجا داریم می رویم،مسئله ما خانواده است،چیزی که در غرب به قول فوکویاما مهم ترین سرمایه اجتماعی است که غرب از ان محروم است

به کجا چنین شتابان

جالب اینجاست که خود غربی در یک تحقیق از سوی دکتر عباسی که جزو گروه تحقیق بود نمیدونستن این دورهای ابتدایی تا دکتر چطور شکل گرفت و فلسفه در چی بود

بزرگترین اشتباه یک کشور در این است که بخواهند همه در یک سطح و یک شکل باشند،استعداد یابی در این است که ده نفر داری هرکدام استعداد مختلف و ده شکل باشند

حالا وزارت علوم میاد میگه:سرفصل ما از 400 رسید به 600
اخه ازکجا میارید ما میگیم کم کنید چون امروزه با این همه وسایل ارتباط جمعی بچه خودش جلو است از مدرسه و دانشگاه من جمله خود بنده

اما کو گوش،همش له له غرب ،همش
سه سال دیگه میخواند مدل اقتصادی اسلامی در غرب پیدا بشه ما چی،هنوز در غرب زدگی
اونها رفتند دنبال اسلام ما که داریم گذاشتیم کنار

چب بگوییم از این دل به قول آقای روحانی درد داره

سلام
من هم از شما ممنونم بخاطر وقتی که می گذارید و آرزوی موفقیت برایتان دارم.خیلی از حرفهای شما درست است و به نظرم قشر تحصیلکرده ومتفکر در جامعه هم به نتیجه گیری مشابه رسیده و همین طور مسوولین فکر می کنید نمی دانند؟ واقعا باعث تاسف است یک دیپلمه ما با این حجم درسی که می خواند ووقتی که صرف می کند 7 سال انگلیسی وعربی می خواند می تواند با یک خارجی در حد مکالمه ابتدایی صحبت کند ؟ چرا حتما برای یاد گیری زبان باید کلاس زبان بریم؟
از اول ابتدایی تعلیمات دینی داریم چقدر مهارتهای اخلاقی ودینی را یاد می گیریم ؟ چقدر اسلام و قرآن در زندگی روزانه ما جا دارد؟
مهارت های ارتباط با جنس مخالف را در مدارس آموزش می دهند؟
یک رشته ورزشی یا یک رشته هنری یا فنی در حد استاندارد آموزش داده می شود؟یک مشاور درست وحسابی پیدا می شود که به جوان ما بگوید درسته نمره ریاضی یا شیمی یا ...تو خوبه ولی استعداد تو بیشتر مثلا در روان شناسیه .و این رشته را بخونی موفق تری!فقط وفقط کنکور ودانشگاه ونمره را برای بچه ها غول کردند.
حالا دانشگاه بااین شهریه های بالا باور کنید همون رشته تخصصی هم خوب آموزش نمی دهند . اونجا هم فقط نمره پاس کردن و مدرک گرفتن . لیسانسه ما هم نه زبانش خوب شده نه مهارت تازه ای یاد گرفته نه در درسی که خونده مسلطه .چون در این صورت بازار کار قبل از اتمام تحصیل حتی جذبش می کند نه اینکه تازه بعد از لیسانس گرفتن دنبال کار بگردد. واز این طرف بحث سربازی و اشتغال و استقلال مالی که برای آقایون مشکل مضاعف شده و تازه بعد از همه این ها معضل ازدواج که خود جامعه وخانواده ها معضلش کردند. چون روحیه گذشت نیست اکثرا خانواده ها مهر بالا و خانه وماشین و... می خواهند وخانواده پسران هم زیبایی و هم خانواده اسم و رسم دار وهم جهزیه خوب . پس ازدواج سخت شده .مطمئن باشید که اگر دوطرف به زندگی ساده راضی بشوند هم سن ازدواج پایین می آید وهم فساد در جامعه کم می شود.

علی(معلم عشق) شنبه 29 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 09:16 ق.ظ http://ashiane313.blogfa.com

سلام
وقت زیب بخیر
ممنونم از شما و همچنین آرزوی موفقیت داریم برای شما چه در کار و چه در زندگی

صحبت مهربالا کردید،این رو بگم مهر یا همان مهریه،در اصل در کف دست من است،اگر قرار باشد کسی را دوست داشته باشم دنیا رو از من بگیرند بازم دوست دارو و بلعکس

سلام و تشکر از حضورتون
بله درحقیقت مهریه نماد مهر ومحبت بین دو نفر است نه نماینده حساب بانکی یک نفر !!
وکلام آخر در این سختیها امید است به وجود انسان های خوب و پر تلاش واندیشه های نو و سازنده تا بسازند ویرانه ها را !
موفق باشید.

زهرا شنبه 29 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 11:36 ق.ظ

رها جان مرسی بابت پست و این نظرات و جواباشون

ممنون از حضور وهمراهیت دوست عزیز.

راه سلامت شنبه 29 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 03:30 ب.ظ

فضای مجازی برای ما شده است وادی تیه؛ پر از آدم سرگردان. آدم هایی که تا دیروز نمی توانستند با هم رابطه داشته باشند، امروز کلماتشان کنار هم آمده است. بعید می دانم کسی باشد که تلاش کرده باشد، تمام رابطه را خلاصه کند در کلمات سیاه رنگ. این جا تناسخ است. آدم ها توی کلماتشان حلول کرده اند. کلمه ها احساس دارند، شادند، غمگین اند. زندگی مجازی، بسیاری از مرزهای زندگی واقعی را شکست، به بهانه ی این که کسی آدم های پشت این کلمات را نمی بیند. اما واقعیت چیز دیگری است. زندگی مجازی دیگر مجازی نیست.
سلام رها جان عالییییییییییییییییییییی بود نوشته ات. ممنون که این مطلب را که گریبانگیر مردم ما شده اشاعه دادین.
اون رو ز تو تلویزیون روان شناسی در مورد اعتیاد اینترنتی صحبت می کرد به یه نکته خیلی جالب اشاره کرد و انو این بود که اونایی که در فضای مجازی به کسی وابسته می شوند و... کسانی هستند که در دنیای حقیقی نتوانسته اند با دیگران ارتباط بر قرار کنند و نقابی در دنیای مجازی بر چهره شان زده اند و شخصیتی مجازی برا خوشان درست کرده اند.
التماس دعا و اجرتان با خدا...

سلام دوست خوبم
به نکته ظریفی اشاره کردید. درحقیقت کسانی که در عالم واقعی در برخورد های اجتماعی سطح پایینی دارند یا مشکلات لا ین حل به فضای مجازی بیشتر رغبت نشان می دهند چون سهولت برقراری ارتباط و امکان تغییر نام وتعریف شخصیت جدید حتی به کرات برای آنها بسیار خوشایند است . در حالیکه نمی دانند خود فریبی بزرگترین سراب در مسیر شناخت حقیقت برای انسانهاست !
موفق وپیروز باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد